Operní panorama Heleny Havlíkové (231)

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Režie belgického tanečníka a choreografa Sidi Larbi Cherkaoui (nar. 1976), po otci marockého původu, vycházela hlavně z jeho zkušeností choreografa. Ne nepodobně jako Radim Vizváry nedávno u nás v inscenaci Prokofjevovy opery Láska ke třem pomerančům se spolehl na taneční skupinu. V tomto případě šlo o Compagnie Eastman z Antverp. I když Gluck zejména ve svých francouzských operách uznával význam baletu, neustálá přítomnost tanečníků na scéně niterná dramata královských manželů spíše oslabovala. A když v černých hábitech v jediné „akční“ scéně opery na chůdách bojovali v podsvětí s Héraklem, budilo to namísto hrůzy spíše úsměv. Hlavním problémem ale bylo, že výrazově se pohybový doprovod moderního tance s duchem klasicismu zcela míjel (především diskotékový break-dance).

V takovém inscenačním řešení sólisté do jisté míry zanikali. Německá sopranistka Dorothea Röschmann v titulní roli, americký tenorista Charles Castronovo jako král Admète, německý barytonista Michael Nagy v dvojroli Velekněze a Hérakla, americký lyrický barytonista Sean Michael Plumb jako Apollón a Hlasatel – všichni se zkušenostmi z významných divadel a s velkým renomé zvládli pěvecké party na úrovni, což podpořilo i hudební nastudování italského houslisty a dirigenta Antonella Manacordy, který ctil styl Gluckovy opery oproštěné od pompéznosti barokních afektů ve prospěch klasické střízlivosti a ušlechtilosti výrazu. V dané režijně choreografické koncepci se však na jevišti vytrácela jímavost scén loučení Alcesty s jejími dvěma synky, hloubka Admètova citu k manželce nebo Héraklovo hrdinství. Zahuštění inscenace tak intenzivní pohybovou složkou v celkovém vyznění vlastně popřelo základní postuláty Gluckovy operní reformy s úsilím o hudební čistotu.

Christoph Willibald Gluck: Alceste – Bayerische Staatsoper 2019 (foto Wilfried Hoesl)

Christoph Willibald Gluck: Alceste

Hudební nastudování Antonello Manacorda, režie a choreografie Sidi Larbi Cherkaoui, scéna Henrik Ahr, kostýmy Jan-Jan Van Essche, světla Michael Bauer, sbormistr Sören Eckhoff. Osoby a obsazení: Alcesta – Dorothea Röschmann, Velekněz Apollonův – Michael Nagy, Euandros – Manuel Günter, Hlasatel – Sean Michael Plumb, Herakles – Michael Nagy, Apollón – Sean Michael Plumb. Kněžky, balet. Orchestr a sbor Bavorské státní opery. Bavorská státní opera Mnichov, premiéra 26. května 2019, přímý přenos prostřednictvím internetového streamu sobota 1. června 2019 a video on demand 8. a 9. června 2019.

Hodnocení autorky 70 %

 

Inspirace na dny příští

Collegium Vocale 1704: Lamento di tre amanti

  1. Lotti – Lamento di tre amanti, A. Caldara – Dalle amare cicute, A. Scarlatti – Sdegno la fiamma, A. Stradella – Piangete, occhi dolenti.

Collegium Vocale 1704 & Collegium 1704, dirigent Václav Luks.

Kostel sv. Anny – Pražská křižovatka, úterý 11. června 2019 v 19:30 hodin, ouvertura ke koncertu s Václavem Luksem v 18:30 hodin.

PKF – Prague Philharmonia: Závěrečný koncert 25. sezony

Claude Debussy: Preludium k Faunovu odpoledni, Wolfgang Amadeus Mozart:
Symfonie č. 29 A dur KV 201/186a, Gabriel Fauré: Requiem d moll op. 48.

Kateřina Kněžíková – soprán, Adam Plachetka – basbaryton, Český filharmonický sbor Brno, Petr Fiala – sbormistr, PKF – Prague Philharmonia, Emmanuel Villaume – dirigent.

Rudolfinum, středa 12. června v 19:30 hodin.

