Operní kukátko (10)

  1. 1
  2. 2
  3. 3
Týden od 5. do 11. října 2015. České opery na německy mluvících scénách v loňské a letošní sezoně. Město Mahagonny v Římě. Opery-tanga ve Vídni. Do Vídně se vrací Adèsova Bouře a Edita Gruberová jako Anna Bolena. Marlis Petersen nejlepší operní zpěvačkou sezony 2014/2015. Norma z Národního divadla v Japonsku. Jennifer Larmore o své kariéře i o „přežití“ v operním provozu. Nová malba na železné oponě ve Wiener Staatsoper. Šostakovičův Nos z Met jako kniha. Nahrávka Aidy ve hvězdném obsazení. Honoráře operních hvězd byly vždy problémem.

Operní kukátko
České opery na německých, rakouských a švýcarských jevištích
Německé, rakouské i švýcarské scény hlásí řadu premiér a obnovených nastudování českých oper. Mezi ohlášenými díly převládá stejně jako v posledních letech operní dílo Leoše Janáčka. Z operního odkazu Bedřicha Smetany se tradičně na německých jevištích (a na menších scénách tradičně v německém překladu) objevuje Prodaná nevěsta. V loňské sezoně 2014/2015 ji uvedla divadla v Münsteru a Nordhausenu. Nordhausenský soubor dílo uvedl v obnovené premiéře 3. října 2015. Stejně tak obnoví starší inscenaci divadlo ve Schwerinu (28. dubna 2016). Na konci dubna 2016 bude mít náš národní opus premiéru též v Hildesheimu. Dvořákova Rusalka, v loňské sezoně uvedená v Pforzheimu, ve švýcarském Bielu (a týmž souborem také v Solothurnu) a konečně též ve Schwerinu, se do Schwerinu vrátí již 15. listopadu 2015. Na podzim (15. listopadu 2015) bude Dvořákova smutná pohádka vrácena i do repertoáru bonnského divadla. Saarbrücken nastuduje Rusalku v dubnu 2016 a již 26. září 2015 měla premiéru v Hannoveru (inscenační tým Anja Bihlmaier a Dietrich Hilsdorf). Mimo to Rusalka existuje na německých scénách ve verzi pro děti jako Die kleine Nixe Rusalka (Malá víla Rusalka), nastudovaná v únoru 2015 v Stralsundu a v dubnu 2015 ve Stuttgartu. Z Janáčkových oper se pravidelně objevuje samozřejmě Její pastorkyňa, německy zpravidla pod názvem titulní hrdinky Jenufa v tradici prvého německého překladu z pera slavného Maxe Broda. Na samém konci sezony (11. července 2015) ji uvedlo divadlo v Hannoveru, opera byla také v loňské sezoně premiérována v Augsburgu a znovu nastudována bude v operním domě pro dvě města Altenburg – Gera (7. února 2016).

Leoš Janáček: Jenůfa - Kelly God (Jenůfa), Robert Künzli (Laca Klemeň) - Staatsoper Hannover 2015 (foto © Jörg Landsberg)
Leoš Janáček: Jenůfa – Kelly God (Jenůfa), Robert Künzli (Laca Klemeň) – Staatsoper Hannover 2015 (foto © Jörg Landsberg)

Pro obtížnou látku spojenou s českými dějinami se Výlety pana Broučka objevují na cizích scénách vzácně, 30. dubna 2016 je ale bude premiérovat Theater Trier. Velmi oblíbená je Káťa Kabanová (vloni v premiéře například v Meiningenu) s premiérami ve Wiesbadenu (16. ledna 2016), v nastudování pro dvojscénu v Krefeldu a Mönchengladbachu (11. června 2016) a opera se také objeví na repertoáru Norské národní opery v režii Willyho Deckera. Příhody lišky Bystroušky (vloni například premiérované v Drážďanech) vstoupí na scénu Staatstheater v Darmstadtu (26. listopadu 2015, dirigent Will Humburg, režie Dirk Schmedin) a na operní jeviště ve Frankfurtu nad Mohanem (24. dubna 2016) i v Saarbrückenu (duben 2016) jako koprodukční představení s místní hudební univerzitou. Silně vzrostl i zájem o Věc Makropulos, v minulé sezoně například nastudovanou s Nadjou Michael v hlavní roli v Mnichově (19. října 2014).

