Kouzlo romantismu: Roman Janál zaujal citem pro hudbu i hereckým výrazem

Velkorysý program připravil pro písňový koncert v Domě hudby v Plzni ve středu 20. listopadu 2024 barytonista Roman Janál. Za klavírního doprovodu Petra Nováka přednesl výběr z písňových cyklů zahrnující období od raného po vrcholný romantismus.
Petr Novák, Roman Janál, 20. listopadu 2024, Dům hudby, Plzeň (zdroj Plzeňská filharmonie)
Petr Novák, Roman Janál, 20. listopadu 2024, Dům hudby, Plzeň (zdroj Plzeňská filharmonie)

První polovina koncertu patřila Franzi Schubertovi, Petr Novák ji zahájil provedením známého č. 3 f moll z drobných Moments musicaux op. 94, které vznikly v letech 18231828. Roman Janál následně přednesl patnáct z celkem dvaceti čtyř písní pochmurného cyklu Zimní cesta (Winterreise), který zkomponoval Schubert na básně Wilhelma Müllera. Cyklus vznikl ve dvou částech, v únoru 1827 složil Schubert dvanáct písní podle prvního vydání Müllerových básní z r. 1823. Když o rok později zjistil, že Müller doplnil sbírku dalšími dvanácti básněmi, začal v říjnu 1827 zhudebňovat i tyto. Zimní cesta vyjadřuje dosti truchlivý děj – mladíka odmítne dívka ze zámožné rodiny a on nyní zhrzen a utrmácen bloudí zimní mrazivou krajinou.

Schubert v tomto cyklu přivedl spolu s Müllerem na svět postavu věčně bloudícího, ztraceného, osamoceného poutníka, vzdorujícího tíživému osudu. Téma konvenovalo se Schubertovým životem a situací té doby – jeho díla znal jen úzký okruh známých, provázel jej neúspěch a pocit osamocení. Je příznačné, že když chtěl první část cyklu v březnu 1827 představit svým přátelům, nikdo nepřišel. Vydání druhé části cyklu se Schubert již nedožil, vyšla tiskem 30. prosince 1828, více než měsíc po skladatelově smrti. Cyklus napsal Schubert pro tenor, ale záhy byl transponován a v repertoáru jej mají pěvci (i pěvkyně) různých hlasových oborů. Barytonista Roman Janál zpíval písně v německém originále krásným hlasem v hlubokém soustředění a se smyslem pro obsah, se zvýrazněním melodické složky před deklamační.

Druhá polovina koncertu patřila písním Petra Iljiče Čajkovského, Antonína Dvořáka a klavírnímu dílu Bedřicha Smetany. Z Čajkovského písní vybral Roman Janál pět z let 1869–1878, oblíbenou Ten jenom ví, co sám to zná (1869), Přijmi alespoň jednou moje vroucí přiznání (1872), Jak napomenuli hlupáka (1874), Uprostřed hlučného plesu (1878) a Serenádu Dona Juana (1878), písně zpíval v ruském originále. Dále zařadil výběr hned ze tří cyklů Antonína Dvořáka. Z osmi Písní milostných, op. 83 (1888) přednesl 2., 3., 6. a 7., z Cigánských melodií, op. 55 (1880) prvních pět, včetně Když mne stará matka, a večer uzavřel sedmi Biblickými písněmi, op. 99 (1894). V období vrcholného romantismu se Roman Janál zjevně cítí dobře.

Petr Novák, 20. listopadu 2024, Dům hudby, Plzeň (zdroj Plzeňská filharmonie)
Petr Novák, 20. listopadu 2024, Dům hudby, Plzeň (zdroj Plzeňská filharmonie)

V Čajkovského písních nejen plně vystihl charakter skladeb, ale využil také svůj herecký talent výrazovými prostředky přiměřenými písňovému koncertu, a tak se písně Jak napomenuli hlupáka, Uprostřed hlučného plesu a Serenáda Dona Juana staly i působivými jevištními výstupy, oživením po zádumčivém Schubertovi. V interpretaci Dvořákových písní pěvec citlivě vystihl odlišné charaktery jednotlivých cyklů. Vroucností zapůsobily Písně milostné, osobní zpověď skladatele ze své marné lásky k Josefině Čermákové.

Dramatický akcent měly Cigánské melodie, jež zkomponoval Dvořák původně na německý překlad básní ze stejnojmenné sbírky Adolfa Heyduka pro vídeňského operního pěvce Gustava Waltera. Niterně, a přitom emotivně vyzněly Biblické písně, které Dvořák složil za svého pobytu v Americe na texty Davidovy knihy žalmů v českém překladu Bible kralické (první vydání v šesti dílech je z let 1579–1593). Cyklus je považován za vrchol skladatelovy písňové tvorby a zároveň za jeden z nejvýznamnějších výtvorů ve svém žánru vůbec. Dílo má hluboký duchovní obsah, je jakousi intimní rozmluvou s Bohem, svou pokorou, prostotou a upřímností je hluboce sdělné. Roman Janál smysl a charakter Biblických písní dokázal posluchačům předat plně přesvědčivě. Jeho výkon ocenilo publikum dlouhým aplausem.

Petr Novák doprovázel pěvce citlivě, výborně zvukově vyvážena byla proporce klavíru a zpěvu. Sólově přednesl Petr Novák po úvodním Schubertovi Slepičku z druhé řady Českých tanců Bedřicha Smetany, které zkomponoval již hluchý skladatel v Jabkenicích v r. 1879. Volba jednoho ze Smetanových Českých tanců byla dramaturgicky vhodná, a že její provedení publikum potěšilo, dokládal srdečný aplaus. V interpretaci klavírních partů dosáhl Petr Novák přehlednosti jednotlivých témat a díky střídmé pedalizaci a perlivé technice také průzračnosti zvuku.

Koncert Romana Janála v Domě hudby jasně ukázal, že písně jsou skvosty, které i na malé ploše dokáží mnoho vyjádřit. A že svou různorodostí obsahovou a hudební při kvalitní interpretaci pronikají rychle do srdcí posluchačů.

Roman Janál & Petr Novák
20. listopadu 2024, 19:30 hodin
Dům hudby, Plzeň

Program:
Franz Schubert: Zimní cesta, písňový cyklus pro mužský hlas a klavír na básně Wilhelma Müllera, op. 89, D 911 – výběr
Franz Schubert: výběr z klavírní tvorby
Jiří Gemrot: Písňový cyklus na texty Paula Verlaina
Petr Iljič Čajkovskij: výběr z písňové tvorby
Antonín Dvořák: výběr z písňové tvorby

Účinkující:
Roman Janál – baryton
Petr Novák – klavír

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments