Cécile Boiffin si vysloužila spontánní potlesk vestoje ještě před přestávkou
![Cécile hraje Boiffin, 22. května 2023 – Cécile Boiffin a Komorní filharmonie Pardubice (zdroj Komorní filharmonie Pardubice)](https://operaplus.cz/wp-content/uploads/2023/05/Cecile-Boiffin-detail-zdroj-Komorni-filharmonie-Pardubice-foto-Jiri-Stros-660x440.jpg)
Na úvod programu byla zařazena orchestrální verze původně klavírního díla Maurice Ravela (1875–1937), kterým je čtyřdílná orchestrální suita Le tombeau de Couperin (Náhrobek Couperinův) z roku 1919 v revizi Jean-Françoise Monnarda, kterou vydalo hudební nakladatelství Breitkopf & Härtel v roce 2015. Dílo, které vzdává hold hrdinství Ravelovým spolubojovníkům z první světové války, je zároveň i nostalgickou připomínkou zašlé tradice francouzské barokní suity. Ačkoliv jde o dílo, které je po dekády součástí kmenového repertoáru Komorní filharmonie Pardubice, a filharmonickému publiku tudíž nikterak neznámé není, kompoziční kvality a výmluvnost jeho mnohovrstevnatého obsahu patrně nikdy nezevšední. Původně (až) šestidílné klavírní dílo, jehož obsah byl v minulosti předmětem nejednoho aranžérského zásahu, tentokrát zaznělo v muzikologicky korektní urtextové verzi (ediční řady Breitkopf Urtext) pro orchestr. Komorní filharmonie tak následuje obecný současný trend usilující o uvádění pověstně známých děl hudební minulosti v aktualizované interpretaci. Navíc je tato suita takřka „šita na míru“ orchestrálnímu tělesu mozartovského typu, tudíž o logičnosti tohoto dramaturgického kroku není jakýchkoliv pochyb. Tím spíše pak, pokud se jejího provedení ujal dirigent natolik zkušený a prověřený, jakým je pardubickému orchestru i publiku důvěrně známý Martin Lebel. Od prvních taktů bylo zřejmé, že i tentokrát půjde o zážitek nevšedních kvalit, a to nejen s ohledem na vysoké umělecké renomé, které tohoto umělce předchází, ale především díky bezprecedentní jistotě, čitelnosti a sugestivitě jeho gest.
![Cécile hraje Boiffin, 22. května 2023 – Martin Lebel (zdroj Komorní filharmonie Pardubice)](https://operaplus.cz/wp-content/uploads/2023/05/Martin-Lebel-zdroj-Komorni-filharmonie-Pardubice-foto-Jiri-Tros-660x448.jpg)
Úvodní, pevně tonálně centralizované Prélude. Vif, které autor opatřil dedikací „… na paměť poručíka Jacquese Charlota“, nepostrádalo kýženou rytmickou přesnost, zároveň i (nikterak strojenou) tempovou plynulost a řetězce imitačních citací (uplatňovaných napříč kompletním instrumentářem) – zde v podání jednotlivých nástrojových sekcí vyzněly velmi plasticky a vyváženě. Ostatní věty, coby stylizace tanců předklasické hudební éry, skýtaly další nesnadné interpretační úkoly, jimž zejména hlavní protagonisté, v čele s hobojem, flétnou, klarinetem a dalšími zástupci dřevěné dechové sekce, čelili více než uspokojivě. Artikulační jednotou a pregnantností napříč nástrojovými sekcemi se vyznačovala i modernisticky zpracovaná adaptace couperinovského ronda v části Forlane. Allegretto („… na paměť poručíka Gabriela Deluca“), která přinesla spoustu zdařile ztvárněných zvukomalebných momentů a témbrových konfrontací dřev, žesťů a strunných nástrojů. Sentimentálně laděnému Menuetu. Allegro moderato („… na paměť Jeana Dreyfuse“) pak dominovala podmanivá hobojová sóla za výrazného přispění ostatních dechových a strunných nástrojů (včetně klarinetu, anglického rohu a celé dechové harmonie).
Vítaný kontrast a zvuk plného pléna pak skýtal bujarý Rigaudon. Assez vif ve vzdáleně příbuzné durové tónině („věnovaný památce Pierra a Pascala Gaudinových“). Zejména jeho pastorální střední část pak nabídla oduševnělé hudební momenty v podobě podmanivých instrumentálních sól hoboje, anglického rohu a flétny. Především vytříbený smysl pro práci s témbrovými nuancemi a nebývale pestrou dynamickou škálou, spolu s řadou mimořádných individuálních i kolektivních výkonů, pak můžeme pokládat za hlavní společné jmenovatele tohoto veskrze zdařilého provedení. Lebelovo pojetí rozhodně nebylo reprezentací podbízivé a laciné teatrálnosti, nýbrž symbiózou hluboké oduševnělosti a uvědomělé racionality, bez níž lze pouze stěží uspokojivě dostát akustickým limitům pardubické Sukovy síně, stejně tak jako i vysokým interpretačním nárokům Ravelovy senzitivní hudby.
