Týden s tancem

Aktuální taneční zprávy: Vize tance vydává novou publikaci Tanec nezná handicap, Bohemia balet a Taneční centrum Praha zvou na vánoční programy, choreografii Sylvy Šafkové pro 420PEOPLE adaptuje izraelský soubor pro svůj repertoár, balet Národního divadla moravskoslezského hostoval v Bonnu, Tantehorse vyhlašují open call pro mladé tvůrce, Cirk La Putyka oficiálně oznámil spolupráci s Akramem Khanem. V pátek se koná křest publikace o instantní kompozici v tanci a velký taneční program v gesci CreWcolletive a Částečné znejistění.
Sympozium Pohybem k vyšší odolnosti a wellbeingu společnosti (foto Vize tance)
Sympozium Pohybem k vyšší odolnosti a wellbeingu společnosti (foto Vize tance)

Vize tance vydává novou publikaci zabývající se kreativním učením znevýhodněných skupin dětí a mládeže
Vize tance vydává online publikaci Tanec nezná handicap!, metodiku implementace inkluzivních pohybových metod do kreativního učení znevýhodněných skupin dětí a mládeže. Publikace vznikla se záměrem budování a rozvíjení koncepční spolupráce členů Vize tance a dalších tanečních a kulturních institucí se školami a speciálními školskými zařízeními. Cílem je implementace inkluzivních tanečních a divadelních metod do kreativního učení znevýhodněných skupin dětí a mládeže.

Publikace je výstupem a nadstavbou Sympozia: Pohybem k vyšší odolnosti a wellbeingu společnosti, které Vize tance realizovala v říjnu 2024 v Praze za účasti odborné veřejnosti včetně zástupců vzdělávacích institucí a osob sluchově a pohybově postižených. „Konkrétně se jedná o vytvoření metodické podpory a nástrojů pro propojování aktérů kreativního učení včetně budování a rozvíjení multižánrové a oborové spolupráce v oblasti inkluzivního tance a divadla,“ říká hlavní autorka metodiky Blanka Marková.

Sympozium Pohybem k vyšší odolnosti a wellbeingu společnosti (foto Vize tance)
Sympozium Pohybem k vyšší odolnosti a wellbeingu společnosti (foto Vize tance)

Metodika Tanec nezná handicap reaguje na nedostatek kreativního vzdělávání pro zdravotně znevýhodněné děti a mládež, konkrétně komplexního zapojení jednotlivce do vzdělávacího procesu po kognitivní, emocionální, sociální, etické a fyzické stránce prostřednictvím pohybových aktivit. Vychází ze zkušeností a praxe autorského kolektivu a opírá se o interdisciplinární přístup. Skládá se z teoretického úvodu – definice klíčových pojmů, přehledu existujících projektů inkluzivních pohybových metod a projektů, studií a literatury – a praktické části. Ta je sestavena ze tří příkladů dobré praxe kreativního vzdělávání dětí se sluchovým, zrakovým, tělesným a mentálním postižením, dále z jejich reflexe a souboru doporučení pro další rozvoj aktivit v této oblasti. Nastíněný je i popis metod propojování kulturních institucí se vzdělávacími institucemi zaměřenými na kreativní vzdělávání znevýhodněných skupin dětí a mládeže. Autorkami případových studií jsou Jitka Mozorová z brněnského spolku Proty boty, členky uměleckého spolku Ostružina – Lucie Štádlerová, Zden Brungot Svíteková, Věra Sagulová a Barbora Látalová – a Petra Holá ze Speciálně pedagogického centra.

„Jednou z priorit Vize tance je již od jejího založení roku 2008 otázka zavedení Taneční a pohybové výchovy do vzdělávání dětí a mládeže, a to včetně znevýhodněných jedinců. Těmto tématům se věnuje řada členů Vize tance, ať už zmiňovaný spolek Ostružina se svým projektem Ostružina a Neslyšící, Jaro Viňarský nebo performerka a fyzioterapeutka Markéta Stránská, která je odbornou konzultantkou metodiky. Sympozium a metodika volně navazují na projekt Umění ve zdraví, který Vize tance realizovala v roce 2023. Cílem našich aktivit je rozvoj mezioborových kompetencí a také posílení uplatnitelnosti profesionálních performerů působících v oblasti tanečního a pohybového umění,“ říká Markéta Hrdička Málková, předsedkyně Vize tance.

