Česká filharmonie brilantně zakončila sezónu pod širým nebem

Zakončení koncertní sezóny open-air vystoupením na Hradčanském náměstí se pro Českou filharmonii stalo již tradicí. Zavedl ji emeritní šéfdirigent filharmonie Jiří Bělohlávek, jemuž byl celý večer věnován. Mezi hostujícími umělci se objevili tenorista Petr Nekoranec a členové smyčcového tria Time for Three. Koncert zároveň sloužil benefičním účelům, a to ve spolupráci s českou humanitární organizací Člověk v tísni.
Česká filharmonie • Open Air koncert, 21. června 2023 (zdroj Česká filharmonie)
Česká filharmonie • Open Air koncert, 21. června 2023 (zdroj Česká filharmonie)

Úvod s Mozartem

Obavy z uspořádání open-air koncertu způsobuje zejména nepříznivá předpověď počasí a je pravdou, že 21. červen si s myšlenkou průtrže mračen pohrával. Naštěstí se ale počasí umoudřilo a ustoupilo důležitosti večera. Kromě nebezpečně vyhlížejících kaluží vylévajících se větrem ze střešní plachty pódia nebyl večer ničím narušen. Ani kontrabasová sekce touto nečekanou sprchou naštěstí nijak neutrpěla.

Koncert začal předehrou k Mozartově Figarově svatbě. Česká filharmonie pod vedením dirigenta Keitha Lockharta zvolila svěží, dobře zvládnuté tempo. Jako úvodní číslo zafungovala předehra jako vždy skvěle a otevřela menší mozartovské okénko, v němž posléze zazněly árie Dalla sua pace z Dona Giovanniho a Se all’impero, amici Dei z opery La clemenza di Tito. Obě byly po krátkém moderovaném úvodu, v jehož rámci vystoupil ministr kultury ČR Martin Baxa, předneseny mladým českým tenoristou Petrem Nekorancem.

První ze jmenovaných árií, která byla provedena i s úvodním recitativem, netradičně doprovázeným violoncellem (v rukou koncertního mistra Václava Petra), předvedl Nekoranec s výrazem sobě vlastním. Krásná práce s dynamikou, jistota v rejstříkových přechodech a obecně lehce nasazované tóny dodávaly celé skladbě to, co si žádala. Také druhé árie, náležitě kontrastní tempem i náladou, se sólista ujal s potřebnou vervou. Její náročnost byla ovšem posunuta na vyšší úroveň. Některé vydržované pasáže a koloratury daly Petru Nekorancovi trochu zabrat, ale drobné dechové potíže se podařilo mistrně zamaskovat. Ve vypjatých pasážích a v závěrečné codě naopak ukázal výbornou technickou stabilitu.

Česká filharmonie • Open Air koncert, 21. června 2023 – Petr Nekoranec (zdroj Česká filharmonie)
Česká filharmonie • Open Air koncert, 21. června 2023 – Petr Nekoranec (zdroj Česká filharmonie)

Instrumentální Bartók

Zpívaná čísla dále vystřídala hudba ryze instrumentální, a sice Rumunské lidové tance Bély Bartóka. Ty jsou k vyslechnutí v různých nástrojových úpravách, ale zřejmě nejznámější je právě ta orchestrální. Kratší šestivětá kompozice je, jako ostatně většina Bartókova díla, plná modality, neotřelých harmonií, rytmů a nejrůznějších nástrojových barev, vše ruku v ruce s výraznou folklorní esencí. Keith Lockhart dokázal spolu s hráči všechny zmíněné charakteristiky vystihnout téměř dokonale.

Open-air koncerty České filharmonie slouží mimo jiné k podpoře mladých nadějných interpretů. Cenu Jiřího Bělohlávka, která je s tímto spojena, získal minulý rok právě Petr Nekoranec. Vystoupení na open-air koncertu následující sezony je pak jednou z odměn připadajících laureátům. Pro příští rok toto privilegium náleží letošnímu oceněnému umělci, kterým je violoncellista Vilém Vlček. Cena mu byla na koncertě osobně předána Annou Fejérovou, manželkou Jiřího Bělohlávka a členkou komise rozhodující o vítězi soutěže.

Česká filharmonie • Open Air koncert, 21. června 2023 – Keith Lockhart (zdroj Česká filharmonie)
Česká filharmonie • Open Air koncert, 21. června 2023 – Keith Lockhart (zdroj Česká filharmonie)

Muzikál i filmová hudba

Po slavnostním předání ceny a uvedení další části koncertu vstoupil na pódium opět Petr Nekoranec a spolu s filharmoniky přednesl muzikálovou píseň Be My Love autorů Nicholase Brodszkého a Sammyho Cahna. Ač možná romantická sentimentální atmosféra tohoto kusu může na stoupence vysokého umění působit nepatřičně, interpretační nároky na sólistu a výrazově laděná jazzová instrumentace typická pro americkou muzikálovou a filmovou produkci 40. a 50. let mohou v lecčem překvapit. Pěvecký part, původně zpívaný slavným Mariem Lanzou, každopádně dominuje celé skladbě. Starší muzikály tohoto typu navíc z hlediska zmíněných interpretačních nároků v podstatě vyžadují klasické pěvecké školení. Nekoranec se pro tuto úlohu hlasově i vizuálně hodil a nebylo slyšet sebemenšího zaváhání ani v závěru skladby, kde je posledním tónem vysoké dvojčárkované „c“.

