Adventní koncert Pražského filharmonického sboru vánočně naladil a prokázal kvality našeho předního sboru
„Zdrávas Královno, matko milosrdenství,“ slovy latinského hymnu otevíral sbor bezmála čtvrt hodinovou minimalistickou skladbu Arvo Pärta Salve Regina. Ta vznikla v letech 2001–2002 a její původní aranž vytvořil skladatel pro smíšený sbor a varhany. Pro tento koncert však byla vybrána verze z roku 2011, kde původní varhanní part převzala celesta a smyčcový orchestr.
Pražský filharmonický sbor zvládl skladbu přesvědčivě. Držel jemné napětí v mírné dynamice, náhlými crescendy a decrescendy vytvářel nečekané pulsování a zvládl udržet pozornost posluchačů v každé minutě. Harmonii mírně narušoval orchestr, kterému se nepodařilo vyvážit jemnost sboru. Pěvci za ním částečně zanikali. Nerovnost mohlo způsobit četné zastoupení smyčců PKF – Prague Philharmonia, nebo nedostatečné napojení orchestru na dirigenta, což bylo o to znatelnější, čím více s dirigentem souzněl sbor.
Sbor Narození Páně skladatele Bohuslava Martinů, který po Salve Regina následoval, nás přenáší do času několika málo hodin před narozením Krista. Pana Maria hledá místo, kde by mohla svého syna porodit. Po odmítnutí jejích proseb šenkýřem i kovářem vchází mezi dobytek do chléva. Pasáž, která je součástí Martinů opery Hry o Marii z roku 1934, se na koncertě odehrála s dramatickou přesvědčivostí a každého posluchače v sále jistě přímo vtáhla do děje.
Sólových partů se ujali sopranistka Pavla Vykopalová, mezzosopranistka Jana Hrochová a barytonista Jiří Brückler (v další části programu se k nim přidal ještě tenorista Petr Nekoranec). Všichni zmínění pěvci tvořili vyváženou souhru, v níž si se sborem vyprávění děje buď předávali, nebo se v něm doplňovali. Sólisté si také dali záležet na lidovém způsobu interpretace, kterou ovšem opřeli o perfektní pěveckou techniku. Nutno podotknout, že Jana Hrochová si i s nižším, tedy altovým, partem obstojně poradila.
Od prvních taktů bylo také zřejmé, že promítané titulky nad oponou nejsou potřeba. Pražský filharmonický sbor si ve všech pasážích beze zbytku znamenitě poradil s deklamací textu. Precizní výslovnost a srozumitelnost jen podtrhla um tělesa vyprávět příběh. Za zmínku stojí také okamžik, kdy se na pár taktů odmlčel dirigent a sálem zazněl duet andělů shůry v podání sopranistek Lenky Audolenské a Mariany Ambrožové, které oznamovaly příchod Spasitele.
Druhá část koncertu otevřela cyklus vánočních pastorel v úpravě Luboše Fišera. Z velké části jde o aranže písní neznámých skladatelů z osmnáctého století, které Fišer poprvé ve své suitě uvedl v roce 1969. Dirigent Lukáš Vasilek si dal záležet, aby žádná z 27 písní nezanikla a aby populární koledy nezakryly melodie méně známé. Úvodní písně cyklu energickým a hravým pojetím vytvořily nenápadné pojítko s Narozením Páně. Pasáž Poslouchejte křesťané překvapila přesnou rytmikou sboru, zvláště v taktech, kde pěvce doprovází pouze tympány. Tato píseň se následně propojila s částí Zpívají andělé, kterou při závěrečném oslavném „Gloria“ podbarvila koláž pražských zvonů.
Těsně před závěrem se sbor jako by vrátil k úvodní skladbě Salve Regina, a to v písni skladatele Adama Michny z Otradovic – Chtíc aby spal. Jemné pianissimo podbarvily varhany v podání Daniely Valtové Kosinové. Orchestru se na tomto místě podařilo sbor dynamicky vyvážit. Nevšední bylo také ukončení, kde Lukáš Vasilek poslední dva takty koledy o polovinu zpomalil a docílil tak naprostého zklidnění. Úvodní text z Evangelia svatého Lukáše a závěrečná slova prosby proroka Izajáše přednesl vcelku civilním projevem herec Jiří Bartoška.
Jako přídavek vybral sbor jednu z nejrozšířenějších vánočních písní Tichou noc v aranži Johna Ruttera. V této verzi zpívají úvodní sloku ženy. Slova sloky druhé převezme mužská část sboru, aby v závěrečných taktech orchestr zcela utichl a při slovech: „Půlnoc odbyla, město šlo spát,“ zněl sbor a capella.
Na závěr je třeba poznamenat, že pro tento koncert vybraný sborový repertoár je neobvykle interpretačně náročný – dynamiky se pohybovaly v nejširším rozmezí od naprostého piana pianissima až po absolutní forte fortissimo a jen pro soprán představoval tónový rozsah přes dvě oktávy.
Režie koncertu se ujal Jiří Strach, který koncert rozšířil o doprovodnou světelnou instalaci nerušivě dobarvující náladu skladeb.
Pražský filharmonický sbor také během večera převzal Cenu Antonína Dvořáka za rok 2022, kterou získal v září letošního roku. Na jeviště ji přišel převzít ředitel sboru David Mareček z rukou Roberta Koláře, ředitele Akademie klasické hudby, a Jana Simona, ředitele festivalu Dvořákova Praha.
Adventní koncert
19. prosince 2022, 20:00 hodin
Státní opera Praha
Program:
Arvo Pärt: Salve Regina
Bohuslav Martinů: Narození Páně
Luboš Fišer: Vánoční
Účinkující:
Pavla Vykopalová – soprán
Jana Hrachová – alt
Petr Nekoranec – tenor
Jiří Brückler – baryton
Jiří Bartoška – recitace
Lenka Audolenská – soprán
Mariana Ambrožová – soprán
Daniela Valtová Kosinová – celesta a varhany
Lukáš Vasilek – dirigent
Pražský filharmonický sbor
PKF – Prague Philharmonia
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]