Metodika je dostupná zdarma ke stažení, a to v české i anglické verzi. Záznam z odborného symposia tlumočený do českého znakového jazyka je zdarma dostupný na webových stránkách Vize tance.

Bohemia Balet – Staré dobré časy (foto Prokop Gregar)
Bohemia Balet – Staré dobré časy (foto Prokop Gregar)

Bohemia Balet vánoční
Dnes večer mohou diváci vyrazit do Divadla Komedie na Štědrý Bohemia Balet, představení začíná od 19:00 hodin. Je to poslední představení, které tohoto kalendářního roku Bohemia Balet odehraje v Česku, protože hned následující den odlétá na hostování do japonské Toyamy. Na programu je např. Bezpředmětná křehkost (T. Rychetký), Humoreska (M. Blahoutová), Trio g moll (P. Šmok), Odvážný vyhrává (S. Delattre), Staré dobré časy (L. Brychcínová) a další choreografie. Vstupenky jsou k dispozici online nebo na večerní pokladně.

Choreografie Why Things Go Wrong v adaptaci Fresco Dance Company (foto archiv 420PEOPLE)
Choreografie Why Things Go Wrong v adaptaci Fresco Dance Company (foto archiv 420PEOPLE)

Choreografie Sylvy Šafkové pro 420PEOPLE na repertoáru Fresco Dance Company
Úspěšnou choreografii Sylvy Šafkové Why Things Go Wrong si pro svou adaptaci vybral umělecký šéf souboru Fresco Dance Company Yoram Karmi. Právě výrazné téma představení mu přijde aktuální vzhledem k současné situaci v Izraeli. Oproti původnímu uvedení pro dva tanečníky*ce rozpracovali Fresco Dance Company, jeden z předních souborů v oblasti současného tance v Izraeli, choreografii pro šest účinkujících.

Baletní soubor Národního divadla moravskoslezského vidělo v Bonnu přes pět tisíc diváků
Soubor baletu Národního divadla moravskoslezského se vrátil z turné do německého Bonnu. Ve čtyřech dnech tam 5x pro 100% vyprodané divadlo Theater Bonn odehrál choreografii Youriho Vàmose Louskáček – Vánoční koleda. Balet na Čajkovského hudbu, který choreograf dějově propojil s Dickensovou Vánoční koledou, měl právě v Bonnu před 36 lety světovou premiéru a divadla po celé Evropě právě po téhle verzi sahají s úspěchem dodnes. I v Ostravě je od premiéry stále vyprodán.

V Bonnu tančil ostravský soubor celkem pro 5100 diváků. Pokaždé se tanečníci i doprovázející orchestr Severočeské filharmonie Teplice dočkali dlouhého potlesku vestoje. Orchestr řídil dirigent Adam Sedlický. V Bonnu s ostravským souborem tančily děti z německého tanečního studia. „Chci poděkovat za skvělou přípravu všem! Orchestru a dirigentovi Adamu Sedlickému. Produkční baletu Pavlíně Macháčové, technické posádce vedené Janem Trantou (příprava zabrala 6 měsíců!), asistentovi choreografa Gianvittu Attimonellimu, baletnímu mistru Rodionu Zelenkovi a samozřejmě tanečníkům – celému souboru baletu NDM,“ chválí šéfka souboru Lenka Dřímalová. Theater Bonn nemá vlastní baletní soubor. Balet ostravského NDM pozval k hostování manažer Patrick Marín Elbers, který se stará o taneční program divadla a na základě úspěchu Louskáčka má ostravský soubor už nyní pozvání do Bonnu v příští sezóně s jinou inscenací. Před souborem NDM Ostrava Vàmosovu choreografii vánočního baletu úspěšně v Bonnu uvedl také balet pražského Národního divadla.

