Česká filharmonie převzala v Carnegie Hall ocenění DAHA

Česká filharmonie pod vedením šéfdirigenta a hudebního ředitele Semjona Byčkova třetím vystoupením zakončila rezidenci v Carnegie Hall, kde koncertovala v rámci Českého týdne v New Yorku. Na vystoupení, které bylo jedním z vrcholů letošních oslav Roku české hudby, ČF vyprodanému sálu nabídla Koncertem pro klavír a orchestr g moll Antonína Dvořáka se sólistou Daniilem Trifonovem za účasti Pražského filharmonického sboru Glagolskou mši Leoše Janáčka. V průběhu koncertu zástupci ČF a dirigent Byčkov převzali Cenu Americké Dvořákovy společnosti (Dvorak American Heritage Association – DAHA) za mimořádný přínos české hudbě. Nadšené publikum, ve kterém byl také bouřlivě přivítaný prezident Petr Pavel, odměnilo po závěrečných tónech Glagolské mše vystupující dlouhotrvajícím potleskem.
Česká filharmonie v Carnegie Hall (zdroj Česká filharmonie)
Česká filharmonie v Carnegie Hall (zdroj Česká filharmonie)

Na koncertě v newyorské Carnegie Hall převzala Česká filharmonie a její šéfdirigent a hudební ředitel Semjon Byčkov Cenu Americké Dvořákovy společnosti (Dvorak American Heritage Association – DAHA). Společnost, jejímž posláním je připomínat, oslavovat a dále zkoumat mimořádný přínos skladatele Antonína Dvořáka s důrazem na jeho působení ve Spojených státech, ocenila filharmoniky a jejich šéfdirigenta za mimořádný přínos české hudbě.

Cena Dvořákovy společnosti v podobě křišťálové plakety je určena významným hudebníkům a uměleckým institucím. Letos byla v Roce české hudby udělena poprvé. Nebude udělována každoročně, ale pouze při významných příležitostech.

“Dvořák si zasluhuje, aby byl tady uctíván, protože pro americkou hudbu udělal mnoho. Průměrný Američan Dvořáka nezná, proto se v New Yorku snažíme propagovat jeho život a dílo. Někdy mám té práce nad hlavu a chtěla bych ji přenechat někomu jinému, ale když máme koncerty, tak mě Dvořákova hudba vždy zahřeje na srdci,” řekla prezidentka a spoluzakladatelka DAHA Susan Lucak. “Cítím s ním spřízněnost v tom smyslu, že Dvořák stejně jako já přišel do Ameriky a toužil po domově. Jsem v Americe šťastná, ale když jedu do Prahy, tak cítím, že do Čech patřím, i když jsem tady pětapadesát let,” dodala.

Skladatel Dvořák ve Spojených státech působil v letech 1892 až 896 jako ředitel Národní konzervatoře hudby v New Yorku, rovněž jen tamní Filharmonická společnost jmenovala svým čestným členem. V americkém prostředí a od svých žáků získal Dvořák řadu inspirací pro vlastní tvorbu. Jeho takzvané americké období pro něj znamenalo tvůrčí vrchol, právě zde napsal slavnou Novosvětskou symfonii.

DAHA byla založena v roce 1990 v New Yorku. Podnětem k jejímu vzniku byla snaha o záchranu domu, ve kterém Dvořák bydlel během svého pobytu v New Yorku na 17. ulici a kde složil mistrovská díla včetně Novosvětské symfonie, Amerického kvarteta, Biblických písní a dalších. Kampaň proti developerům na záchranu jeho domu ale nebyla úspěšná, přestože ji podporoval mimo jiné světově proslulý violoncellista Yo Yo Ma.

Na místě Dvořákova domu dnes stojí nemocnice. Dvořákova společnost alespoň dosáhla přejmenování ulice, kde dům kdysi stával, na Dvorak Place. V nedalekém parku na dolním Manhattanu pak byla v roce 1997 odhalena socha Dvořáka vytvořená chorvatským umělcem Ivanem Mestrovičem, kterou DAHA věnovala Newyorská filharmonie.

Ve svém sídle v České národní budově v New Yorku pořádá DAHA řadu koncertů, přednášek a vzdělávacích programů. Středobodem těchto aktivit je Dvořákova místnost, výstavní a studijní prostor, který uchovává skladatelův americký odkaz. V místnosti se například nachází mramorová krbová římsa zachráněná z původního Dvořákova domu nebo pamětní deska, kterou na dům připevnil bývalý starosta Fiorello La Guardia v roce 1941 u příležitosti stých Dvořákových narozenin.

Večer otevřel Dvořákův Koncert pro klavír a orchestr g moll s v Americe žijícím pianistou s ruskými kořeny Daniilem Trifonovem. Stejná skladba i interpret zahájili letos 25. září v pražském Rudolfinu 129. sezonu České filharmonie. Dílo, které je jediným případem, kdy Dvořák kombinuje sólový klavír s orchestrem, má několik verzí. Velkým propagátorem původní verze byl Svjatoslav Richter, v současné době je to Sir András Schiff, který inicioval a podpořil vydání faksimile Dvořákova rukopisu. Někteří interpreti volí mix obojího, Trifonov však také preferuje Dvořákův originál.

Rodák z Nižního Novgorodu Trifonov se začal učit hře na klavír v pěti letech. Studoval na Ruské hudební akademii Gněsinových v Moskvě a poté v Clevelandském hudebním institutu. Do mezinárodního povědomí se dostal v průběhu sezony 2010/2011, kdy se umístil na předních příčkách ve třech prestižních soutěžích: získal třetí cenu na Chopinově soutěži ve Varšavě, první cenu na Rubinsteinově soutěži v Tel Avivu a první cenu na Čajkovského soutěži v Moskvě. V sezoně 2024/2025 zastává post rezidenčního umělce u Chicagského symfonického orchestru a u České filharmonie.

V druhé polovině programu zazněla Janáčkova Glagolská mše, kantáta pro sóla, smíšený sbor, orchestr a varhany, kterou autor na vrcholu svých tvůrčích sil oslavil všeslovanskou myšlenku. K jejímu monumentálnímu provedení v Carnegie Hall přispěl Pražský filharmonický sbor vedený Lukášem Vasilkem s hostující Kateřinou Kněžíkovou (soprán), Lucií Hilscherovou (mezzosoprán), Alešem Brisceinem (tenor), Davidem Leightem (bas) a varhanicí Danielou Valtovou Kosinovou.

Jednalo se o první první skladbu Janáčka, která v New Yorku zazněla v podání ČF. První český orchestr se americkému publiku v Carnegie Hall představil letos podvacáté. Poprvé to bylo v roce 1965 s Karlem Ančerlem. ČF spolu s Berlínskými a Vídeňskými filharmoniky patří mezi pouhé tři orchestry, které v letošním roce získaly možnost vystoupit v Carnegie Hall hned třikrát.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


5 1 vote
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments