Operní panorama Heleny Havlíkové (226): Nuda na Rusi v Paříži podle Warlikowského

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Třebaže si dnes sólisté zvykají na to, že režiséři na ně kladou čím dál větší herecké nároky, Warlikowski prolamuje tabu a jak Černocha, tak Stundytė nechává vystavit se pohledům publika (a v případě přenosu i detailním záběrům kamer) v explicitních scénách pohlavního styku, masturbace a holého zadku.

Velmi dobře typově byli obsazeni i další aktéři příběhu – ruský basista Dmitri Ulyanov do role Borise Izmajlova, jeho syna Zinovije ztvárnil britský tenorista John Daszak, výborná byla i srbská Sofija Petrovič v roli atraktivní Axiňji. V Pařížské národní opeře nepodcenili ani obsazení spousty menších rolí a připravenost sboru.

D. Šostakovič: Lady Macbeth Mcenského újezdu – Opéra de Paris 2019 (foto Bernd Uhlig)

Největší slabinou inscenace tak zůstala Warlikovského režijní koncepce. Diváci, kteří znají např. televizní inscenaci Lady Macbeth v režii Petra Weigla z roku 1992 nebo nejnověji loňskou ostravskou inscenaci Jiřího Nekvasila a scénografa Daniela Dvořáka, získali ale z Paříže měřítko: Ve srovnání s Warlikowským je ostravská inscenace sice méně efektní a nevyžívá se v popisném sexu a nahotě, ale v groteskně kýčovitém šklebu vrství různé roviny opery v hlubších významových souvislostech zajímavěji než ta pařížská. Což je povzbudivý závěr – i u nás máme talentované divadelní tvůrce, konkurenceschopné i v evropském operním prostoru.

 

Hodnocení: 75 %

 

Dmitrij Šostakovič: Lady Macbeth Mcenského újezdu

Hudební nastudování Ingo Metzmacher, režie Krzysztof Warlikowski, scéna a kostýmy Małgorzata Szczęśniak, světla Felice Ross, video Denis Guéguin, video animace Kamil Polak, choreografie Claude Bardouill, dramaturgie Christian Longchamp, sbormistr José Luis Basso. Orchestr a sbor Pařížské národní opery.

Osoby a obsazení: Boris Timofejevič Izmajlov – Dmitry Ulyanov, Zinovij Borisovič Izmajlov – John Daszak, Katěrina Lvovna Izmajlova – Aušrinė Stundytė, Sergej – Pavel Černoch, Axiňja – Sofija Petrovic, Opilec – Wolfgang Ablinger‑Sperrhacke, Sonětka – Oksana Volkova, Pop – Krzysztof Bączyk, Velitel policie – Alexander Tsymbalyuk ad.

Pařížská národní opera, Opéra Bastille, premiéra 2. dubna 2019, recenzován záznam z 16. dubna 2019.

 

W. A. Mozart: Così fan tutte, Moravské divadlo Olomouc 2019 (zdroj MDO)

Inspirace na dny příští 

Wolfgang Amadeus Mozart: Così fan tutte
Hudební nastudování Miloslav Oswald, režie Andrea Hlinková, scéna a kostýmy Miriam Struhárová, sbormistryně Lubomíra Hellová.

Osoby a obsazení: Fiordiligi – Elena Gazdíková / Barbora Řeřichová, Dorabella – Radoslava Müller / Anna Nitrová, Ferrrando – Jozef Gráf / Milan Vlček, Guglielmo – Martin Štolba / Tadeáš Hoza / Vojtěch Pačák, Don Alfonso – Jiří Přibyl / David Szendiuch, Despina – Barbara Sabella / Patricia Janečková. Orchestr a sbor Moravského divadla Olomouc.

Moravské divadlo Olomouc, premiéra pátek 10. května 2019 v 19:00 hodin.

 

Francis Poulenc: Dialogy karmelitek
Obnovená inscenace. Dirigent Yannick Nézet-Séguin, režie John Dexter, scéna David Reppa, kostýmy Jane Greenwood, světelný design Gil Wechsler.

Osoby a obsazení: Blanche de la Force – Isabel Leonard, Madame Lidoine – Adrianne Pieczonka, Sestra Constanze – Erin Morley, Matka Maria – Karen Cargill, Madame de Croissy – Karita Mattila, Rytíř de la Force – David Portillo, Markýz de la Force – Dwayne Croft.

Přenos do kin z MET, 11. května 2019 v 17:45 hodin.

 

John Adams: Nixon v Číně
Hudební nastudování André de Ridder, režie Marco Štorman, scéna Frauke Löffel, kostýmy Sara Schwartz, svícení Reinhard Traub, video Bert Zander, choreografie Alexandra Morales, sbormistr Bernhard Moncado.

Osoby a obsazení: Čou En-Lai – Jarrett Ott, Richard Nixon – Michael Mayes, Henry Kissinger – Shigeo Ishino, Nancy T´ang, první tajemnice Maa – Ida Ränzlöv, Druhá Maova tajemnice – Fiorella Hincapié, Třetí tajemnice Maa – Luise von Garnier, Mao Ce-tung – Matthias Klink, Pat Nixon – Katherine Manley, Madame Mao Ce-tung – Gan-ya Ben-gur Akselrod. Orchestr a sbor Staatsoper Stuttgart. Premiéra 7. 4. 2019.

Přímý přenos na webu Staatsoper Stuttgart 11. května 2019 v 18:50 hodin.

 

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Mohlo by vás zajímat