Rosťa Novák ml. a Akram Khan na britském velvyslanectví (foto Lukáš Bíba)
Rosťa Novák ml. a Akram Khan na britském velvyslanectví (foto Lukáš Bíba)

Cirk La Putyka a Jatka78 spolupracují s respektovaným britským choreografem Akramem Khanem na novém představení
Britský choreograf Akram Khan patří k nejrespektovanějším světovým tanečním a divadelním tvůrcům současnosti. Nyní tato osobnost světového divadla začíná pracovat se souborem Cirk La Putyka a pražským divadlem Jatka78 na vzniku nové inscenace. Spolupráce je o to cennější, že pro Khana jde o vůbec první dílo v žánru nového cirkusu. Premiéra je po sérii každoročních workshopů a zkoušek naplánována na září 2027, zároveň se plánuje také možnost vzniku hraného filmu a dokumentu.

„Jde o splněný sen a milník na naší divadelní cestě, kdy se vydáme do neprobádaných vod. Od Akrama se budeme učit a získávat inspiraci. Budeme posouvat své hranice. Věříme, že společně vytvoříme něco magického, na co navíc Praha a Česká republika budou moci být hrdé,“ říká principál Cirku La Putyka Rostislav Novák ml. „Může se zdát, že premiéra v roce 2027 je daleko, ale s tvůrci formátu Akrama Khana kvůli jejich vytížeností nejde jinak než takto dlouhodobě plánovat.“

„Jsem nadšený, že mohu spolupracovat s Rosťou Novákem a jeho úžasným souborem a divadlem na tomto jedinečném a vzrušujícím projektu. Vždycky jsem věřil, že jako umělec musíte najít potěšení v nejistotě. Vím, že den, kdy budu ve studiu a budu se opakovat, je dnem, kdy bych měl přestat tvořit,” říká Akram Khan. „Cirkus mě vždy fascinoval, ale nikdy jsem nenašel ten správný vstupní bod, přestože jsem měl mnoho nabídek na práci na cirkusových projektech. Avšak poté, co jsem strávil nějaký čas s Rosťou a jeho umělci v Praze, jsem byl inspirován jejich kreativitou a cítil jsem pokoru, když jsem zažil jejich respekt vůči tvůrčímu procesu. A tak jsem se rozhodl, že je čas postavit se další výzvě a ponořit se do cirkusového světa. Nemohu se dočkat, až budu s těmito úžasnými umělci pracovat a odhalovat, jaký mýtus můžeme sdílet s diváky.

První kontakt s Akramem Khanem navázaly Cirk La Putyka a Jatka78 na jaře 2023 a v létě 2024 proběhly první workshopy v Praze a Londýně. Do premiéry jsou v plánu další tvůrčí dílny a intenzivní zkoušení v Londýně a Praze. Celý proces přípravy včetně zákulisí tohoto výjimečného projektu bude dokumentován a v plánu je také hraná filmová adaptace. „Přesné obsazení, název i to, kdo další se na inscenaci bude podílet, je v tuto chvíli ještě otázkou budoucnosti a diskuze s Akramem Khanem,“ uzavírá Rostislav Novák ml.

Akram Khan je držitelem těch nejprestižnějších ocenění, například dvou Laurence Olivier Award nebo Bessie Award. Spolupracoval také se zpěvačkou Kylie Minogue, kapelou Florence and the Machine, herečkou Juliette Binoche, choreografy a tanečníky Sidim Larbim Cherkaouim a Israelem Galvánem nebo skladateli Stevem Reichem či Benem Frostem. K vrcholům jeho kariéry patří vytvoření části zahajovacího ceremoniálu olympijských her v Londýně v roce 2012. K Akramovým nejoceňovanějším inscenacím patří Jungle Book reimagined, Outwitting the Devil, XENOS, Until the Lions, Kaash, iTMOi (in the mind of igor), DESH, Vertical Road, Gnosis nebo zero degrees. Dále také Creature, Giselle a Dust pro Anglický národní balet. Vedle výše uvedených ocenění získal dále například ISPA (International Society for the Performing Arts) Distinguished Artist Award, Fred and Adele Astaire Award, Herald Archangel Award na Edinburgh International Festival a řadu dalších.