![Cécile hraje Boiffin, 22. května 2023 – Cécile Boiffin, Martin Lebel a Komorní filharmonie Pardubice (zdroj Komorní filharmonie Pardubice)](https://operaplus.cz/wp-content/uploads/2023/05/Cecile-Boiffin-a-Martin-Lebel-zdroj-Komorni-filharmonie-Pardubice-660x440.jpg)
Koncert pro marimbu a orchestr (z roku 2015) Cécile Boiffin, kmenové členky a tympanistky Komorní filharmonie Pardubice, zachovává tradiční tempové schéma instrumentálních koncertů se standardně zažitým rozvrhem rychlé první, pomalé druhé a opět hybné (popřípadě taneční) třetí věty. Tektonika 1. věty, vystavěná na kontrastu tří výrazně profilovaných a charakterově odlišených tematických myšlenek, je podpořena vkusnou a nápaditou instrumentací orchestrální složky a veskrze rafinovaným rytmickým zpracováním. Ústřední téma svým melodicko-rytmickým zpracováním nápadně evokuje charakter a strukturu (rytmicky modifikovaného) ragtimu. Tato melodicko-rytmicky výrazná základní materie dává efektivně vyniknout ostatním, sousedním tématům. Jednak progresivní kinetice prvního z nich a zároveň explicitně kontrastní, lyrické myšlence třetí. Účelná distribuce hlavního melodického materiálu napříč širokým spektrem orchestrálních hlasů dává vyniknout nejen nápaditým figurativním prvkům sóla a zároveň i široké a pestré témbrové škále (takřka rovnocenně koncipované) doprovodné složky, což platí pro každou z autonomně koncipovaných a ohraničených vět skladby. Za plynulým vyzněním všech tří jednotlivých vět se však skrývá mnoho interpretačních úskalí metro-rytmicky členité orchestrace, jimž však doprovodné plénum vedené jistým gestem Lebelovy taktovky dokáže čelit velmi spolehlivě.
Lyrika melodicky klenuté a instrumentačně působivé druhé věty rozhodně nepostrádá patřičnou výrazovou tenzi, šíři a výmluvnost a (zcela subjektivně míněno) vyvolává dojem jakési pozdně romantické nostalgické scény, plynoucí v pravidelném a klidném třídobém pulzu. Jasně patrná je zde i tematická a tonální spřízněnost s předchozí větou. Kromě sólových partií marimby v samotném úvodu a závěru poklidné druhé věty pak připadá úloha nositele melodie jednotlivým (zvukově prolnutým) orchestrálních sekcím, zejména dřevěným dechovým nástrojům a posléze i smyčcům. Jak po stránce instrumentační, tak i kompoziční zde autorka dokázala potenciál velkolepého (takřka symfonického) instrumentáře s účastí trombonu, trumpet a rozšířené sekce doprovodných bicích nástrojů, vytěžit takříkajíc beze zbytku, přitom však uvážlivě a působivě. Přechod druhé a třetí věty obstarává sólo vyústěním do nové tóniny a náhlým tempovým zlomem.
![Cécile hraje Boiffin, 22. května 2023 – Martin Lebel a Komorní filharmonie Pardubice (zdroj Komorní filharmonie Pardubice)](https://operaplus.cz/wp-content/uploads/2023/05/Martin-Lebel-zdroj-Komorni-filharmonie-Pardubice-foto-Jiri-Tros-2-649x450.jpg)
Závěrečná třetí věta, vystavěná na členité instrumentální melodice a pregnantní metrorytmické profilaci invenčně neotřelých témat, působí dojmem tempově nespoutaného a zvukově brilantního finále. Signifikantními znaky jsou zde jednak bezprecedentní virtuozita (uplatňovaná jak v sóle, tak v doprovodu), nápaditá kontrapunktická práce a barvitá instrumentace. Koncepce, založená na dvojici kontrastních témat a překvapivých konfrontacích technicky exponovaného sólového partu se silně emancipovanou orchestrální složkou, přináší řadu překvapivých hudebních momentů, náhlých dynamických a fakturálních změn, na něž jak sólistka, tak precizně řízený doprovod reagují velmi pohotově.
