Od Baltu až do Brna aneb tři severská díla pod taktovkou Tomáše Netopila
![Půvab severské melancholie, 17. února 2022: Dominik Wollenweber, Tomáš Netopil, Filharmonie Brno (foto Jan Prokopius)](https://operaplus.cz/wp-content/uploads/2022/02/274107357_5064492696922988_8945740022421267141_n.jpg)
Litva, Lotyšsko, Finsko. To jsou země, které byly zastoupeny na programu koncertu, jemuž měl onen severský nádech původně vtisknout dánský dirigent Michael Schønwandt. Jeho opětovné vystoupení s Filharmonií Brno mu nedlouho před konáním koncertu zhatila stále ne příliš příznivá (avšak snad již pozvolna ustupující) epidemická situace. Taktovky se tedy chopil v německém Essenu působící český dirigent Tomáš Netopil, který před necelým měsícem s brněnskou filharmonií v Janáčkově divadle uvedl díla Liszta, Hindemitha a Francka.
Na úvod koncertu zaznělo přibližně třináctiminutové dílo nedávno zesnulého litevského skladatele Broniuse Kutavičiuse s názvem Dzūkské variace pro komorní orchestr a zvukový pás z roku 1974. Komorní orchestr se přitom skládá pouze ze smyčců a v případě brněnského uvedení také nástroje kanklės, tedy litevského lidového nástroje, za jehož obdobu v našem prostředí můžeme považovat kobzu (strunný drnkací nástroj náležící do hudební rodiny citer). Partu kanklės, který dle dostupných informací lze nahradit klavírem, se zhostil dramaturg filharmonie a nepochybně iniciátor celého programu a jeho koncepce Vítězslav Mikeš. Mikeš jakožto znalec hudby postsovětských států je obdivovatelem pobaltské, zejména však litevské hudby, kterou v rámci svého dramaturgického počínání neúnavně propaguje a umisťuje do koncertních programů ať už abonentských cyklů, tak festivalu Moravský podzim. Samotné Dzūkské variace mají díky zvukovému pásu a vrstvení jednotlivých ploch leccos společného s hudebním minimalismem a nutno dodat, že litevské lidové písně se konceptu hudebního minimalismu svým cyklením a nezřídka disonantním vrstvením notně přibližují. Esence díla každopádně tkví ve variování litevské lidové písně, která z pásu zazní na úvod ve své autentické podobě a na závěr ve sborové úpravě od Mikalojuse Konstantinase Čiurlionise. Melodie této písně zároveň v průběhu skladby zazní právě na kanklės, přičemž dynamická průraznost partu byla vhodně zajištěna přizvučením tohoto lidového nástroje. Skladba jako taková stojí a padá na vrstvení ploch, čímž jsou vytvářeny variace a dynamický oblouk kompozice. Kromě tohoto oblouku ale provedení díla přidanou hodnotu v podobě plasticity hudebního projevu spíše postrádala. Je nicméně nesporné, že dílo nastínilo charakter celého večera a seznámilo posluchače neznalé osoby Broniuse Kutavičiuse s jeho hudbou, stejně jako (a to i skrze pečlivě připravený tištěný program) s litevským folklorem a lidovou písní, což je samo o sobě záslužným počinem.
Další skladbou v pořadí byl čtyřvětý Koncert pro anglický roh a orchestr z roku 1989 od patrně nejznámějšího lotyšského skladatele Pēterise Vaskse. Sólového partu se ujal Dominik Wollenweber, který je bezmála třicet let členem Berlínské filharmonie a v současné době patří k nejlepším světovým hráčům na anglický roh. Podobně jako v případě Kutavičiuse není ani Vasksova tvorba v Brně neznámá, jeho kompozice uvedla nejen zdejší filharmonie, ale také jiné hudební soubory. Samotný Koncert pro anglický roh a orchestr s Wollenweberem jako sólistou měl v Besedním domě navíc zaznít již v březnu 2020 – tehdy společně s díly Erkki-Sven Tüüra a Roberta Schumanna pod taktovkou Christiana Reifa v rámci programu „Od Baltu k Rýnu“. Bezmála pětadvacetiminutová skladba poněkud lavíruje na hranici melodicko-harmonického kýče, což však nemusí být nutně pejorativní označení. Jistou melancholičnost barvy anglického rohu totiž tato charakteristika vhodně doplňuje, což bylo patrné již při nástupu sólového partu v první větě koncertu. Wollenweberova hra se vyznačovala skutečně měkkým, lyrickým tónem, který byl zřetelný zejména v částech s komorním doprovodem. Orchestr obohacený o dřevěné dechové nástroje a perkuse totiž v tutti dynamických klimaxech sólový nástroj vcelku přehlušil, třebaže tyto pasáže měly velmi pěkné frázování. Dostatek prostoru sólista dostal v poměrně dlouhé kadenci na konci druhé věty s názvem „Lidová hudba“ (melodicky patrně nejpoutavější část Koncertu), kdy potvrdil svou vytříbenou techniku a tklivý tón. Tu mohl předvést také v přídavku, kterým bylo sólo na anglický roh z opery Richarda Wagnera Tristan a Isolda. Velmi sympatické přitom bylo, že Wollenweber sám přídavek uvedl v českém jazyce, kdy nejen že poděkoval za pozvání k interpretaci Vasksova díla a za přijetí brněnským publikem, ale také přídavek okomentoval jakousi programní vložkou a přiblížením děje opery v místě provedeného sóla. Za to vše se mu ještě jednou dostalo zaslouženého a intenzivního potlesku.