Tantehorse vyhlašuje otevřenou výzvu pro mladé tvůrce:
Stojíte na počátku nezávislé umělecké kariéry? Překypujete vášní k umění, touhou být aktivní, snažíte se řešit, co vás štve a nehodláte čekat, až to druzí vyřeší za vás? Chcete sdílet čas a prostor s dalšími umělci, společně tvořit a ovlivňovat se, pod jemným vedením kurátorů?

Otevíráme call mladým tvůrcům z oblasti tance, divadla, performance a výtvarného umění, kteří se chtějí v průběhu roku setkávat s tvůrčími metodami a rozličnými osobnostmi a přenášet teoretické poznání do performativní praxe. V sedmi víkendových workshopech se necháme inspirovat praxí současné angažované nejen umělecké scény a budeme využívat divadelní jednání – ACT – jako nástroj společenské změny. Projekt vyvrcholí tvůrčí residencí a work-in-progress performancí na konci roku 2025. V roce 2026 se bude projekt formovat do celovečerního site-specific díla.

Třetí díl dlouhodobé laboratoře pro nejmladší generaci performerů, přemosťující konec studia a začátek profesionální praxe, má za cíl zprostředkovat systematickou uměleckou edukaci, uměleckou praxi a zázemí pro rozvoj dominantních tvůrčích osobností taneční a divadelní komunity. Během roku a půl se skupina 8–10 vybraných performerek/ů setkává v odborných workshopech s tématem uměleckého aktivismu, jehož metody mohou sahat od performativních instalací a performancí, přes art based vědecké metody po plnokrevná divadelní díla, využívající divadelní jednání (ACT) jako nástroj společenské změny. Každou laboratoř vedou jiné osobnosti současné umělecké scény, jak z nejmladší generace, tak etablovaní umělci a vědci. Hlavními kurátory a tvůrci jsou Miřenka Čechová, Dominika Špalková a Viktor Černický.

Mladí umělci v projektu Tantehorse (foto archiv souboru)
Mladí umělci v projektu Tantehorse (foto archiv souboru)

Jedná se o edukativní platformu, účastnictvo získá malé stipendium za účast na laboratořích a tvůrčí residenci a umělecký honorář za účast na performance mimo Prahu.

Přihlášky posílejte do 28. 12. 2024. Vybrané účastníky pozveme na audition 4. a 5.1.2025 v Praze, výsledky opencallu budou známy do 31. 12. Finální výběr bude oznámen do 20. 1. 2025.

K účasti na dvoudenním workshopu, z něhož budou budoucí účastníci projektu vybráni, je třeba vyplnit formulář (odkaz) a přiložit k němu:

– CV
– motivační dopis
– ukázku z předešlé tvorby (pro tanečníky a herce video, pro výtvarníky portfolio)

Data jednotlivých laboratoří pro rok 2025:
22. a 23. března – lab v Praze
28. – 30. března – lab v Praze, příprava na site-specific performance
4. a 5. dubna – site-specific performance v Děčíně
26. a 27. dubna – lab v Praze
3. a 4. května – lab v Praze
31. 5. a 1.6. – lab v Praze
6. – 7. 9. – lab v Praze
22. – 23. 11. – lab v Praze
v době mezi 3. a 19. prosincem – tvůrčí residence a work in progress – bude upřesněno

Formulář je k nalezení zde.

V případě dotazů se zájemci mohou obrátit na Jana Honeisera na emailu [email protected]

TCP – Vánoční taneční scéna (foto Serghei Gherciu)
TCP – Vánoční taneční scéna (foto Serghei Gherciu)

Vánoční taneční scéna 2024 Tanečního centra Praha se blíží
Dvě stě mladých umělců, tři dekády tradice a tři mimořádná představení. Konzervatoř Taneční centrum Praha uvede 31. ročník Vánoční taneční scény. Ve čtvrtek 19. a pátek 20. prosince 2024 se v komponovaném programu na Nové scéně Národního divadla představí nejen zkušení členové studentských souborů konzervatoře – Balet Praha Junior a Balet Praha Junior 2, ale i mnoho dalších studentů všech věkových kategorií, včetně těch nejmladších adeptů tanečního žánru z nejnižších ročníků a taneční přípravky Terpsichore.

