Hudba 20. století pro housle a violoncello ozvláštnila atmosféru multifunkčního sálu DOX+
Zahajovací koncert začal spotem na festival Americké jaro. Úvodního slova se ujala moderátorka Michaela Vostřelová. Na programu dominovala hudební dua pro housle a violoncello od Bohuslava Martinů, Erwina Schulhoffa, nedokončené dílo Gideona Kleina a úprava Janáčkovy Kreutzerovy sonáty.
Duo pro housle a violoncello č. 2 od Bohuslava Martinů je velmi specifické. Četné disonance a charakteristické intervaly se vynořovaly z nástrojů a překvapovaly publikum. Violoncello oplývalo sametovým tónem a podbarvovalo zářivé tóny houslí svým doprovodem. Diskuze hlasů se později přeměnila do jediného toku zvuku, který celé dílo zakončil.
Další Duo pro housle a violoncello zkomponoval Erwin Schulhoff (1894–1942), kterého okouzlil jazz a taneční rytmy. Neobvyklé prvky techniky, jako jsou saltando nebo pizzicato, levou rukou hojně prostupují celou druhou větou Andantino, která zachycuje svízelné okamžiky skladatelova života. V houslích si mohli posluchači vyposlechnout expresivní melodie, které se střídaly s velmi rychlými úseky. Ve violoncellu představovaly umělé flažolety střípky tématu, které se objevilo v houslové melodii rovněž hrané za pomocí flažoletů. Poté následovala pasáž s rychlými trylky. Ve třetí větě Andantino zpívaly housle tklivou subtilní melodii za doprovodu pizzicat, později si nástroje vyměnily role.
Po přestávce zaznělo další duo, které obsahuje pouze dvě věty, protože Gideon Klein byl roku 1941 internován v koncentračním táboře Terezín, a neměl tak dostatek času skladbu dokončit. Na začátku první věty hrály housle a violoncello unisono, melodie byla ukončena lámajícími se akordy a poté v houslích ševelily trioly. Jako by se ve skladbách Erwina Schulhoffa a Gideona Kleina zrcadlil bezútěšný obraz doby, v níž žili. Znamenitá interpretace Josefa Špačka a Tomáše Jamníka působila na city diváků a vybízela k potlesku.
Kvartet z podnětu L. N. Tolstého „Kreutzerovy sonáty“ v úpravě pro housle a violoncello (zaranžoval Jiří Kabát) úspěšně zakončil celé představení. Skladba působila na posluchače velmi atonálně, kromě úvodu se pro celkovou nahuštěnost hudebních témat a akordů Janáčkovo dílo v této úpravě obtížně hledá. Nicméně bezchybné provedení plné entuziasmu publikum potěšilo a strhly se dlouhé ovace, které si vyžádaly přídavek. Byla jím coda z Dua pro housle a violoncello č. 2 od Bohulava Martinů.
Od 21:00 hodin proběhlo setkání s hlavními protagonisty koncertu Josefem Špačkem a Tomášem Jamníkem. Byly zmíněny novinky v jejich umělecké práci: nové projekty, nové CD a hovořilo se také o setkání Tomáše Jamníka s violoncellovým mistrem Yo-Yo Mou.
Americké jaro
13. září 2021, 19:00 hodin
multifunkční sál DOX+
Program:
Bohuslav Martinů – Duo pro housle a violoncello č. 2
Ervín Schulhoff – Duo pro housle a violoncello
Gideon Klein – Duo pro housle a violoncello
Leoš Janáček – Kvartet z podnětu L. N. Tolstého „Kreutzerovy sonáty“
Účinkující:
Tomáš Jamník – violoncello
Josef Špaček – housle
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]