13. Mezinárodní soutěž Zdeňka Fibicha v interpretaci melodramů prošla generační obměnou
Ačkoliv se jedná o třináctý ročník mezinárodní soutěže, která se koná vždy jako bienále v sudém roce, v předchozích letech ji doplňovala soutěž národní se stejným číslem ročníku, takže soutěží v interpretaci melodramů byl v letech 1999–2018 dvojnásobný počet. Teprve od roku 2018 nahradila české kolo Mezinárodní soutěž v kompozici melodramů, která je ve výsledku provázána s původní interpretační soutěží.
Interpretační soutěží prošlo za celé čtvrtstoletí mnoho dnešních uznávaných herců i pianistů a z mnohých soutěžících se stali členové odborných porot. Organizátoři soutěže ze Společnosti Zdeňka Fibicha pak za ta léta odborně zpracovali řadu svých poznatků v oblasti vědy, pedagogiky, metodiky, didaktiky a podobně. Soutěž vždy plnila i funkci osvětovou, jejímž prostřednictvím se mezi mladou generaci v zahraničí dostávaly i skladby našich autorů a naopak. Slibný vývoj celého projektu, který kulminoval v roce 2018, byl nakrátko přerušen covidovou epidemií. V silně omezených možnostech se však podařilo kontinuitu soutěže udržet.
Letos se zdá, jako by interpretační soutěž znovu nabírala sil. Nastoupili noví interpreti, většinou takoví, kteří si svůj umělecký postoj k melodramu teprve tvoří. Jejich výkony posuzovala odborná porota ve složení: režisér Peter Gábor – předseda poroty, herečka Apolena Veldová, pěvkyně Christina Mrázková-Kluge – obě interpretky melodramů, skladatel a hudební teoretik Jiří Bezděk – autor melodramů a muzikoložka a režisérka Věra Šustíková – zakladatelka a ředitelka soutěže. Ta působí trvale jako jediná stálá členka poroty. Nejlepší hodnocení docílily opět ty soutěžní dvojice, které projevily snahu o maximální pochopení záměru skladatele, a tak cílevědomě sledovaly jednu z možných podob výkladu díla v intencích autora. Samozřejmostí bylo, že recitátor a klavírista dokázali vystavět společný celek, kdy literární i hudební složka byly rovnocennými partnery a dokázaly se zviditelnit i ustoupit do pozadí, když toho bylo zapotřebí.
Beze zbytku naplnili představy poroty Anna Faldusová (absolventka VOŠH) a klavírista Filip Martinka (student HAMU), kteří se umístili na prvním místě ve všech třech kolech soutěže, a stali se tak absolutními vítězi. Druhou cenu si odnesla slovenská dvojice Johana Briešková a Zuzana Dolánová z Konzervatoře Petera Dvorského v Košicích. Studentky zaujaly především zpracováním nového melodramu V Kalijuge, který pro ně napsal Urban Hudák. Nabídl vynikající partituru s bohatým hudebním obsahem i pevnou vazbou na vlastní text. O třetí místa se pak podělili studenti pražských uměleckých škol – dvojice Alžběta Panýrková (VOŠH) a Pavol Praženica (HAMU), Leontýna Sýkorová a Ondřej Tuček, Roderik Jan Kolda a Denis Stefanov (Gymnázium a hudební škola hl. m. Prahy).
Zajímavostí a novým podnětem pro odbornou porotu byl fakt, že se poprvé ve větší míře objevili mezi recitátory studenti pěveckého oboru. Oba výše uvedení gymnazisté spolu s Jindřichem Krstevem (FPE Plzeň a Konzervatoř Plzeň) ukázali výhody svého pěvecky školeného hlasu, ale i novou problematiku, s níž se v oboru melodramu museli potýkat nejen oni, ale i hodnotící porota. Zdá se tak, že po zvládnutí nové metodiky přípravy pěvců pro melodram, jim bude tato soutěž otevřena dokořán.
Soutěžní klání se setkalo s nemalým zájmem publika. To také na závěrečném koncertě aplaudovalo všem zúčastněným dvojicím. Další ročník interpretační soutěže bude následovat v roce 2026. Příští rok ji vystřídá soutěž kompoziční.
13. Mezinárodní soutěž Zdeňka Fibicha v interpretaci melodramů Praha
26.–27. října 2024, koncert vítězů 27. října 2024, 18:30 hodin
Galerie HAMU, Praha
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]