Ohlédnutí za Rusalkou na Glyndebourne Tour 2012

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Projektu Glyndebourne Tour 2012 kraľovala opera Rusalka Antonína Dvořáka, v ktorej zažiarili hneď dve české a jedna slovenská osobnosť operného sveta. Dirigentom festivalu bol Jakub Hrůša, v úlohe Princa sa predstavil Peter Berger a postavu Druhej žienky stvárnila Michaela Kapustová. O účinkovaní na tomto festivale nám porozprávali všetci traja…

Michaela Kapustová (mezzosoprán)

Michaela Kapustová sa narodila v Brne. Úspešne absolvovala  štúdium na Pražskom konzervatóriu v triede prof. Yvony Škvárovej v roku 2008. K jej najvýznamnejším oceneniam patrí výhra Medzinárodnej speváckej súťaže Antonína Dvořáka v Karlových Varoch v kategóriách opera a pieseň. Už počas štúdia sa zúčastnila Majstrovských kurzov Petra Dvorského a bola vybraná na sériu koncertov usporiadaných Jednotou hudobného divadla pre najlepších účastníkov Burzy mladých spevákov. V divadle debutovala v postave Rosiny v opere Barbier zo Sevilly v Divadle J. K. Tyla v Plzni. Potom nasledovali ďalšie postavy v Národnom divadle Brno či Národnom divadle v Prahe… Okrem opery sa Michaela Kapustová venuje aj koncertnej činnosti, má za sebou vystúpenia s Pražskou komornou filharmóniou, Plzeňskou filharmóniou, či Komornou filharmóniou České Budejovice. V roku 2010 bola nominovaná na Cenu Thálie za mimoriadny javiskový výkon v postave Angeliny v Rossiniho opere Popoluška v Národnom divadle Brno.

Milá Michaela, dovoľte, aby som vám položila zopár otázok. Aké dojmy ste si priniesla z festivalu v Glyndebourne?

Dojmy z Glyndebourne mám obrovské a velmi pozitivní. Celý festival a následná tour s Rusalkou byla skvěle organizovaná po všech stránkách. Nejen zpěváci, ale i celý tým kolem opery pracoval na sto procent. Byla zde skvělá tvůrčí atmosféra a vřelé ocenění publika nám dávalo vždy velkou sílu do dalších repríz.

Ako by ste popísala spoluprácu s režisérkou Melly Still?

Britská režisérka Melly Still měla o Rusalce jasnou představu. Přesně tuhle inscenaci již před lety v Glyndebourne uvedla, takže všechny pěvce vedla a směřovala ke ztvárnění role velice přesně a jasně. Nikomu často nic neodpustila, ale o to byla inscenace více kvalitní a přesvědčivá. Dá se i říci, že tato Rusalka byla dost popisná a někdy v porovnání s českými Rusalkami sice dost moderní, ale pořád v rámci dobrého vkusu diváka i pěvců.

Ak by ste mala porovnať naštudovanie na českých javiskách so skúsenosťou v Glyndebourne, v čom to bolo iné?

Zkoušky byly v Glyndebourne výborně organizované, každá minuta byla dobře načasována a každý zpěvák věděl, kdy se bude zkoušet jeho part či část opery. Mohl tak být výborně připraven na svůj výstup. V našich divadlech se někdy zkouší spíše globálně a není rozepsaný každý den zkoušek přesně na minuty. Každé divadlo má jiný systém.

Mala ste možnosť vidieť v Anglicku nejaké predstavenie?

Zároveň s naší Rusalkou Glyndebourne cestoval i s Figarovou svatbou, takže jsem se na tohle představení zašla dvakrát podívat. Bylo obsazené skvělými pěvci, kteří zpívali své party s ohromným nasazením, takže na tuhle inscenaci plnou energie asi dlouho nezapomenu. Také jsem měla možnost se podívat na generálku Nápoje lásky v Covent Garden, kde hlavní roli zpíval Roberto Alagna a byla jsem také moc nadšená.

Aké sú vaše momentálne plány?

Momentálně jste mě zastihli těně po zájezdu Národního divadla Praha právě s Figarovou svatbou v Japonsku, zpívala jsem Cherubína. Teď mě čekají Mozartovy narozeniny ve Stavovském divadle, kde budu zpívat altový part v Korunovační mši. Pak stálá představení v Národním divadle a na jaře mě čekají zkoušky na červnovou premiéru v ostravské opeře, a to Anny Boleny, kde ztvárním part Giovanny Seymour, na který se už opravdu moc těším.

Jakub Hrůša (dirigent)

Jakub Hrůša sa dirigovaniu sa venoval už počas štúdia na gymnáziu v Brne. Po jeho ukončení nastúpil na AMU v Prahe, kde študoval u Jiřího Bělohlávka, Radomila Elišku a Leoša Svárovského. Už počas štúdia spolupracoval orchestrami a zbormi v Čechách. Momentálne sa Jakub Hrůša venuje nielen symfonickej tvorbe, ale aj opere, naštudoval Rusalku v Národnom divadle v Prahe. Na konte má významné spolupráce so svetovými opernými domami, ako je napríklad Opera v Hongkongu. Jeho meno je späté s poprednými orchestrami v celej Európe, napríklad Philharmonia Orchestra, Orchester Philharmonique de Radio France, SWR, WDR Symphony Stuttgart Symphony Kolíne nad Rýnom, NDR Symphony Hamburgu, BBC Symphony Orchestra ai. A od roku 2009 už aj v Amerike, kde spolupracoval s Washington National Symphony Orchestra, či Atlanta Symphony. Jakub Hrůša je v súčasnosti šéfdirigent Pražskej komornej filharmónie, hlavný hosťujúci dirigent Tokyo Metropolitan Symphony Orchestra a má za sebou úspešnú spoluprácu s Glyndebourne Tour ako hudobný riaditeľ.

Milý pán dirigent, dovoľte aby som sa vás opýtala aké dojmy ste si priniesli z Glyndebourne?

Glyndebourne je unikátní světové místo. Kvalita života i umělecké práce tam je dech beroucí a já si v Glyndebourne vždy připadám jako na nanejvýš intenzivně prožitém umělecky uzdravujícím pobytu v operních lázních. Dojmy, které si odtamtud v sobě chovám, jsou spojeny s mnoha lidskými přátelstvími, která jsem tam v osvětí hudby navázal, ale v profesionální rovině také s vysokou kvalitativní laťkou, jíž není snadné docílit jinde. Některé i nejslavnější operní domy na světě pracují v daleko hektičtějším a anarchičtějším duchu, a tak je Glyndebourne v nejvlastnějším slova smylu rozmazlující instituce. Mě osobně ale přimkla k opeře – než jsem tam začal navštěvovat představení a záhy trvale pracovat, neměl jsem k opeře v té míře vřelý a bytostný vztah. Glyndebournské divadlo mě pro operu získalo.

Ako by ste popísali váš vzťah k opere Rusalka?

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Mohlo by vás zajímat


Napsat komentář