![Půvab severské melancholie, 17. února 2022: Dominik Wollenweber, Filharmonie Brno (foto Jan Prokopius)](https://operaplus.cz/wp-content/uploads/2022/02/274230195_5064492820256309_3314916401427759344_n.jpg)
Na programu druhé poloviny koncertu byla poslední skladba večera, a sice přibližně půlhodinová třívětá Symfonie č. 3 C dur finského skladatele Jeana Sibelia. Ani Sibelius přitom pozornosti brněnské filharmonie neuniká – jeho Symfonie č. 2 D dur op. 43 (společně se Schnittkeho Violoncellovým koncertem č. 1) zazněla na konci ledna roku 2020 právě pod taktovkou Michaela Schønwandta, tehdy ještě v Kulturním centru Babylon na Kounicově. V rámci recenzovaného koncertu byla jeho Symfonie č. 3, premiérovaná v Helsinkách roku 1907, patrně nejkonvenčnějším dílem z hlediska hudebního jazyka. Zároveň je potřeba zmínit, že se v žádném případě nejedná o generickou postromantickou kompozici. Skladba plná zapamatovatelných, nejen folklorem ovlivněných melodií (osobně nemůžu nezmínit melodii ze závěru první věty, jíž se snad při komponování hudby k Pánu prstenů – konkrétně patrně nejvíce ikonické části „The Fellowship“ – musel Howard Shore inspirovat), je napsána velmi umně, přičemž se ve vší své harmonické čistotě a až hymnickém charakteru odvolává na klasické formy, pročež nabízí poutavý materiál k poslechu po celou dobu jejího trvání. Tomáš Netopil si je kvalit této kompozice nepochybně vědom, což se promítlo v jeho přesvědčivém vedení orchestru, z něhož vyzařovalo profesionální a v dobrém smyslu zaujaté nasazení. Jednotlivé nástrojové skupiny vynikaly, jak v ostřejších pasážích, tak serenádním charakteru druhé věty, a zvuk tělesa byl na poslech vskutku velmi dobře vyvážený. V tomto kontextu se zřejmě jednalo o nejlépe provedené dílo tohoto severského večera – otázkou je, jestli lze tuto okolnost zdůvodnit zmíněnou konvenčností, kontrastující se skladbami Kutavičiuse i Vaskse.
„Půvab severské melancholie“ v sobě snoubil decentní hudební zážitek s poměrně neotřelou a do jisté míry i invenční dramaturgií, jakkoliv se domnívám, že v tvorbě skladatelů, jejichž díla zazněla v první polovině večera, lze nalézt poutavější a hudebně nosnější kusy. Nadneseně lze říct, že program jako takový udělal radost především dramaturgovi brněnské filharmonie a posluchačům s podobnými estetickými preferencemi. Soudě dle slušně zaplněného sálu, vřelého potlesku po všech skladbách a povšechně dobré atmosféry měl nicméně koncert úspěch také u dalších návštěvníků, což dává naději v to, že obdobně koncipovaných programů, jejichž zařazení do abonentních cyklů institucionalizovaného hudebního tělesa není vždy samozřejmostí, se brněnské publikum může dočkat také v budoucnu.
![Půvab severské melancholie, 17. února 2022: Tomáš Netopil, Filharmonie Brno (foto Jan Prokopius)](https://operaplus.cz/wp-content/uploads/2022/02/274020849_5064492630256328_1141876229126132551_n.jpg)
Půvab severské melancholie
17. února 2022, 19:00 hodin
Besední dům, Brno
Program:
Bronius Kutavičius: Dzūkské variace pro komorní orchestr a zvukový pás
Pēteris Vasks: Koncert pro anglický roh a orchestr
Jean Sibelius: Symfonie č. 3 C dur op. 52
Účikující:
Dominik Wollenweber – anglický roh
Filharmonie Brno
Tomáš Netopil – dirigent
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]