Celkový dojem pak implicitně odráží i nadstandartní péči věnovanou společné kolektivní přípravě v průběhu zkouškových frekvencí. Aniž bychom chtěli inklinovat k jakýmkoliv nezáživným a zobecňujícím analýzám, nutno přiznat, že provedení třívěté kompozice Cécile Boiffin nabídlo hned několik pomyslných benefitů: jednak vítaný, promyšlený a vkusný dramaturgický kontrast, který integritě programové koncepce večera nesporně prospěl; dále kvalitativně odpovídající a proporčně úměrnou volbu (zřídka uváděného) původního díla v unikátní autorské interpretaci; rovněž prezentaci (popularizaci) marimby coby poněkud upozaďovaného sólového nástroje; a v neposlední řadě též i punc autenticity, spočívající v uměleckém souznění obou hlavních protagonistů (jak sólistky, tak dirigenta) založeném na společných kulturních (francouzských) kořenech. Nejen tyto benefity publikum Sukovy síně náležitě ocenilo a odměnilo spontánním potleskem vestoje ještě před přestávkou. Nadšené přijetí soudobé tvorby v autorské interpretaci tak naznačilo, že domovská scéna sólistky může vděčit osudu (či vyšší prozřetelnosti), že sémě osobité interpretační/ umělecké a tvůrčí invence Cécile Boiffin v jejích řadách životaschopně zakořenilo a (jak se v průběhu doby ukazuje) velmi přínosně a plodně prospívá.
![Cécile hraje Boiffin, 22. května 2023 – Cécile Boiffin a Komorní filharmonie Pardubice (zdroj Komorní filharmonie Pardubice)](https://operaplus.cz/wp-content/uploads/2023/05/Cecile-Boiffin-zdroj-Komorni-filharmonie-Pardubice-foto-Jiri-Tros-660x440.jpg)
Druhá půle májového abonentního večera patřila hudbě Wolfganga Amadea Mozarta a jeho čtyřvěté Symfonii č. 39 Es dur K 543, která svým obsazením takřka ideálně vyhovuje kmenové hráčské základně Komorní filharmonie Pardubice. Kompozičně brilantní a ryze entusiastické dílo, které tento vídeňský klasik takřka mimochodem vysypal z rukávu (spolu s dvěma ostatními symfoniemi) během léta 1788, patří k nejčastěji uváděným skladbám svého druhu vůbec a není tudíž divu, že pro tento účel padla volba právě na něj. Zvláštním specifikem této symfonie je dramaticky vypjaté vstupní Adagio, které tvoří příkrý kontrast k vitálnímu Allegru první věty. Právě na posílení kontrastů (jak dynamických, artikulačních a témbrových) pak bylo založeno veskrze brilantní interpretační pojetí filharmoniků, na něž bez jakékoliv afektovanosti či přílišného akademismu spíše jen dohlížel svým přesným a současně oduševnělým gestem Lebel. Už vstupní Adagio, které nepostrádalo kýženou dramatičnost, přirozenou gradaci a rytmickou přesnost (jak u smyčcové, tak dechové sekce), bylo příslibem požitku z hudby nadčasových kvalit jak po kompoziční, tak interpretační stránce. Ačkoliv hudba působila takřka bezstarostně a snadně, ve skutečnosti však obsahovala mnohé interpretační obtíže, které však zůstaly posluchačům umně utajeny. Tématům Allegra prví věty nechyběla přirozená spontaneita, odlehčenost frází a patřičný tempový a výrazový spád. Ocenitelná byla zejména artikulační jednota a souhra smyčců v sestupných pasážích introdukce a klíčových tematických zněních.
Měkkou zpěvností témat a zvukovou plasticitou imitačních citací mezi smyčci a dechovými nástroji, stejně tak i energicky rozjitřenými přechody se vyznačovala druhá věta Andante con moto. Třetí část Menuetto. Allegretto pak zaujala především skvělými individuálními výkony dechových nástrojů (klarinetu, flétny a lesních rohů) v triu, které vynikaly pozoruhodnou kultivovaností a kvalitou tónu. Zdrojem nespoutaného entusiasmu a mnoha virtuózních instrumentálních dialogů (například mezi fagotem a flétnou nebo klarinetem a flétnou) bylo i závěrečné Allegro, v němž se všechny nástrojové sekce předvedly v nejlepším světle a kondici. Mozartovo dílo tak bylo přirozeným vyvrcholením celého programu a výkony dirigenta a orchestru byly odměněny zaslouženým potleskem zcela zaplněné Sukovy síně.
![Cécile hraje Boiffin, 22. května 2023 – Cécile Boiffin, Martin Lebel a Komorní filharmonie Pardubice (zdroj Komorní filharmonie Pardubice)](https://operaplus.cz/wp-content/uploads/2023/05/Martin-Lebel-a-Komorni-filharmonie-Pardubice-zdroj-Komorni-filharmonie-Pardubice-foto-Jiri-Tros-660x440.jpg)
Cécile hraje Boiffin
22. května 2023, 19:00 hodin
Sukova síň Domu hudby v Pardubicích
Program
Maurice Ravel: Náhrobek Couperinův
Cécile Boiffin: Koncert pro marimbu a orchestr
Wolfgang Amadeus Mozart: Symfonie č. 39 Es dur K 543
Účinkující
Cécile Boiffin – marimba
Komorní filharmonie Pardubice
Martin Lebel – dirigent
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]