Mladí konzervatoristé uvedou dvě světové premiéry

Prague Conservatory Modern, ansámbl studentů Pražské konzervatoře, který se zaměřuje na interpretaci současné hudby, přinese v rámci svého připravovaného koncertu dvě světové premiéry a dramaturgii překvapivě kontrastních dialogů. Pondělí 24. června od 20 hod v Komorním sálu Pražské konzervatoře v Pálffyovském paláci.
W. A. Mozart: Zaide – Pražská konzervatoř 21. 9. 2016 (foto Karel Kašák)

Večer otevře novinka Eduarda Douši nazvaná Third Stream is my Dream. „Je to jednovětá skladba víceméně volné formy napsaná sobě a snad i interpretům pro radost,“ uvádí ke skladbě autor. „Zejména v oblasti rytmu i harmonické řeči v ní využívám prvky tzv. třetího proudu – je syntézou vážné a jazzové hudby. Odtud i název skladby.

Oktetu Isanga Yuna nabídne také dialog zdánlivě odlišných světů – západní a východní hudby. V tvorbě původem korejského autora, jenž po dlouhých letech politické perzekuce našel v závěru 60. let útočiště v Německu, se mísí estetické a filosofické principy asijské tradiční hudby, čínského taoismu a západní avantgardy. „Tato jeho skladba klade mimořádné nároky na interprety, s mnoha technikami hry se studenti setkali vůbec poprvé,“ uvádí umělecký vedoucí ansámblu Pavel Trojan Jr. „Yun vyžaduje různá mikro-intervalová vychýlení, která připomínají tradiční asijskou hudbu, komplikované rytmické struktury na sebe nemají poutat pozornost, ale mají být zahrány lehce, skoro jako hudba francouzského impresionismu. Pro studenty konzervatoře je opravdovou výzvou, jež posouvá hranice jejich schopností.“

Také třetí skladba koncertu dle organizátorů vytváří most mezi zdánlivě nesouvisejícími tématy. „Skladba Řecký památník Lidicím reaguje na hrůzné události dne 10. 6. 1942,“ uvádí kyperský skladatel Marios Christou, absolvent Pražské konzervatoře. „Hudebně vychází z řecké, zejména duchovní byzantské hudební tradice. Staví na citacích z byzantské hymnografie – používá v pravoslavném světě známé nápěvy (jako např. Christos Anesti, tedy Vstal z mrtvých Kristus) a byzantské melodické formule. Skladba je rozdělena do tří částí, které se hrají attacca: Nářek – Modlitba – Naděje.

Dramaturgii koncertu završí Nonetto favoloso z pera Václava Trojana. Jeho jméno je nesmazatelně vepsáno do dějin české filmové hudby, kde kongeniální dvojici tvořili s režisérem Jiřím Trnkou. V podtitulu této skladby čteme: „o statečném rytíři Bajajovi“. Odkazuje na Trnkův film Bajaja z roku 1950, ke kterému zkomponoval hudbu. „Tato melodicky nápaditá hudba i po téměř sedmdesáti letech zůstává svěží a dokazuje, že i k soudobé hudbě patří radost,“ uzavírá Trojan.

Prague Conservatory Modern byl založen roku 2014. Jeho prvním dirigentem byl Chuhei Iwasaki, absolvent oboru dirigování, housle a skladba na Pražské konzervatoři. Od září 2016 soubor vede Pavel Trojan Jr. Ansámbl se stal dvakrát absolutním vítězem rozhlasové soutěže Concerto Bohemia – a to v letech 2016 pod Iwasakiho vedením a roku následujícího pod taktovkou Pavla Trojana Jr.

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na