Figarova svatba navodila dobovou iluzi při zahájení Festivalu Janáček a Luhačovice

Slavnostní zahájení festivalu se konalo tradičně u sochy Leoše Janáčka v parkovém svahu v centru lázní. Bustu vytvořil v roce 1954 Karel Pokorný, představitel českého sochařského realismu, s pečlivostí a umem Myslbekova pokračovatele. Z mramorového podstavce září portrét skladatele vznešený a pravdivý.
Letošní 29. ročník zahájila Žesťová harmonie Zlín, pánové z Filharmonie Bohuslava Martinů, Pavel Skopal a Pavel Skopal mladší, Zdeněk Macek, Daniel Mlčák, Jaroslav Broža, Pavel Nevařil, Miloslav Žáček a hráč na bicí Jiří Trávníček.
Strhující trubky, lesní rohy, pozouny, tuba, jásot a radost – jen mistři svých nástrojů mohou hrát tuto skladbu. „Třesk vítězných trubek“, to je popis prostřednictvím Janáčkových slov z fejetonu Moje město – inspirace k Sinfoniettě. Janáček ji napsal v roce 1926 jako objednávku pro Sokolský slet, posléze Sinfoniettu věnoval naší vojenské branné moci jako díkůvzdání za svobodu. Měl toto dílo rád, své Múze, paní Kamile Stösslové (poznal ji právě v Luhačovicích), píše radostně, že dodělává „pěkňoučkou Symfoniettu s fanfárami“, která má vyjádřit „dnešního svobodného člověka, jeho duševní krásu a radostnost a jeho sílu a odvahu jíti bojem k vítězství“. To jsou slova z času vzniku svobodné republiky, slova, která mají platnost věčnou. Fanfáry měly znít i z ochozu věže Týnského chrámu, zdravice k zahájení Všesokolského sletu roku 1926 při pochodu padesáti tisíc sokolů přes Staroměstské náměstí. To je skutečnost, na kterou upozorňuje v jedné ze svých studií docent Jiří Zahrádka, který v Luhačovicích na festivalu přednáší.

Prvý večer festivalu patří vždy opeře. Letos padla výborná volba na opavské provedení Mozartovy Figarovy svatby. Opera Slezského divadla v Opavě hostuje v Luhačovicích pravidelně, už zde uvedli Janáčkovy Příhody lišky Bystroušky, Její pastorkyni a Smetanovu Prodanou nevěstu. Mozartovu Figarovu svatbu hatil hrozící a občas kapající déšť a výpadky titulků. Ale navzdory všem překážkám jsme zažili představení mimořádně krásné. A to především díky výbornému hudebnímu nastudování, které je v plné symbióze s neokázalou, smysluplnou režií, herecky náročnou a pravdivou.
Vše se odehrává na scéně Miroslava Milfajta, v komnatách zámku hraběte Almavivy, kde stěny zdobí bukolický obraz zámecké zahrady a jedinou základní rekvizitou je postel. Jen barva přikrývky ukazuje, zda jsme ve světnici Zuzanky, či u Hraběnky. Figarova svatba je příběh jednoho dne, zámecká „konverzačka“. Dějiny hudby dávají poučení, jak dokonale Mozart zpracoval hudební schéma opery buffy. O libreto požádal slavného italského básníka a libretistu Lorenza da Ponte a sám mu vybral předlohu ke zpracování, Figarovu svatbu, populární veselohru Carona de Beaumarchaise, vládními dvory cenzurovanou a zakazovanou. Tyto konotace dnes nevnímáme, užíváme naplno vtipné zvraty děje a smršť důvtipně střídaných duetů, tercetů, sextetů a sbory. Ty se představily scénkou zdravicí Hraběti už při předehře. Vstupní dvojzpěv komorné Zuzanky a jejího milého Figara dal jasný signál výborného obsazení a detailního nastudování.

Dvě hlavní postavy, Komorník Figaro a Zuzanka, v podání Jaromíra Noska (bas) a Evy Benett (soprán), jsou na scéně takřka nepřetržitě a jejich souznění ve scénách celého kusu je svěží a přitažlivé. Dokonalou souhru orchestru a pěvců zřetelně představilo nejen jejich vyznání vztahu, ale i Zuzančina zkouška svatebního závoje a především jejich parodické líčení, jak je budou Hrabě s Hraběnkou volat ke službě. Jejich hra působila dynamicky. I kavatinu Jestli chcete tančit, pane hrabátko, na kytaru vám zahraju… (Se vuol ballare…) zvládl Figaro i plně mimicky. Poté co Figaro oddiriguje sbor venkovanů, kteří přišli Hraběti poděkovat za zrušení práva prvé noci, skvěle završuje děj árií k Cherubínovi o tom, jaká vojenská sláva ho čeká – Milostný motýlku už nebudeš moci ve dne v noci kroužit… (Non piu andrai…).
Z orchestru zazněla vojenská „alarmka“ a na scéně proběhla báječná parodie execírky, Cherubín s koštětem a papírovou čepicí. Velkým přínosem inscenace je inovační obsazení Cherubína. Role psaná pro alt je zde svěřená kontratenoru a Vojtěch Pelka se výborně uvedl hned svou charakterizační árií mladistvé citové dychtivosti Už nevím čí jsem, co dělám, jen hořím a hned jsem zas kus ledu… (Non so piú). O hereckých schopnostech tohoto mladého pěvce není pochyb.

Eva Benett coby Zuzanka upoutá plnokrevným, vyváženým projevem zpěvu a nadšené hry. V roli Hraběnky právem září Markéta Klaudová. Její suverénní projev dokonale souzní s intencí režisérky Jany Anděly Pletichové představit Hraběnku jak ve spolupráci a porozumění s ženskými aktérkami, bez ohledu na rozdílné sociální postavení, tak ve finální velkorysosti k milostným avantýrám Hraběte. Barytonista Tomasz Suchanek dává Hraběti všechny fasety intrik i žárlivé závisti, jak výrazně přiznal při zpěvu Mám snad vzdychat a dívat se, jak je můj sluha šťastný… (Vedro mentr´io sospiro).
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]