Martin Gurbaľ (Bertram, přítel vévodův, ďábel) – G. Meyerbeer: Robert ďábel – NDM 2019 (foto Martin Popelář)

Giacomo Meyerbeer: Robert ďábel

Hudební nastudování Marek Sedlický, režie Dominik Beneš, scéna David Janošek, kostýmy Zuzana Přidalová, choreografie a pohybová spolupráce Béla Kéri Nagy, světelný design Daniel Tesař, sbormistr Jurij Galatenko, dramaturgie Eva Mikulášková, překlad Marie Kala.

Osoby a obsazení: Robert, vévoda normandský – György Hanczár / José Manuel, Bertram, jeho přítel – Martin Gurbaľ / Miloš Horák, Isabella, sicilská princezna – Mariana Hochelová / Jana Sibera, Raimbaut, normandský venkovan – Václav Čížek / Martin Šrejma, Alice, normandská venkovanka – Soňa Godarská / Michaela Zajmi, Alberti, rytíř – Petr Urbánek / Roman Vlkovič, Kněz – Erik Ondruš / Roman Vlkovič, Ceremoniář – Petr Němec / Tomasz Suchanek.

Národní divadlo moravskoslezské, Divadlo Antonína Dvořáka v Ostravě, premiéra ve čtvrtek 13. června v 18:30 hodin.

Bohuslav Martinů: Tři fragmenty z Julietty, Francis Poulenc: Lidský hlas

Hudební nastudování Marko Ivanović, režie a scéna David Radok, kostýmy Zuzana Ježková, světelný design Přemysl Janda.

Osoby a obsazení: Lidský hlas – Jana Šrejma Kačírková, Juliette – Jana Šrejma Kačírková, Michel – Magnus Vigilius, Obchodník se vzpomínkami / Stařec mládí / Noční hlídač /Starý Arab – Roman Hoza, Babička – Eva Novotná, Dědeček – Josef Škarka, Mladý Arab – Lily Velková.

Národní divadlo Brno v koprodukci s Opera Göteborg.

Janáčkovo divadlo v Brně, premiéra v pátek 14. června 2019 v 19:00 hodin.

Georges Bizet: Carmen

Hudební nastudování Miloš Formáček, režie Andrea Hlinková, scéna a kostýmy Josef Jelínek, choreografie Vladimír Gončarov, sbormistr Jan Snítil.

Osoby a obsazení: Carmen – Šárka Hrbáčková / Kateřina Jalovcová / Nina Gracheva, Don José – Nikolaj Višňakov / Milan Vlček, Escamillio – Richar Haan / Roman Krško / Michael Kubečka, Micaelle – Gabriela Kopperová / Noema Erba / Valeria Vaygant, Mercedes – Sylva Čmugrová / Eliška Zajícová, Frasquita – Zuzana Ballánová / Jarmila Baxová, Morales – Martin Matoušek / Michael Kubečka, Zuniga – Serguei Nikitine / Radek Krejčí, Dancaïro – Martin Matoušek / Petr Matuszek, Remendado – Milan Vlček / Jaroslav Kovacs. Sbor, balet a orchestr Severočeského divadla v Ústí nad Labem.

Severočeské divadlo v Ústí nad Labem, premiéra v pátek 14. června 2019 v 19:00 hodin.

Carl Maria von Weber: Čarostřelec

Hudební nastudování Vojtěch Spurný, režie Lubor Cukr, scéna David Janošek, sbormistryně Kremena Pešakova, dramaturgie Jana Andělová Pletichová.

Osoby a obsazení: Max – Juraj Nociar / Jan Ondráček, Kašpar – Michael Kubečka / Jiří Přibyl, Kylián – Tomasz Suchanek / David Ullrich, Kuno – Zdeněk Kapl / Alexander Vovk, Agáta – Barbora Řeřichová / Agneša Vrabľová, Anička – Lucie Kaňková / Anna Začalová, Otokar – Martin Bárta / Lukáš Zeman, Poustevník – Josef Kovačič / Peter Paleček. Orchestr a sbor Slezského divadla v Opavě, Děti z Operního studia.

Slezské divadlo v Opavě, premiéra v neděli 16. června 2019 v 19:00 hodin.

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na