Melodramy nové a nově objevené
Čtenáři Opery Plus blogují
V rámci 20. ročníku Melodramfestu v neděli 19. listopadu v komorním sále Pálffyovského paláce v Praze zazněla díla, která během letošního roku v domácích či zahraničních archivech objevili dramaturgové ze Společnosti Zdeňka Fibicha. Jedním z nich byl rukopis melodramu Der Sänger českého skladatele Heinricha von Kàana, který v archivu Českého muzea hudby nalezla Věra Šustíková a jeho interpretaci v českém překladu (Pěvec) svěřila recitátorce Soně Červené.
Jiří Petrdlík přispěl dosud neznámými melodramy Jeana Sibelia (Sirá lyžařská stopa) a Edwarda Elgara (Hlas v poušti), které přednesla Marta Hrachovinová ve vlastních překladech. Vloženou píseň v Elgarově melodramu zazpívala mladičká Josefína Špidlenová. Melodram Mieczysława Karłowicze Na Anioł Pański zazněl v polském originále v podání Zbigniewa Kaliny. Klavírní part ke všem uvedeným skladbám provedl Daniel Wiesner.
Druhou část programu vyplnila díla tří soudobých skladatelů Ivana Kurze, Zdeňka Zahradníka a Jiřího Temla, která zaujala především pestrostí nástrojového obsazení. Snová vidina Ivana Kurze byla svěřena flétně, vibrafonu, zvonkohře a dalším bicím nástrojům, filozoficky zaměřený text přednesl Jaromír Meduna. Cyklus Zdeňka Zahradníka Až se zas jednou sejdeme byl napsán na milostnou poezii Asima Paruse a skladatel ho dedikoval ředitelce festivalu Věře Šustíkové. Premiéru nastudoval Petr Mikeska s Martinů Quartet. V závěru večera zazněla novinka Jiřího Temla Z odkazu T. R. Fielda–Šumavského, která byla dalším ze zdařilých pokusů o humor v melodramu. K jeho úspěšnému provedení přispěli interpreti Zbigniew Kalina a akordeonista Ladislav Horák.
Koncert byl mimořádně navštíven, což svědčí o vzrůstajícím zájmu o tento žánr.
I váš text v této rubrice rádi uveřejníme. Naše adresa: [email protected]
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]