Operní kukátko (3)

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Týden od 17. do 23. srpna 2015
Operní plány českých divadel na sezonu 2015/2016. Salcburský festival v závěru. Cileova Arlesanka ze záznamu ve světové premiéře.
Operní plány českých divadel na sezonu 2015/2016
Seznam ohlášených premiér v osmi kamenných divadlech (Brno, České Budějovice, Olomouc, Opava, Ostrava, Plzeň, Praha, Ústí nad Labem), které disponují operními soubory v České republice, jakoby signalizoval určitý posun od tradiční a konzervativní dramaturgie, tedy odklon od tradičního výběru s převahou děl Verdiho a veristů (především Pucciniho). I tito skladatelé se samozřejmě v dramaturgických plánech objevují, ale jejich zastoupení je mnohem menší než v průměru minulých sezon. Po Praze nastuduje Verdiho Macbetha plzeňské divadlo (premiéra v dubnu 2016) a hrbáč Rigoletto vstoupí na scénu Moravského divadla v Olomouci. Novou Aidu avizuje liberecká opera (ta bohužel zveřejnila jen operní premiéry prvních čtyř měsíců nové sezony). Veristy zastupuje Umberto Giordano s operou Andrea Chénier z revoluční Paříže v nastudování činoherního režiséra Michala Dočekala v Národním divadle v Praze (dirigent Petr Kofroň). Praha tak převzala štafetu v Čechách nehraného díla po Národním divadle moravskoslezském v Ostravě, kde měl tento operní titul premiéru před prázdninami (recenzi jsme přinesli zde). Praha zařazuje navíc i Pucciniho Madama Butterfly v režii jednoho z nejlepších českých operních režisérů Jiřího Heřmana.

Opava nastuduje Toscu, ranou Pucciniho operu Edgar bude režírovat Martin Otava v divadle v Plzni. Zda půjde o zcela novou inscenaci nebo remake jeho režie v libereckém divadle ze sezony 2010/2011, kde měla opera novodobou českou premiéru v nové době, není zatím známo. Z veristů nemůže chybět alespoň jedna inscenace Sedláka kavalíra Pietra Mascagniho v Opavě, tentokráte ale nikoliv ve věčné kombinaci s Leoncavallovými Komedianty, ale ve stylově zvláštní kombinaci s baletním provedením Faurého Requiem. Jak bude působit spojení díla tak introvertního jako je Faurého duchovní skladba s dílem tak vnějškově efektním a vášnivým nám zodpoví teprve vlastní představení. Mezi světově nejoblíbenějšími tituly ani tentokráte nebudou scházet dvě premiéry Bizetovy Carmen – v Opavě a v Brně v režijním ztvárnění mladého režisérského talentu Tomáše Pilaře. Vzrůstající zájem o Bizetovy Lovce perel, v minulé sezoně s velkým úspěchem uvedené například v Theater an der Wien (naši recenzi najdete zde) ve Vídni a v příští sezoně v Metropolitní opeře v New Yorku (v obou případech v hlavní roli s fenomenální Dianou Damrau), potvrzuje zařazení titulu do operního plánu v Ústí nad Labem.Úspěch tohoto operního titulu je z větší části ovšem odvislý od možnosti najít tři prvotřídní zpěváky pro hlavní party. Další francouzský klasický titul devatenáctého století zařazuje Praha. V režii slovenské performerky a režisérky Slávy Daubnerové uvede Gounodovo divácké dílo Romeo a Julie. Tak i mladší pamětníci budou mít možnost srovnat novou režii s legendárním režijním pojetím Jozefa Bednárika, který zemřel před dvěma lety (22. srpna 2013), a jehož památku průkopníka nových režijních postupu v rané „posametové“ éře české opery bychom si měli občas připomenout.

Národní divadlo moravskoslezské v Ostravě si vybralo Thomasova Hamleta, operní opus náročný na pěvecké výkony a styl, nastudovanou naposledy v Praze v rámci cyklu francouzských oper v sezoně 2001/2002.

Italskou belcantovou operu devatenáctého století zastupuje třetí díl takzvané tudorovské operní trilogie Gaetana Donizettiho – Roberto Devereux v Ostravě, která zachycuje osud stárnoucí Alžběty I. Anglické v milostném a politickém střetu s mladším milencem. Vrchol pěvecké virtuozity také žádá Belliniho Norma v nové inscenaci díla ve Státní opeře. Hlavní roli mimo jiné vytvoří i sopranistka Marie Fajtová. Doufejme, že nová inscenace bude povedenější než velmi problematické nastudování v roce 2007, které mělo jen krátkou životnost.

Národní divadlo v Praze také přináší Rossiniho komickou Popelku v nastudování osvědčené maďarské režisérky Enikö Eszenyi, která se v minulých sezonách dobře uvedla vtipnými inscenacemi Shakespearových komedií v Národním divadle Praha. V Ostravě v únoru 2016 bude mít premiéru komponovaný operní večer Lazebník má narozeniny, který představí nový překlad Rossiniho Lazebníka sevillského z pera Jaromíra Nohavici, který zároveň bude zřejmě poloscénickým představením provázet.

Premiérově skromně bude v příští sezoně zastoupena německá opera. Plzeňské divadlo bude chtít očarovat svým Čarostřelcem a Národní divadlo v Praze pak vrcholným secesně-expresionistickým dílem – Straussovou Elektrou, kterou naváže na inscenaci Salome (recenzi a glosu najdete zde a zde) z loňské sezony. V hlavní roli hostuje zkušená wagnerovská a straussovská interpretka, britská sopranistka Susan Bullock (narozená 1958). Jako režisér se pražskému publiku představí neméně známý Keith Warner. Snad se rýsuje i menší operní cyklus Richarda Strausse na naší první scéně?

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Mohlo by vás zajímat


Napsat komentář