Giovanni pod taktovkou Plácida Dominga v Praze a jeho hlavní dva protagonisté

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Děkujeme za rozhovor.
***

Adrian Sâmpetrean – bas – Leporello

Adrian Sâmpetrean (zdroj Domingo Mozart Prague)

Kde zrovna jste a na jakou roli se připravujete?

V současné chvíli jsem v Benátkách, v Teatro La Fenice, kde zkouším… Jak jinak… Dona Giovanniho. Tentokrát však ne Leporella, ale samotného Dona Giovanniho, což bude poprvé, co jej budu zpívat, a moc se na to těším.

Na co se nejvíc těšíte ve spojitosti s nadcházející inscenací Dona Giovanniho v Praze?

Je hodně těžké se rozhodnout, je tu tolik důvodů, proč být z těchto představení vzrušený! Samotná událost, oslava světové premiéry Dona Giovanniho právě ve Stavovském divadle – na stejné scéně, kde ji Mozart před dvě stě třiceti lety sám dirigoval, ztvárnění této úžasné opery pod taktovkou Maestra Dominga, spolupráce s tak úžasnými kolegy a také samozřejmě Praha, kterou uvidím vůbec poprvé, město, které je považováno za klenot a o kterém jsem slyšel tolik úžasných věcí. Takže vidíte, je zde spoustu stejně důležitých důvodů, proč se na tuto událost těšit.

Kdy jste se poprvé setkal s Maestrem Plácidem Domingem?

Poprvé jsem Maestra Dominga potkal v roce 2008 na soutěži Operalia v Québecu a poté v roce 2013, kdy jsem měl velkou čest být s ním na stejném pódiu a zpívat na premiéře Trubadúra v berlínské Státní opeře. Byl to moment, o kterém jsem si ani nedovolil snít ještě před několika málo lety, kdy jsem byl studentem na hudební akademii Gheorghe Dimy ve svém rodném městě Cluj v Rumunsku, a je to tedy jedna ze vzpomínek, kterých si cením ve své kariéře nejvíc.

Co pro vás znamenala soutěž Operalia?

Operalia pro mě byla příležitostí setkat se s řadou zajímavých osobností, nabrat zkušenosti na vysoké úrovni a zvláště pak poznat spoustu skvělých kolegů, které jsem pak roky potkával na různých podiích.

Jaký je váš vztah k Mozartovým operám? Předpokládám, že Leporella nebudete zpívat poprvé?

Na nás, hluboké hlasy, Mozart hodně myslel, proto v jeho operách není nouze o basové a basbarytonové role. Musím přiznat, že jsem jich tolik nezpíval, popravdě jsem za ta léta zpíval jen Publia v opeře La clemenza di Tito, Leporella a nyní Dona Giovanniho. Avšak Leporello je role, kterou zpívám z mého repertoáru nejčastěji, už od doby, kdy jsem s ní poprvé vystoupil na Salcburském festivalu v roce 2011.

Řekněte nám, prosím, něco o vašich budoucích plánech.

Ohledně mých plánů, moc se těším na několik debutů v příštím roce, nejprve to bude Giorgio z Belliniho Puritánů v Lyrické opeře Chicago, poté Mustafa v Rossiniho Italce v Alžíru v Opéra National de Lorraine či hrabě Walter v koncertní verzi Verdiho opery Luisa Miller v Opéra de Monte Carlo, takže je přede mnou hodně učení a studia!

Děkujeme za rozhovor.

 

VIZITKY
Italský basbaryton Simone Alberghini (1973), vítěz pěvecké soutěže Operalia v roce 1994, vystupuje od počátku své kariéry na špičkových operních scénách a koncertních pódiích po celém světě, například v londýnském Royal Opera House, newyorské Met, ve Washington National Opera, Wiener Staatsoper, benátském Teatro La Fenice, turínském Teatro Regio, neapolském Teatro di San Carlo, boloňském Teatro Comunale, ve Velkém divadle v Moskvě, na Glyndebourne Festival, Festival della Valle d’Itria či na Rossiniho operním festivalu v Pesaru. Pravidelně spolupracuje s renomovanými dirigenty jako Maurizio Benini, Bruno Campanella, Riccardo Chailly, Teodor Currentzis, Andrew Davis, Vladimir Jurowski, Nicola Luisotti, Michele Mariotti, Zubin Mehta, Gianandrea Noseda, Seiji Ozawa, Emmanuel Villaume nebo Alberto Zedda.

V poslední době se představil v inscenacích Rossiniho Viléma Tella na Rossiniho operním festivalu v Pesaru a v Boloni a v Donizettiho opeře Il furioso all’isola di San Domingo (Šílenec na ostrově San Domingo) na Donizettiho festivalu v Bergamu a na italském turné, dále v rolích Belcoreho (Donizetti: Nápoj lásky) ve Washingtonu, Jindřicha VIII. (Donizetti: Anna Bolena) v Čajkovského síni v Moskvě, Guglielma (Mozart: Così fan tutte) v Boloni a Florencii, v titulní roli Mozartova Dona Giovanniho ve Státní opeře v Permu pod taktovkou Teodora Currentzise, jako Marcello (Puccini: La bohème) v Tenerife a Palermu, Dandini (Rossini: Popelka) ve Washingtonu, Neapoli a Göteborgu, Hrabě Luna (Verdi: Trubadúr) v Tenerife, Selim (Rossini: Turek v Itálii) v Ravenně, Escamillo (Bizet: Carmen) v Boloni či v Donizettiho Requiem s Copenhagen Philharmonic Orchestra a v Mozartově Requiem v Turíně spolu s Orchestra Sinfonica Nazionale della Rai. Simone Alberghini natočil v produkci Rada Film, v režii Carla Verdoneho a hudebním nastudování Gianluigiho Gelmettiho Rossiniho Popelku, která byla vysílána po celém světě.

Jeho nejbližší plány zahrnují role Hraběte Almavivy (Mozart: Figarova svatba) v neapolském Teatro di San Carlo, Sulpice (Donizetti: Dcera pluku) v barcelonském Gran Teatre del Liceu a Dona Giovanniho v inscenaci lyonské opery na turné v Ománu.
(Zdroj: narodni-divadlo.cz)
***

Adrian Sâmpetrean (1983) se narodil v roce 1983 v rumunské Cluji a absolvoval zde studium zpěvu na Akademii Gheorghe Dimy. Je vítězem řady pěveckých soutěží, například Mezinárodní pěvecké soutěže Haricley Darclée, Mezinárodní pěvecké soutěže Eugenie Moldoveanu a dalších. Debutoval v Rumunské národní opeře v Cluji jako Colline v Pucciniho Bohémě a Raimondo v Donizettiho Lucii z Lammermooru. V sezoně 2007/2008 byl členem operního studia Bavorské státní opery v Mnichově. V sezoně 2008/2009 jej diváci mohli vidět v Marschnerově Upírovi v Teatro Comunale Bologna, v Čajkovského Pikové dámě v Opéra de Monte Carlo nebo v Lucii z Lammermooru v düsseldorfské Deutsche Oper am Rhein, kde byl od sezony 2009/2010 přijat do stálého angažmá. Vystoupil zde jako Sparafucile ve Verdiho Rigolettovi, Oroveso v Belliniho Normě, Angelotti v Pucciniho Tosce, Colline v Bohémě a Raimondo v Lucii z Lammermooru.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]
  1. 1
  2. 2
  3. 3

Mohlo by vás zajímat