Koncert MelodramFestu spojil vášeň, víru a uměleckou odvahu
Koncert je výsledkem cílené dramaturgie, která oslovila naše přední skladatele, aby obohatili žánr koncertního melodramu novými díly závažného obsahu k Roku české hudby. Přestože téma nebylo stanoveno, sešly se skladby, které měly společného jmenovatele – lásku ve všech jejích podobách. Autoři měli do velké míry volnou ruku i při volbě nástrojového obsazení. Pořad zahájil melodram Ivana Kurze Druhý advent na biblický text. Tato reflexe pro klavírní kvintet a recitátora skvěle posílila svou průzračnou hudbou plnou naděje a víry duchovní atmosféru v prostředí modlitebny. Autor k tomu využil zředěnou fakturu i přehledně vyznívající výrazové prostředky. Mimořádnou zásluhu na vyznění díla měli recitátor Jaromír Meduna, klavírista Miroslav Sekera a Zemlinského kvarteto. Věta o Ježíši „Dal za sebe výkupné za všechny, jako svědectví v určený čas,“ výborně nahrála dramaturgii koncertu, neboť konvenovala následující skladbě.
Dílo Pavla Trojana Blahoslavení čistého srdce je koncertním melodramem na úryvky z kázání faráře Jakuba S. Trojana, autorova otce, při pohřbu Jana Palacha 25. ledna 1969. Text je prodchnutý láskou k lidem, pravdě a spravedlnosti. „Jan Palach nám ukázal, že to, na čem jedině záleží, je služba v lásce, která nehledá svých věcí, ale především záchranu druhých.“ Toto poselství v procítěné interpretaci Jana Krafky spolu s hudebním ztvárněním Miroslava Sekery a tří členů Zemlinského kvarteta opět, více než po půl století, hluboce zasáhlo přítomné posluchače. Skladatel Pavel Trojan zvolil ke zhudebnění jímavé měkké výrazové prostředky, dokonce na začátku zpracovával názvuky na renesanční hudbu. Vytvořené hudební partnerství připravilo textu adekvátní náladové klima.
Ani následující melodram Jiřího Bezděka pro recitátora, recitátorku a smyčcový kvartet s názvem De Grieux, inspirovaný hrou Manon Lescaut Vítězslava Nezvala, neopustil tak docela duchovní prostředí. Skladatel sám s použitím vybraných Nezvalových veršů vytvořil příběh seminaristy De Grieux. Ten v dopise otci líčí svou zrazenou lásku k citově nezralé Manon, která mu prochází vzpomínkami. Skladba se snaží vyjádřit deziluzi i její duchovní vyústění, ke kterému dochází u mladého kněze De Grieux. Relativně romantizující text je záměrně provázen hudbou atonálního až volně tonálního typu. Spolu se specifickými instrumentačními záměry dosahuje zajímavého výrazového výsledku, který vyústí v působivou závěrečnou katarzi. Obtížného hudebního partu se skvěle zhostilo Zemlinského kvarteto. V recitačních rolích se tentokrát představili nové tváře festivalu: herec Ivo Theimer a čerstvá absolventka Vyšší odborné školy herecké Tereza Engelová, vítězka dvanácté Mezinárodní soutěže Zdeňka Fibicha v interpretaci melodramu z roku 2022 (spolu s klavíristou Filipem Martinkou).
Drobné obrázky z přírody i velkoměsta s láskou vykreslila ve svých verších Jana Riedlbauchová, jíž skladatel Jiří Teml dedikoval své Čtyři melodramy na texty Jany Riedlbauchové (Hudba – Panelové sídliště – Zátiší – Zpěv) určené pro recitaci, flétnu a klavír. Cyklus představuje kompozičně vybroušené hudební epizody, seřazené do vzájemně kontrastních vět. Interpretace těchto drobných miniatur se ujalo Duo du Rêve ve složení Jana Jarkovská (flétna) a Bohumír Stehlík (klavír). Verše s velkým pochopením přednesla Taťjana Medvecká a přenesla posluchače do ryzí současnosti.
Poslední hranou skladbou večera byla práce letošního jubilanta Jana Klusáka Quodlibet pro orchestr a pět recitátorů na text Františka Ringo Čecha. I tento melodram je o životě a smrti a především o lásce mezi mužem a ženou, avšak nahlíženo se sarkastickým odstupem, jak napovídají úryvky textu: „svět je komedie“, „je směšná lásky historie“ a další. Smutné pravdy o naivitě mládí a zahořklosti stáří tu pronášejí dvě dvojice postav (mladík a dívka, stařec a stařena) a nad nimi rozdává svá moudra „anděl smrti“. Jan Klusák řešil tento text částečně jako vázaný a částečně jako volný melodram. Textu účinně výrazově pomáhá chvílemi amorfní, chvílemi silně tematizovaná hudba, vždy však hudba plnokrevné invence z oblasti volně tonální či atonální organizace. V závěru pak recitátoři rytmicky skandují různé nesmyslné texty přes sebe, takže vzniká dojem neřízeného chaosu světa. Interpretace se zúčastnili všichni vystupující herci a Zemlinského kvarteto posílené o dechovou sekci. Hudební nastudování řídil Jiří Petrdlík.
Četná návštěvnost koncertu novinek i zpětné reakce publika ukázaly, že nová tvorba v žánru koncertního melodramu publikum přitahuje stejně jako klasický repertoár. To je příslibem, že o budoucnost dalšího rozvoje tohoto žánru se není třeba obávat.
MelodramFest: Světové premiéry k Roku české hudby
30. listopadu 2024, 19:00 hodin
Modlitebna ČCE, Korunní ulice, Praha
Program
Ivan Kurz: Druhý advent
Pavel Trojan: Blahoslavení čistého srdce
Jiří Bezděk: De Grieux
Jiří Teml: Čtyři melodramy na verše Jany Riedlbauchové
Jan Klusák: Quodlibet
Účinkující
Taťjana Medvecká – recitace
Jaromír Meduna – recitace
Jan Krafka – recitace
Tereza Engelová – recitace
Ivo Theimer – recitace
Miroslav Sekera – klavír
Jana Jarkovská – flétna
Bohumír Stehlík – klavír
Zemlinského kvarteto
Jiří Petrdlík – dirigent
Věra Šustíková – dramaturgie a režie
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]