Animovanou Bystroušku s doprovodem orchestru, ale i 3x Adama Plachetku a pokaždé jinak slibuje pro novou sezonu SOČR
Sezonu plnou barev a energie, jejímž hlavním atributem je různorodost, slibuje Symfonický orchestr Českého rozhlasu, jehož management dnes zveřejnil program nové, již jedenadevadesáté sezony. Avizuje pro ni klasická díla orchestrálního repertoáru, jako jsou konkrétně třeba Berliozova Fantastická symfonie, Beethovenova Devátá nebo Requiem Giuseppe Verdiho, kombinovaná se sporadicky uváděnými skladbami slavných autorů, k nimž jsou řazeny taneční báseň La Péri Paula Dukase, Debussyho Hry nebo raný Klavírní koncert Vítězslava Nováka. Stejně jako v minulé sezoně dojde i tentokrát na premiéru nového opusu, zkomponovaného přímo na objednávku SOČRu. Půjde o dílo Narcissus pro violoncello a orchestr od Jana Ryanta Dřízala, při jehož prvním provedení spojí orchestr síly s dirigentem Markem Šedivým a violoncellistou Tomášem Jamníkem. V novém programu jsou i jména hornistky Kateřiny Javůrkové, houslisty Jana Mráčka nebo dirigenta Jiřího Rožně, který připravuje program s díly Stravinského, Kalabise a Janáčkovou Glagolskou mší.
Co se týká uspořádání koncertních cyklů, hlavním pilířem sezony je řada, nazvaná Když klasika je vášní. Zahrnuje dvanáct koncertů ve Dvořákově síni Rudolfina a vašimi společníky v ní opět budou přední čeští a světoví umělci. Posluchači uslyší violoncellistu Stevena Isserlise v koncertu klasika francouzské hudby dvacátého století Henriho Dutilleuxe, cembalistu Mahana Esfahaniho, který zahraje Cembalový koncert Viktora Kalabise, či ukrajinského violistu Maxima Rysanova a jeho podání díla Rapsodie-koncert Bohuslava Martinů.
Celkem pět koncertů v této řadě diriguje šéf tělesa Ondrej Lenárd, pro kterého bude 91. sezona již sedmou v čele rozhlasových symfoniků.
Pokračuje i spolupráce orchestru s Tomášem Braunerem coby hlavním hostujícím dirigentem. Za dirigentský pult se dvakrát vrátí mj. i Polák Michał Nesterowicz, jehož jsme poznali vloni na mimořádně úspěšném večeru s klavíristou Lukášem Vondráčkem. V programu kombinujícím hudbu Zemlinského, Janáčka, Richarda Strausse a Ligetiho se můžete těšit na skvělého německého dirigenta Alexandera Liebreicha.
Rezidenčním umělcem SOČRu se pro nadcházející sezonu stává basbarytonista Adam Plachetka, který se představí celkem na třech koncertech. V září vzdá společně s dalšími pěvci poctu Jarmile Novotné (jedná se o mimořádný koncert, pořádaný ve spolupráci se Zámkem Liteň), v říjnu si ve Foru Karlín splní svůj dávný „muzikálový sen“ a v lednu v Rudolfinu zazpívá Richarda Strausse.
Řada Nové horizonty, která občas „zvedá ze židlí“ konzervativněji laděné publikum, má do koncertních síní přivést i posluchače, kteří se klasiky stále trošku bojí. Ředitel SOČRu Jakub Čížek k nejnovějšímu programu uvedl: „V Nových horizontech i pro příští sezonu platí, že jde o speciální, mnohdy unikátní projekty, které nelze jednoduše opakovat. Tentokrát to bude například koncert s filmem pro celou rodinu. Těším se, až na něm uvidím nejen rodiče, ale právě i děti a školáky a společně oslavíme Janáčkovo výročí.“ Své děti tak posluchači budou moci přivést na odpolední projekt ve Foru Karlín, kde se bude promítat animovaný film z dílny BBC Příhody lišky Bystroušky, a to za doprovodu živě hrané hudby v podání SOČRu pod taktovkou Francouze Laurenta Pillota. Kromě už zmíněného muzikálového večera s Adamem Plachetkou se ke slovu dostane osobitý styl Anety Langerové, avizováno je ale i operetní gala.
Pokračuje i komorní řada ve Studiu 1, ve které se orchestr představuje jako menší těleso a jeho členové coby vynikající sólisté. Tentokrát byli přizváni hornistka Jana Švadlenková, klarinetista Lukáš Dittrich, fagotista Milan Muzikář, violistka Markéta Sádecká, kontrabasista Radomír Žalud, flétnista Mario Mesany a jako host laureát řady mezinárodních soutěží včetně rozhlasového Concertina Praga, klavírista Matyáš Novák, jako průvodci zůstávají Jitka Novotná a Vasil Fridrich.
Čím se při sestavování programu nadcházející sezony inspiroval dramaturg Josef Třeštík?
„Když pominu sté a devadesáté výročí úmrtí Clauda Debussyho, respektive Leoše Janáčka, která si v roce 2018 připomínáme, inspirovala mě především hudba sama, často nějaká nenápadná vnitřní souvislost mezi skladbami. Podněty také přicházejí z rozhovorů s hudebníky, které jsme přizvali ke spolupráci. Např. cembalista Mahan Esfahani je žákem Zuzany Růžičkové, pro kterou její manžel, skladatel Viktor Kalabis, složil v sedmdesátých letech Cembalový koncert. Když jsme Mahana oslovili, říkal mi, že tuto skladbu hrál už několikrát v zahraničí, ale nikdy ne v Praze. Přišlo mi logické, že když u nás žije hudebník jeho úrovně, tedy světové úrovně, domácí publikum by mělo mít možnost slyšet ho interpretovat dílo, se kterým je tak úzce spojen. Navíc jsem věděl, že dirigentovi Jiřímu Rožňovi, který bude koncert řídit, je hudba dvacátého století velmi blízká.
V případě koncertu, který povede německý dirigent Alexander Liebreich, mě zase inspirovala předválečná historie Nového německého divadla, které sídlilo v budově dnešní Státní opery nedaleko Českého rozhlasu na Vinohradech. V letech 1911–27 je umělecky vedl Alexander Zemlinsky, bytostně rakousko-uherský skladatel a dirigent mj. se slovenskými, židovskými a bosenskými předky. Pod jeho vedením bylo divadlo světovým operním domem a uvádělo ta nejlepší nová díla z celé Evropy. Sám Zemlinsky dirigoval mj. inscenaci Janáčkovy Její pastorkyně v německém překladu Maxe Broda. Proto na pohled neobvyklé spojení Janáčka a Zemlinského v první půlce programu.“
Prodej abonentních i jednotlivých vstupenek na všechny koncerty rozhlasových symfoniků bude zahájen ve středu 26. dubna 2017. Stálým abonentům rezervujeme jejich místa v sále po dobu čtrnácti dnů, tedy do 12. května. Nově SOČR nabízí online prodej abonentních vstupenek pro nové abonenty, možné je také sestavit si abonmá na míru a využít slevy pro děti, studenty i seniory.
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]