Leoš Janáček: Die Sache Makropulos - Nadja Michael, Gustáv Beláček - Nationaltheater Mnichov 2014 (foto W. Hösl)
Leoš Janáček: Die Sache Makropulos – Nadja Michael, Gustáv Beláček – Nationaltheater Mnichov 2014 (foto W. Hösl)

Více než třistaletá hrdinka se vrátí do repertoáru ve Frankfurtu nad Mohanem (5. února 2016) a také ožije v Deutsche Oper Berlin (19. února 2015) i v Innsbrucku (13. února 2016). Věc Makropulos nastuduje i slavný režisér Robert Carsen (s dirigentem Markem Letonjou) v Opéru national du Rhin v Strassbourgu. Nastudování (s premiérou 7. února 2016) bude vycházet z jeho norimberské inscenace. Obsazení bude vévodit Ángeles Blancas Gulín, Raymond Very a náš Martin Bárta. Opera Plus se bude samozřejmě věnovat i vídeňské premiéře ve Staatsoper (13. prosince 2015). V Norimberku po úspěchu právě Věci Makropulos zařadí Janáčkův poslední operní opus – opera Z mrtvého domu má premiéru 12. března 2016. Dirigovat bude Marcus Bosch a režijně dílo připraví renomovaný španělský režisér Calixto Bieito. Čas od času se stejně jako v našich divadlech objeví Zápisník zmizelého ve scénické podobě (například v Kolíně 30. května 2015). Po loňském úspěchu Julietty Bohuslava Martinů v Zürichu (14. února 2015, s Juanitou Lascarro a Kurtem Streitem) a nedávné květnové premiéře berlínské Staatsoper v Schiller Theater, kdy obě představení aspirovala na vítězství ankety „objevný operní titul“ v anketě časopisu Opernwelt, se objeví Řecké pašije v Grazu (5. března 2016 s týmem Lorenzo Fiorini a Dirk Kaftan).

Jako poslední premiéru sezony 2014/2015 uvedlo frankfurtské divadlo večer se třemi krátkými operami Bohuslava Martinů (Slzy nože – Veselohra na mostě – Alexander bis). Objevily se i práce německých skladatelů meziválečného období, žijících v Čechách. V září 2014 rozšířilo svůj repertoár divadlo v Karlsruhe o Krásovy Zásnuby ve snu (Die Verlobung im Traum). Ullmannovu operu Der Kaiser von Atlantis (Císař z Atlantidy) uvidí drážďanské publikum v premiéře 19. února 2016. Krásův Brundibár se po premiéře 5. listopadu 2014 v Halle vrátí na konci října 2015 na tutéž scénu. Ač nastudování Fibichovy Nevěsty messinské v překladu Die Braut von Messina sklidilo v nastudování magdeburského operního souboru (14. března 2015) zájem odborníků i veřejnosti (naši recenzi jsme přinesli zde), další Fibichovo dílo se zatím v plánech divadel neobjevilo.

Město Mahagonny v Římě
Weillův Vzestup a pád města Mahagonny zažil minulý týden velmi úspěšnou premiéru v Teatro dell′Opera v Římě. Operu dirigoval v místní opeře debutující John Axelrod a kritiky oceňovanou režii vedl známý britský režisér Graham Vick, který se rozhodl v konkursu na balet a sbor dát příležitost velmi mladému souboru, kdy většina členů company nedosahuje ani pětadvaceti let věku. Oporou režijního výkladu je i scéna a kostýmy častého Vickova spolupracovníka, scénografa Stuarta Nunna, jež opticky přeložily příběh do současnosti, a výtvarně také pracuje s motivem eurobankovek v návrhu scény. Prvotřídní je obsazení – mezzosopranistka Iris Vermillion jako Leokadja Begbick, stoupající hvězda Measha Brueggergosman jako Jenny, tenorista Brenden Gunnell jako Jim a basový veterán Willard White v roli Mosese.

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Mohlo by vás zajímat


Napsat komentář