Mahlerovské oslavy vrcholí právě dnes
Právě dnes, na den přesně po sto padesáti letech od narození Gustava Mahlera (1860 – 1911), vyvrcholí přímo v jeho rodišti v Kalištích u Humpolce oslavy letošního jubilea jedné z nejvýznamnějších osobností světové hudby. Do finále se současně dostává i celý letošní devátý ročník festivalu Hudba tisíců – Mahler Jihlava 2010.Ještě dopoledne bude za účasti prezidenta České republiky Václava Klause, který převzal nad touto oslavou svoji čestnou záštitu, otevřen v Jihlavě Park Gustava Mahlera a odhalena Mahlerova socha od Jana Koblasy. Dopolední akt, na němž promluví kromě prezidenta České republiky představitelé statutárního města Jihlavy, Kraje Vysočina a další reprezentanti mahlerovských společností a sdružení, se symbolicky uskuteční na místě bývalé synagogy zničené jihlavskými nacisty v březnu 1939.

Před svým odpoledním vystoupením v rodném domu Gustava Mahlera v Kalištích u Humpolce, zasadí americký barytonista Thomas Hampson, jeden z největších znalců díla Gustava Mahlera a světově uznavaná hvězda svého oboru, růži do mahlerovského rozária. Bude to nová speciální odrůda růže „Gustav Mahler“, kterou vypěstoval ve svém zahradnictví Ing. Josef Urban ze Želešic u Brna.

Zároveň bude tento koncert přenášet Český rozhlas na stanici Vltava a poskytne tento záznam dalším rozhlasovým stanicím sítě EBU. Na programu, který je nazván „A life in Song“ – „Život v písni“, bude chronologický průřez Mahlerovou písňovou tvorbou od prvních skladeb tohoto žánru z konce osmdesátých let devatenáctého století. Zvukový i obrazový záznam recitalu na Blue Ray bude i součástí připravovaného dokumentárního filmu o Gustavu Mahlerovi a jeho písňové tvorbě. Thomas Hampson zazpívá následující písně, z nichž většina je na texty ze sbírky Des Knaben Wunderhorn, poslední dvě na slova Friedricha Rückerta: Erinnerung, Ich ging mit Lust durch einen grünen Wald, Ablösung im Sommer, Aus! Aus! Nicht Wiedersehen!, Die zwei blauen Augen, Zu Strassburg auf der Schanz’, Der Schildwache Nachtlied, Lied des Verfolgten im Turm, Das irdische Leben, Das himmlische Leben, Um Mitternacht, Liebst du um Schönheit.

V 17 hodin bude slavnost v Kalištích pokračovat koncertem nazvaným „Gustav Mahler a vojenská hudba v Jihlavě 1875“. Unikátní program vydaný k této příležitosti i na kompaktním disku ArcoDiva UP 0129 (viz: https://www.arcodiva.cz/index.php?akce=katalog1&rozdeleni=1), obsahuje přesnou rekonstrukci koncertu Plukovní hudby 49. regimentu z roku 1875, tedy z doby, kdy tuto hudbu slyšel mladý Gustav Mahler. Je to detailní a zcela přesný zvukový obraz historické skutečnosti – mahlerovské inspirace in concreto. V této podobě se jedná o obnovenou světovou premiéru, některé skladby byly nalezeny v archivu ve Vídni, některí musely být do dobových úprav převedeny z dochovaných klavírních výtahů. Hrát bude Hudba Hradní stráže a Policie České republiky, sólo na trubku kpt. Pavel Hromádka, dirigent plk. Václav Blahunek. Na koncertu se objeví jak úpravy skladeb Schuberta, Aubera, Johanna Strausse, Wagnera, Beethovena, tak originální kompozice vojenských kapelníků – Franz Massak, Philipp Fahrbach nebo Josef Franz Wagner. I tento koncert bude přenášen Českým rozhlasem – stanice Vltava.

Na otázku časopisu Pizzicato, která se týkala vztahu k hudbě Gustava Mahlera a Antona Brucknera, Manfred Honeck v květnu tohoto roku odpověděl, že k hudbě obou skladatelů má blízký vztah a pokračoval:
„I u Mahlera je mnoho intonací, které pocházejí z lidové hudby. Měl jsem velké štěstí, že mne můj otec přiměl k tomu, abych se učil na citeru, ačkoliv jsem to vůbec nechtěl. Ani trochu jsem tehdy nebyl nadšen a chyběl mi i respekt vůči mému tehdejšímu učiteli, což mne dnes mrzí. Teprve mnohem později jsem přišel na to, jak důležité pro mne bylo poznat tento nástroj a jeho specifickou literaturu. Dnes z toho mohu těžit. Mahlerovy symfonie jsou plné pochodů, vojenské hudby a valčíků. Ale Mahler nikdy nepředepsal, že při valčíku musí být druhá doba akcentována, poněvadž to považoval za naprosto samozřejmé. Tehdy to tak prostě bylo. Udivuje mne, že se to tak dělá u Johanna Strausse a ne u Mahlera. Pokouším se všechno to teď změnit, a jistě ne jen u Mahlera a Brucknera, rád bych šel ještě dále…“

Dirigent Manfred Honeck, kterého u nás známe z jeho spolupráce s Českou filharmonií, na večerní koncert zařadil písňovou tvorbu Gustava Mahlera Rheinlegendchen a Urlicht (Anne Sofie von Otter), Ging heut morgen übers Feld, Ich atmet einen Lindenduft, Revelge, Ich bin der Welt abhanden gekommen (Thomas Hampson), Trost im Unglück (Thomas Hampson a Anne Sofie von Otter), dále část Třetí symfonie – Es sungen drei Engel (Anne Sofie von Otter, ženský a chlapecký sbor Boni pueri) a dvě části ze Symfonie č. 2 „Auferstehung“ (Anne Sofie von Otter, Marita Solberg, Pražský filharmonický sbor). Symbolicky tak v den 150. výročí narození velkého tvůrce zazní verše o opětovném zrození – v případě Gustava Mahlera o „opětovném zrození hudby a velikosti lidského ducha“ na místech, kde se skladatel 7. července 1860 narodil.
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]