„Naše adventní představení je každoročně výzvou pro tvůrce i interprety: využít vánoční náladu a prezentovat ve sváteční a mimořádně emocionální atmosféře svůj talent, inteligenci a inscenační cit,“ říká Vlasta Schneiderová, ředitelka Konzervatoře Taneční centrum Praha. „Právě mladí tanečníci dokáží s neopakovatelnou lehkostí a upřímností přenést vánoční atmosféru přímo do srdcí diváků. Společný zpěv vánočních koled na závěr je pak magickým okamžikem, který si všichni přejeme uchovat po celý rok.“

Představení Vánoční taneční scéna 2024 se na Nové scéně Národního divadla uskuteční ve třech termínech: 19. prosince v 18:00 a 20. prosince ve 14:00 a 18:00. Vstupenky jsou v předprodeji v síti Národního divadla.

Pošli pohled odněkud, kam nepojedeš (foto Mila Vašíčková)
Pošli pohled odněkud, kam nepojedeš (foto Mila Vašíčková)

Křest publikace o instantní kompozici v tanci a odložené představení 20. prosince
Tajně naživu: perspektivy vtělené zkušenosti v taneční improvizaci je název nové knihy Mish Rais, Mirky Eliášové a Lizzy Le Quesne, eds., která vychází v NAMU. Publikace je vyústěním tříletého výzkumného mezinárodního projektu (2021–23), který byl podpořen granty AMU a MŠMT, v němž se tým českých a zahraničních osobností zabývajících se okamžitou kompozicí jako jevištní formou setkával v Praze v průběhu tří let.

Kniha představí taneční improvizaci prostřednictvím rozhovorů se šesti osobnostmi: Rosalind Crisp, Wendy Houstoun, Julyenem Hamiltonem, Nitou Little, Evou Karczag Danielem Lepkoffem. Někteří jsou v českém kontextu dobře známí, jiní jsou proslulí zejména v zahraničí, všichni však představují jedinečný pohled na taneční improvizaci, a to v různých jejích podobách. Šest přístupů legend této jevištní formy doprovází tři studie od autorek Rais, Eliášové a Le Quesne, které disciplínu okamžité kompozice (více o disciplíně zde) přibližují z různých pohledů a kontextů. Disciplína okamžité kompozice je postmoderním formátem, s nímž již mnohé osobnosti české taneční scény různě pracují od roku 1989, tato publikace však přibližuje uceleně a vůbec poprvé, jak lze taneční improvizaci vnímat a jak se na ni dívat v širším kontextu (více zde) – uměleckém i společenském.

Samotný křest proběhne 20. 12. v 19:30 hodin v Žižkostele a pokřtí jej tři osobnosti, které mají velkou zásluhu na tom, jak tato specifická umělecká disciplína pronikala na zejména pražskou nezávislou taneční scénu: Lucia Kašiarová, Marie Kinsky a George Cremaschi.

Křest proběhne jako součást večera v produkci CreWcollective (kurátoři Jana Novorytová, Mish Rais, Jan Bárta) a bude velmi bohatý. Od 18:00 se v suterénu v Malém sále uskuteční pražská premiéra projektu Pošli pohled odněkud, kam nepojedeš, v koprodukci CreWcollective a kolektivu Částečné znejistění, která musela být nedávno odložena pro nemoc: „Autorský kus o (našem) přátelství. Před a po. Jak příchod našich dětí poznamenal naše (spolu)bytí? Jsme ještě ti samí lidé, jako předtím? Může být společné vzpomínání podmínkou pro další společné dobrodružství? Na scéně se potkávají čtyři rodiče, Novorytová, Rais, Havrda a Kalivoda, a společně komponují okamžik. Hudba, tanec, video, možná i něco dalšího.“

Po křtu bude naopak následovat další díl z cyklu Po pás 20. Umělci a umělkyně z různých uměleckých disciplín se losováním rozdělí do formací, aby se potkali na jevišti možná vůbec poprvé. Vznikne neopakovatelné představení, po kterém bude následovat předvánoční mejdan s DJ Pasi Mäkelä.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments