Dnešní Edgar, Martin Otava a opera a balet v Liberci

  1. 1
  2. 2

Jeden z nejočekávanějších večerů letošního festivalového ročníku Opery 2011 je tady: Praha dnes bude mít vůbec poprvé příležitost poznat jedno z raných děl Giacoma Pucciniho, operu Edgar. Stane se tak zásluhou libereckého Divadla F.X.Šaldy a jeho ředitele a režiséra této inscenace v jedné osobě, Martina Otavy. Příležitost si s ním zdaleka nejen o Edgarovi, ale o libereckém divadle vůbec, o jeho operním i baletním souboru popovídat.


Do Prahy přivážíte na festival Opera 2011 Pucciniho Edgara. Váš operní soubor má přitom poměrně široký repertoár – proč tedy právě Edgara?

Pucciniho Edgara jsme pro českou scénu objevili my, tedy Divadlo F.X.Šaldy. Tento titul nebyl na českých a moravských scénách nikdy hrán. A protože koncem března posíláme celou výpravu včetně našeho notového materiálu do polského Štětína, kde bude mít tento náš Edgar v červnu tohoto roku premiéru v nastudování souboru štětínské opery, chceme aby toto – dle našeho názoru neprávem opomenuté dílo – mělo možnost shlédnout i pražské publikum.

Vedle již zmíněného Edgara uvádíte i další, u nás málo hrané či zcela neznámé opery –v současné době Händlova Julia Caesara, Belliniho Náměsíčnou či nejnověji uvedenou premiéru Rubinštejnova Démona. Necítíte u diváků přece jen trochu nedůvěry? Řada oblastních divadel v dnešní době sází spíš na divácky osvědčené tituly…

Snažíme se o široce rozkročenou dramaturgii, která osloví co nejširší divácké skupiny. Ano, jistě, v repertoáru máme a budeme pravidelně mít populární opery jako je třeba Carmen, hned zkraje roku 2012 uvedeme novou Traviatu. Ale se šéfem opery dirigentem Martinem Doubravským a dramaturgem Vojtěchem Havlíkem chceme pěstovat tak trochu také objevnou dramaturgii. Přičemž rozhodně nejdeme podle klíče: to je zapomenuté, tak sem s tím. Ne, naopak. O to vyšší kvalitativní měřítka na titul klademe. Zvažujeme, proč to které dílo upadlo v zapomnění. Myslím, že je to záslužné, zvláště dnes, kdy každý bojuje s nedostatkem peněz.


Jací jsou vůbec v současné době diváci liberecké opery? Co o nich víte?

Všechno a nic. Denně mně chodí jejich e-maily, každý se snažím trpělivě vyřídit tak, aby věděli, že jsme tu opravdu pro ně a že se o ně zajímáme. Mají rádi divadlo a snaží se nám pomoci svou návštěvností. V roce 2010 přišlo do našich obou divadel ve srovnání s rokem 2009 téměř o 14.000 diváků více. Takový nárůst návštěvnosti naprosto nemá srovnání. Ovšem v letošním roce nás všechny nutnost šetření zasáhne mnohem více a nevím, jak se v návštěvnosti projeví. Nechceme přitom radikálně zvyšovat vstupné, chceme, aby i ty sociálně nejslabší skupiny si divadlo mohly dovolit a nebyly odkázány na hloupé telenovely prošpikované reklamou. Ale zpět k divákům: Říká se, že liberečtí operní diváci jsou velmi konzervativní. Není to tak. Chtějí jen inscenaci rozumět, chtějí cítit, že režisér z nich nedělá hlupáky a že se jim vysmívá. Musím říct, že na Edgara, na Náměsíčnou máme opravdu velmi překvapivě slušnou návštěvnost. A není to proto, že by se dělala nějaká mimořádná kampaň. Ona totiž v Liberci existuje šuškanda. Lidi si mezi sebou řeknou, co stojí za to zhlédnout a co ne. O to víc mne těší, že se na Edgara i Náměsíčnou chodí. A Démon, jak to podle premiérového ohlasu vypadá, bude mít také dobrou návštěvnost. Za všechny tyto tři tituly mám dvojí zodpovědnost. Jednak jako ředitel a pak jako režisér, protože jsem tyto všechny tři tituly sám režíroval.

O jakých operních titulech uvažujete v dlouhodobějším výhledu?

Než dramaturgii na rok 2012 uzavřeme, chceme udělat diváckou anketu, i když ani pravidelná anketa není objektivním ukazatelem toho, jestli se na uvedený, doporučovaný titul bude chodit. Jistě víme, že hned zkraje roku uvedeme již zmíněnou novou Traviatu, pak chceme udělat společný – koprodukční titul všech tří souborů (činohra, opera, balet), bude to titul muzikálový. A další dramaturgické tituly zatím utajím – jednak nevíme, které z nich to přesně budou a pak nechci, aby se současně objevily i v jiných divadlech.


Co současný stav operního souboru? V jaké je kondici?

To ať posoudí diváci. Jsme velmi malý soubor. Nejdůležitější pro mne je, aby členy souboru jejich práce bavila a aby chtěli jít stále dál. A to myslím se děje. Sedm sólistů, osmadvacet členů sboru a osmatřicet členů orchestru. A spolupracujeme s pravidelně u nás hostujícími pěvci i muzikanty. Jinak to zkrátka nejde. Na víc úvazků nejsou peníze. Ale nesedíme s rukama v klíně a odvaha nám nechybí.

  1. 1
  2. 2

Hodnocení

Vaše hodnocení - Puccini: Edgar (DFXŠ Liberec)

[Total: 17    Average: 4/5]

Související články


Reakcí (8) “Dnešní Edgar, Martin Otava a opera a balet v Liberci

  1. Pingback: Sildenafil

Napsat komentář