Donu Giovannimu plzeňská modernizace nesluší
Zásadním způsobem změněné charaktery a vztahy klíčových postav a celkové nerespektování díla Mozartova a Da Ponteho jsou hlavním nedostatkem režie. Ani výtvarné pojetí se nezdařilo,…
Mgr. Gabriela Špalková (1951) je česká novinářka a divadelní a hudební kritička.
Vystudovala obory český jazyk, literatura a historie na Pedagogické fakultě Západočeské univerzity v Plzni. Od školních let se systematicky věnuje studiu hudby – hře na klavír a sólovému zpěvu. Po ukončení univerzitních studií začala pracovat jako redaktorka Deníků Bohemia, poté byla dlouholetou kulturní redaktorkou plzeňské Mladé fronty Dnes. Nyní jako novinářka a publicistka spolupracuje s řadou médií a odborných portálů (Opera PLUS, Taneční aktuality, Divadelní noviny, Musical-opereta, časopis Loutkář). Spolupracuje rovněž se zahraničními institucemi a médii (mj. píše pravidelně recenze do měsíčníku pro operu a balet Der neue Merker, Wien).
Je autorkou hudebně-literárních pořadů pro multioborový festival Smetanovské dny v Plzni: Zlatý věk operety v Plzni (2015), Shakespeare (nejen) v opeře (2018), Eliška Krásnohorská a česká opera (2019), Bedřich Smetana v dopisech (2022) a komorního koncertu mapujícího uměleckou dráhu Bedřicha Smetany s přihlédnutím k životním osudům skladatele K poctě Bedřichu Smetanovi (2022). Je členkou realizačního týmu Plzeňského literárního festivalu (PLIF), v roce 2018 zde měl premiéru její literárně hudební pořad TGM vzpomíná, následně pro PLIF upravila pořad o Elišce Krásnohorské a připravila nový pořad o překladech operetních libret do češtiny pod názvem Zlatý věk operety v češtině (2020). V roce 2022 měl na festivalu premiéru její literárně hudební pořad o osudech Kryštofa Haranta z Polžic a Bezdružic Putování Kryštofa Haranta založený na jeho cestopisu.
Historii multioborového festivalu Smetanovské dny systematicky zpracovala v publikaci Smetanovské dny ve čtyřech desetiletích (Starý most 2021), v níž kromě četných reflexí festivalových produkcí v dobovém tisku zaznamenala i autentické vzpomínky zakladatelů festivalu. Jedná se o historicky první publikaci věnovanou tomuto festivalu, který se koná v Plzni nepřetržitě od roku 1981.
Gabriela Špalková je členkou Střediska západočeských spisovatelů (SZS) v Plzni. Své povídky a fejetony publikuje v tisku a sbornících SZS, je rovněž autorkou písňových textů.
Jejím celoživotním koníčkem je lyžování, historii tohoto sportu se věnovala v knize Bílé stopy na českém západě (Starý most 2007).
Pro Operu PLUS dělá rozhovory a píše recenze operních inscenací, koncertů klasické hudby a baletů.
Zásadním způsobem změněné charaktery a vztahy klíčových postav a celkové nerespektování díla Mozartova a Da Ponteho jsou hlavním nedostatkem režie. Ani výtvarné pojetí se nezdařilo,…
Baletní soubor Divadla J. K. Tyla v Plzni představil v sobotu vůbec poprvé v historii plzeňské scény klasický balet Alexandra Glazunova Raymonda. A postaral se tak o velikou…
V sobotu 29.října měla na scéně Velkého divadla v Plzni premiéru posluchačsky vděčná, leč ne často hraná monumentální opera Alexandra Borodina Kníže Igor. Dílo čerpající…
V nadcházející sezoně připravilo Divadlo J. K. Tyla v Plzni tradičně čtyři operní a dva baletní tituly. Zatímco všechny čtyři opery se již v minulých…
Rakouský Gars am Kamp, městečko osmdesát kilometrů severozápadně od Vídně, bylo letos již po dvaadvacáté dějištěm letního operního festivalu Opernair Gars. Tentokrát oživila ruiny starého…
Boccanegra bez „tahouna“ a současná šarmantní ManonJak odlišnou úroveň mohou mít dvě přestavení na téže prestižní scéně dokládá Verdiho Simon Boccanegra a Massenetova Manon, které…
Na konci sezóny sáhla plzeňská opera po zábavném, svěžím, originálním a přitom neokoukaném titulu z pera prověřeného a posluchači oblíbeného Gioacchina Rossiniho. Jeho Turek v…
Rada města Plzně se na svém dnešním zasedání posuzovala doporučení výběrové komise ohledně ředitele čtyřsouborového Divadla J. K. Tyla. Jedenáctičlenná komise, jejímž předsedou byl ředitel…
Městská rada má dnes posoudit doporučení výběrové komise na post ředitele Divadla J. K. Tyla v Plzni. Jedenáctičlenná komise, jejímž předsedou byl ředitel Divadla Archa…
Již od 19. března se v Komorním divadle v Plzni hraje pozoruhodný titul - Cabaret Ragtime Bronislava Roznose. Působivý a výjimečný projekt má nyní již…
Divadlo J.K.Tyla uvedlo minulou sobotu v premiéře v hudebním nastudování dirigenta Ivana Paříka a režii významného maďarského režiséra Róberta Alföldiho Verdiho Rigoletta. Tímto Rigolettem se…
Gejzíry vtipu, neotřelé nápadité gagy, situační komika i nadsázka. Výtečně hrající orchestr a pěvci odvádějící výborné pěvecké a obdiv zasluhující zcela profesionální herecké výkony. Díla,…
Dvořákova opera Jakobín je dílo mimořádné. Hudebně i tematicky, neboť slučuje zdánlivě neslučitelné ve velmi působivý celek. Velké city, vlastenectví i vztahy rodičů a dětí.…
Opera Sluha přináší dráždivě provokativní současnostDnes se na jevišti Velkého divadla v Plzni odehraje mimořádná událost: Premiéra komorní jednoaktové opery Sluha současného italského skladatele Marca…
Bezesporu velkorysá, architektonicky zajímavá, netradiční a přitom funkční je budova pro nové divadlo v Plzni, jak ji minulý týden představila projekční firma Helika, která projekt…
Velkoopera, monumentální dílo, které v sobě ovšem skrývá i hlubokou lidskost – Pucciniho Turandot. Nelehkého úkolu uvést ji na regionální scéně se chopila Opera Divadla…
Podoba nové divadelní budovy, která se má v Plzni začít stavět začátkem roku 2012, bude jiná, než jak byla původně prezentována. Nový návrh představili zástupci…
Mladý talentovaný dirigent Pavel Šnajdr působil řadu let v Divadle J. K. Tyla v Plzni, před dvěma lety odešel odtud do angažmá ve Státní opeře…
Donedávna neznámá opera Bohuslava Martinů Den dobročinnosti má od začátku tohoto týdne i svou vůbec první nahrávku na CD. Nahrála ji Plzeňská filharmonie pod taktovkou…
Nová inscenace Mozartovy opery Kouzelná flétna, kterou uvedlo v premiéře Divadlo J. K. Tyla v Plzni, potěší především precizním hudebním nastudování Ivana Paříka a pěveckými…