Poslední dvě čísla koncertu spojovalo (alespoň teoreticky) nadpozemské téma a společný název Contact. Nejprve filharmonici zahráli suitu složenou z hudby k takto nazvanému filmu amerického režiséra Roberta Zemeckise. Jeho dvorním skladatelem, a zároveň tedy autorem zde hrané hudby, je Alan Silvestri, renomovaný tvůrce filmové hudby, dirigent a držitel několika cen Grammy a mnoha nominací na mezinárodní ceny, včetně Oscarů. Hudba k filmu Contact rozhodně patří ke stěžejním Silvestriho soundtrackům, vedle Forresta Gumpa, Honby za diamantem, Polárního expresu, Návratu do budoucnosti, Predátora, Osobního strážce, mnoha filmů z produkce Marvel Cinematic Universe a dalších známých titulů. Také je zde slyšet typický Silvestriho rukopis a jeho cit pro výrazná témata a gradace.

Pokud je posluchač seznámen s touto kompozicí v původním znění, možná mohl v provedení Lockharta a České filharmonie postrádat větší plasticitu zvuku a dynamiku. V tomto ohledu ale může problém spočívat spíše v ozvučení orchestru. Jeho snímání mikrofony má totiž někdy za následek poněkud plochý zvuk, možná kvůli nasazení zvukové komprese, tedy v tomto případě nežádoucího zúžení dynamického rozsahu, přestože to z technického hlediska může být dobrý pomocník. Je ovšem samozřejmé, že venkovní produkce bez ozvučení a těchto doprovodných jevů nejsou realizovatelné. Pro on-line přenos navíc vše fungovalo velmi dobře. Na vrub zvukařů by ovšem mohly jít poměrně časté ruchy, které se ozývaly z aparatury.

Česká filharmonie • Open Air koncert, 21. června 2023 – Time For Three (zdroj Česká filharmonie)
Česká filharmonie • Open Air koncert, 21. června 2023 – Time For Three (zdroj Česká filharmonie)

Kombinace žánrů na závěr

Finální skladba koncertu komponovaná pro smyčcové trio a orchestr, nazvaná stejně jako v případě Silvestriho hudby, byla strhující. Skladatel Kevin Puts při jejím komponování spolupracoval s na koncertě přítomnými členy souboru Time for Three, vynikajícími, žánrově univerzálními muzikanty Charlesem Yangem (housle), Nicolasem Kendallem (housle) a Ranaanem Meyerem (kontrabas). O kompozici by se dalo říct, že je ryze postmoderní. Kombinuje různé žánry, od klasické hudby přes jazz, art rock, coplandovskou americanu až po typickou filmovou symfonickou hudbu. Přitom neztrácí nit a je hudebně kompaktní, i díky návratům témat.

V každé ze čtyř vět bylo možné nalézt jiné vyjadřovací prostředky. Úvodní a cappellový pěvecký vstup střídaly instrumentální plochy s náznaky tradičního „grossového“ střídání concertina a tutti. Zanedlouho se z orchestru linuly i poměrně avantgardní zvukové palety, které vzápětí přecházely v pasáže lehce připomínající Stravinského, Holsta i koncertní tvorbu Johna Williamse. Z toho si mohli posluchači vychutnat i trochu hudební exotiky, židovské melodiky a různých tanečních, nebo alespoň rytmicky výrazných momentů. I na v programu slibované návaznosti na tvorbu Bartóka došlo. Výkony všech byly výborné. Předně bylo samozřejmě zapotřebí obdivovat hráčskou techniku a hudební cit hostujícího tria. Orchestr ovšem nebyl ani v nejmenším pouhým doprovazečem.

Po krátkém proslovu členů tria Time for Three, v němž obdivovali práci dirigenta i orchestru a děkovali za podporu, zahráli ještě přídavek v podobě písně Vertigo Stevea Hackmana. Potvrdili v ní nejen svoji muzikalitu a otevřenost populárním žánrům, ale také své pěvecké kvality. Srdceryvná, emočně nabitá skladba byla umělecky sice odlišným, ale nenásilným a důstojným závěrem vydařeného koncertu a příjemným rozloučením s publikem.

Česká filharmonie • Open Air koncert, 21. června 2023 (zdroj Česká filharmonie)
Česká filharmonie • Open Air koncert, 21. června 2023 (zdroj Česká filharmonie)

Česká filharmonie • Open Air koncert
21. června 2023, 20:15 hodin
Praha, Hradčanské náměstí

Program
Wolfgang Amadeus Mozart: Figarova svatba, předehra k opeře, K 492 (5′)
Wolfgang Amadeus Mozart: „Dalla sua pace“, árie Dona Ottavia z 1. dějství opery Don Giovanni (4′)
Wolfgang Amadeus Mozart: „Se all’impero, amici Dei“, árie Tita z 2. dějství opery La clemenza di Tito (5′)
Béla Bartók: Rumunské lidové tance, Sz. 68 BB 76 (6′)
Nicholas Brodszky: Be My Love (4′)
Alan Silvestri: Contact, suita z hudby k filmu (světová premiéra) (8′)
Kevin Puts: Contact, koncert pro soubor „Time for Three“ (30′)

Účinkující
Time For Three
Charles Yang – housle, zpěv
Nicolas Kendall – housle, zpěv
Ranaan Meyer – kontrabas, zpěv

Petr Nekoranec – tenor

Česká filharmonie
Keith Lockhart – dirigent

Jitka Novotná – moderace

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments