Operní panorama Heleny Havlíkové (267)

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5

Hlavním handicapem ale bylo vedení sólistů, z nichž mnozí se sice uplatňují velmi dobře v romantickém nebo veristickém repertoáru, ale v průzračných partech Mozartovy hudby nemají v poslední době větší praxi. Ani mladé sopranistky, které vzešly z divadlem uspořádaného mezinárodního konkurzu nejen na roli Zerliny, ale nakonec i Donny Elviry, pod vedením libereckých inscenátorů neoslnily. Stanislav Vavřínek nechal sólisty zpívat Mozarta skoro jako Pucciniho, bez měkké opory v kantiléně, s příliš velkým rozkmitem vibrata, mnozí se potýkali s technikou koloratur a vůbec pružností svého hlasu a volné rezonance. To byl případ Csaby Kotlára, který sice zazářil jako skvělý Massenetův Athanaël, ale jako Don Giovanni se navíc nevyvaroval například v šampaňské árii intonačních nepřesností, které postihly v árii Batti Batti i Shoushik Barsoumian, jinak docela věcně pragmatickou Zerlinu.

Petra Alvarez Šimková, vynikající Maddalena v Giordanově opeře Andrea Chénier, akcentovala v roli Donny Anny dramatický výraz skoro jako v Tosce nebo právě v Maddaleně natolik, že zatěžkala pohyblivost koloratur. Pro tenoristu Sergeye Kostova, kongeniálního Sternenhocha v opeře Ivana Achera, je part Donna Ottavia, v Liberci s původní „pražskou“ Ottaviovou árií Il mio tesoro intanto nad jeho pěvecké možnosti. Pavel Vančura pasivně odzpíval noty Komtura. Nevýrazně prošel inscenací Masetto Josefa Kovačiče. Takže pěvecky obstáli mladý talentovaný basista Jan Hnyk, i když ani on nedodal slavné Leporellově rejstříkové árii zajímavější variabilitu, a Lisa Algozzini díky svému pěveckému temperamentu pro Donnu Elviru, která ale základní výstižnou charakteristiku afektované hysterky už více nerozvinula.

W. A. Mozart: Don Giovanni – Divadlo F. X. Šaldy Liberec 2020 (zdroj DFXŠ)

Režisérka Dorotta Szalma přesadila operu do postmoderního bezčasí, ve kterém se snažila vést sólisty k hereckému projevu odkoukanému od dnešních teenagerů. Atraktivní vysportovaný playboy Giovanni v černém ocvokovaném kabátu a kožených návlecích na předloktích, který se zálibně ukazuje i do půl těla, klátí jednu holku za druhou, nepohrdne ani Elvirou a k šampaňské árii si šlehne bílý prášek nasypaný na display mobilu. Ženy mu nejen podléhají, jako Zerlina, která si chvatně sundává květované holiny, aby se mohla oddávat vášnivému splynutí, ale dokonce se mu vnucují, jako Donna Anna nafintěná v bílých krajkových šatičkách a rokokové paruce, kterou její otec Komtur přistihne přímo in flagranti, jak se válí s Giovannim na zemi. Donna Elvira tu je za sexem posedlou nymfomanku, která „rajzuje“ sem tam vybavená mapou a kufrem na kolečkách a je vděčná za každého chlapa, který se namane. Zerlina se nijak nezdráhá využít Giovannim z kufříku nabízené erotické pomůcky, aby zklidnila naštvaného Masetta, jehož dělnická partička je vybavená hokejkou, pádlem, tenisovou raketou, pálkou, kuželkami nebo švihadlem. Leporello s cylindrem, k němuž jsou přilepené urousané dlouhé prameny vlasů, od svého kumpána Giovanniho suverenitu a drzost teprve pochytává, zatímco Ottavio v saku s kravatou zůstává u vzorného „úřednického“ nekňuby. Protože sexuální hrátky jsou v této liberecké inscenaci běžnou záležitostí, jediným proviněním Giovanniho zůstává vražda Komtura, zde ovšem nepotrestaná, ba dokonce jako přijatelná norma. Giovanniho po dortové bitvě jak z nepříliš povedené grotesky sice „shůry“ polije červená tekutina (krev), ale prostopášník „peklu“ nepropadne. V klidu odkráčí ke své oběti – přisedne si k pokuřujícímu Komturovi, který mu smířlivě nabídne z krabičky cigaretu a zapálí mu. Ostatní (včetně sboru) odloží masky a v klidu se vytrácejí.

Jistě, výkladů Dona Giovanniho bylo a bude bezpočet, ale liberecké „postpravdivé“ rozostření ať už Giovanniho prostopášnosti nebo vzpoury proti zavedeným konvencím pro mě vyznělo plytce, spíš jako sled lépe a hůře zvládnutých hereckých etud, jak operu zbavit „operáckého“ patosu a vyzkoušet si civilní přirozené herectví.

W. A. Mozart: Don Giovanni – Divadlo F. X. Šaldy Liberec 2020 (zdroj DFXŠ)

Deklarovanou snahu o modernizaci liberečtí naplnili – v Německu by se takováto inscenace dozajista líbila (na oblasti určitě) a reakce publika na premiéře byla vstřícná i v Liberci. Ovšem za cenu, že se Mozartovu Donu Giovannimu jen postmoderně „přiblížili“ a bez propracovanějšího hudebního nastudování, zůstal jen u povrchní aktualizace.

Na přelomu února a března se u nás objevily tři srovnatelné inscenace – v Opavě Figarova svatba s pokusem o historicky poučenou interpretaci Vojtěcha Spurného, s vtipnou režií Jany Pletichové Andělové a brilantními výkony, především Lukáše Zemana jako Hraběte a Markéty Böhmové v roli Hraběnky. Vedle ní byla premiéra buffy Škola žárlivých Antonia Salieriho v Ostravě sice dramaturgickým objevem, ale režijně plytká bez komického nadhledu, bez hudební jiskry a bohužel i souhry; ze spousty árií se sólisté zaskvěli jen tu a tam. Liberecký Don Giovanni zůstal bez propracovanějšího hudebního nastudování a respektu k mozartovskému stylu u povrchní aktualizace.

Hodnocení autorkou recenze 50 %  

Wolfgang Amadeus Mozart: Don Giovanni
Dirigent: Stanislav Vavřínek, režie: Dorotty Szalma, scéna a kostýmy: David Marek, sbormistryně: Anna Novotná Pešková.

Osoby a obsazení: Don Giovanni – Csaba Kotlár / Radim Schwab, Leporello – Jan Hnyk, Donna Anna – Petra Šimková Alvarez / Vanda Šípová, Donna Elvira – Lisa Algozzini / Věra Poláchová, Zerlina – Shoushik Barsoumian / Anna Kózlakiewicz, Don Ottavio – Sergey Kostov / Michal Bragagnolo, Masetto – Josef Kovačič / Miloš Horák, Komtur – Pavel Vančura / Roman Vocel.

Orchestr a sbor Divadla F. X. Šaldy.
Divadlo F. X. Šaldy Liberec, premiéra 6. března 2020.

 

Inspirace na dny příští
Noste roušku – a pod ní si ochraňujte i své operní sny!
Doba je vymknuta z kloubů, ale na operu se lze spolehnout vždy, bezpečně!

 

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na