Operní panorama Heleny Havlíkové (140)

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Týden od 4. do 10. listopadu 2013
– Dušičkové rozjímání v klášterní jídelně
– Královský maraton vypjatých emocí Joyce DiDonato
– Proč znovu Bondyho Tosca z Met?
– Inspirace na dny příští
***

Dušičkové rozjímání v klášterní jídelně

Svátek Památky všech zesnulých (2. listopadu ) připomnělo 4. listopadu v refektáři pražského kláštera dominikánů u sv. Jiljí Collegium Marianum v rámci svého již třináctého ročníku Barokních podvečerů koncertem nazvaným dušičkově Do ráje nebes. Osu programu příhodně tvořila Missa pro defunctis (Mše za zemřelé) mistra renesanční polyfonie Orlanda di Lasso (1532–1594) pro čtyři mužské hlasy. Byla prokládaná čtyřmi sonátami barokního skladatele a houslového virtuóza Heinricha Franze Ignaze Bibera (1664–1704) z jeho cyklu Růžencových houslových sonát napsaných na patnáct „tajemství“, tedy událostí ze života Panny Marie, pro rozjímání během modlitby.Na pódiu barokního refektáře dominikánského kláštera u sv. Jiljí se tak střídala a capella čtveřice mužských hlasů z pěveckého souboru Cappella Mariana uměleckého vedoucího Vojtěcha Semráda a houslistka Lenka Torgersen, která hrála za doprovodu teorby a varhan. Jakkoli bylo běžné, že při mši v kostele byly a jsou hudební části mše prokládány jinou instrumentální hudbou, při koncertním provedení působilo takové střídání přece jen příliš příkře. Sotva jsem se zaposlouchala do proplétající se polyfonie hlasů skvěle sezpívaného mužského kvarteta s hlubokým basem Jaromíra Noska, „vytrhla“ mě ze soustředění svou brilantní hrou Lenka, která obdivuhodně zvládala i neobvyklé ladění strun (v Navštívení scordatura dvou spodních strun o tón výš, v Ukřižování nejvyšší e2 o tón níž na d2 a ve Vzkříšení obou horních o tón níž), dvojhmaty a vícehmaty a smyčcovou techniku (akordy, házené smyky).

Zakončení koncertu žalmem De Profundis soudobého estonského skladatele Arvo Pärta přineslo zajímavou novodobou reflexi pozdně středověké duchovní polyfonie s účinně vystavěnou gradací z tiché „hlubokosti“ basu v pianissimu k naléhavosti očekávání Pána a vyústění do závěrečného vykoupení ze všech nepravostí, které se „rozplynulo“ do sotva slyšitelného pianissima.

Prostor barokního refektáře se štukovou a malovanou výzdobou stropu vhodně umocnil atmosféru vzpomínání na zemřelé. Takové klášterní „společné jídelny“ byly užívány i pro různé obřady, modlitby a požehnání, které jídlo doprovázely. Tentokrát tedy refektář posloužil krmi výsostně duchovní. I přes výhrady k „rozkouskování“ koncertu výkony všech potvrdily vysokou úroveň, která řadí Collegium Marianum s jeho uměleckou vedoucí, flétnistkou Janou Semerádovou k předním interpretům staré hudby u nás.

Hodnocení autorky: 80 %
***

Královský maraton vypjatých emocí Joyce DiDonato

Americká mezzosopranistka Joyce DiDonato je další mimořádná sólistka, která přijela letos na podzim koncertovat do Prahy, a to v rámci svého již třetího evropského turné k loni vydanému kompaktnímu disku s názvem Drama Queens. A vyvolala svými dramaty barokních královen ve vhodně zvoleném prostoru Rudolfina salvy nadšení. Třebaže u nás Joyce DiDonato živě vystupovala poprvé, už hned při jejím příchodu na pódium ji posluchači vítali vřele jako „starou dobrou známou“. Vždyť ji české publikum dobře zná díky operním přenosům do kin v inscenacích, které patřily k nejlepším – z Met jako energickou Rosinu z Rossiniho Lazebníka, zatraceně učenlivé páže Isoliera z Hraběte Oryho, jako Donizettiho Marii Stuartovnu s mimořádně rozsáhlým virtuózním partem pro tragický osud této anglické královny, i čarodějnici Sycorax v barokním pasticciu Kouzelný ostrov s dojemným mateřským lamentem. A v přenosech z Covent Garden vytvořila půvabnou Massenetovu Popelku a trápenou Elenu v Rossiniho Jezerní paní. A s Juanem Diegem Flórezem, který byl v řadě těchto přenosů jejím partnerem, vytvořila pár, který v tomto typu hudby má sotva dnes ve světě obdoby. Během patnáctileté kariéry, kdy vystupuje na nejprestižnějších scénách, zvládla DiDonato rozsáhlý repertoár, jakkoli se koncentruje především na Händela, Mozarta a trojici mistrů italského belcanta – Rossiniho, Belliniho, Donizettiho.

Program Drama Queens pěvkyně sama charakterizuje jako dvouhodinový maratón vášní, lásky, žárlivosti, pomsty, odpuštění. „Myslím, že posluchači budou překvapeni, až uslyší hudbu, která se často nehrála po celá staletí a která přesto bude znít jako nová, čerstvá… S touto nádhernou hudbou, navíc hranou hudebníky, kteří pro ni doslova dýchají, jsou spojeny úžasné emoce…

Na pódium Rudolfina vkráčela ve výrazné dráždivé červené korzetové róbě z dílny módní návrhářky Vivienne Westwood vytvořené pro tento projekt a zahájila koncert árií královny Orontey ze stejnojmenné opery Antonia Cestiho. A pokračovala strhující galerie královen, císařoven a princezen rozhodných i váhajících, despotických i skromných, milovaných i opouštěných, rozjásaných i trpících, sebevědomých i zhoubně žárlivých. Monteverdiho Ottavii z Korunovace Poppey, Giacomelliho princezně z Trabzonu (La Merope), Orlandiniho Berenici, Hasseho a také Händelově Kleopatře, Portově Ifigenii a Händelově Roxaně propůjčila pružnost a flexibilitu svého hlasu opřeného o skvělou dechovou techniku. Jakoby nic si „pohrává“ s perfektním frázováním, přechody dynamiky v messa di voce, technickou jistotou koloratur s velkými intervalovými skoky přes dvě oktávy, dlouhými neuvěřitelně rychlými stupnicovými běhy, mimořádně efektním rychlým staccatem a dalšími vkusně volenými ornamenty belcanta. Belcanto – krásný zpěv, přitom nechápe jako „výrobu“ ladně ušlechtilých tónů, ale jako nástroj, prostředek pro vyjádření emocí – vypjatých až k prasknutí i zklidněných a ponořených do hloubky prožitku. Velmi přesně ví, o čem zpívá, a dokáže dát svému hlasu patřičný výraz pro to které rozpoložení duše, od zoufalství, žalu a hněvu po zamilované snění a radostné nadšení.

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Hodnocení

Vaše hodnocení - Do ráje nebes (Barokní podvečery 2013)

[Celkem: 0    Průměr: 0/5]

Vaše hodnocení - Joyce DiDonato - Drama Queens (Praha 2013)

[Celkem: 0    Průměr: 0/5]

Vaše hodnocení - Puccini: Tosca (Met New York)

[Celkem: 0    Průměr: 0/5]

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na