Hudební festival Znojmo uvede Haydnovo oratorium Návrat Tobiáše

Hudební festival Znojmo, který má v termínu 8. až 24. července 2022 na programu více než třicet koncertů a doprovodných akcí, se letos koná už po osmnácté. Ročník s podtitulem Andělé strážní a návraty domů se uskuteční na různých místech města Znojma a také v jeho okolí – v přírodě i v krásných prostorách zámků a kostelů. Letošní festival je hlavně snahou vrátit vše do normálních kolejí.

Adam Plachetka (zdroj Adam Plachetka)
Adam Plachetka (zdroj Adam Plachetka)

Návštěvníci se mohou těšit na patrona festivalu Pavla Šporcla a další interprety z oblasti klasické hudby. „Návštěvníci Hudebního festivalu Znojmo už řadu let spojují termíny svých dovolených a výletů s programem festivalu. S tím vědomím jsme loni a předloni uspořádali festival, který se podařil prakticky jako jediný z kulturních akcí v České republice uspořádat beze změn, škrtů v programu nebo přesuny termínů,“ vzkazuje Jiří Ludvík, prezident festivalu.

V létě ve Znojmě uvedou scénické ztvárnění oratoria Josepha Haydna Návrat Tobiáše. Starozákonní příběh budou moci diváci shlédnout ve Znojmě 15., 16. a 17. července 2022. Dílo vzniká v režii Tomáše Ondřeje Pilaře, který ve Znojmě zpracoval doposud největší operní scénické dílo v historii festivalu – Händelova Saula s Adamem Plachetkou v titulní roli.

I tentokrát se v hlavním obsazení představí Adam Plachetka a spolu s ním Theodore Brown, Dagmar Šašková, Shira Patchornik a Lucie Kaňková. O hudbu se postará Czech Ensemble Baroque Orchestra v čele s dirigentem Romanem Válkem a sbormistryní Terezou Válkovou.

Oratorium Il ritorno di Tobia (Návrat Tobiášův) bylo prvním Haydnovým dílem tohoto typu a zkomponoval jej ve stylu metastasiovské ideje oratoria jako duchovní opery. Takto bylo oratorium chápáno i ve Vídni sedmdesátých let 18. století, s jejímž prostředím Haydn počítal. Skladbu uvedl v dubnu 1775 na benefičním koncertě Tonkünstler-Societät. Starozákonní námět převedl do podoby italského libreta vídeňský básník Giovanni Gastone Boccherini. Formálním základem dvoudílné kompozice jsou po vzoru opery recitativy a árie, nechybí však ani sbory v duchu oratorní tradice. Skladba se setkala s velkým úspěchem a byla za skladatelova života velmi populární.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

Mohlo by vás zajímat


0 0 vote
Ohodnoťte článek
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments