Operní panorama Heleny Havlíkové (272)

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5
  6. 6

Z letních festivalů s operním programem se koronaviru nezalekli ve Znojmě. Šestnáctý ročník Hudebního festivalu Znojmo s tématem Hudba v divadle, divadlo v hudbě se uskuteční v plánovaném termínu 9. – 26. července. Nadále zůstává prestižní osou programu hudebně-dramatická produkce, letos v podobě operní pantomimy s karnevalovým příběhem v duchu komedie dell’arte na hudbu Michaela Haydna, mladšího bratra Josepha Haydna. Na inscenaci s názvem Der Traum se v režii Radima VizváryhoCzech Ensemble Baroque pod vedením Romana Válka budou podílet sólisté a mimové.

Kchun (foto Lukáš Pelech)

Propojení hudby a divadla ovšem nabídnou i další produkce: Duo Kchun tenoristy Martina Prokeše a barytonisty Marka ŠulceDivadle světel představí svůj koncept audiovizuálního díla, ve kterém propojují gregoriánský chorál, renesanční polyfonii, mluvené slovo a kresbu světlem. Rezidenční festivalový orchestr Romana Válka Czech Ensemble Baroque porovná dvě slavné kantáty Johanna Sebastiana Bacha z jeho lipského období – duchovní Wachet auf, ruft uns die Stimme BWV 140 a světskou Tönet, ihr Pauken! Erschallet, Trompeten! BWV 214. Do zámku Vranov nad Dyjí se prostřednictvím sopranistky Jany Šrejmy Kačírkové, kytaristy Lukáše Sommera a M. Nostitz Quarteta vrátí nejvýznamnější básník barokní opery Pietro Metastasio, který právě sem jezdíval na dovolenou. O divadle a hudbě v baroku bude vyprávět zasvěcený odborník Stanislav Bohadlo. Samozřejmě nebudou chybět tradiční akce – celodenní multižánrový happening stovky hudebníků v nejrůznějších zákoutích Znojma, koncert malých géniů, benefiční koncert na záchranu jízdárny Louckého kláštera a koncerty patrona festivalu, houslisty Pavla Šporcla.

Smetanova Litomyšl, jejíž téma Múza naděje získalo pandemií další symboliku, se uskuteční od 2. do 12. července. Program, jehož zveřejnění se chystá na 8. června, se bude sestávat z exkluzivních komorních koncertů ve výjimečných prostorách, pro malý počet diváků a s českými špičkovými interprety. Zahajovací koncert v přímém přenosu odvysílá Česká televize.

Pátý ročník bienále NODO / Dny nové opery Ostrava se z přelomu června a července přesouvá na 28. až 30. srpna 2020 s upraveným programem, ve kterém zazní chuťově-čichová komorní (ne)opera Marka Keprta HIBIKI, HIBIKI, vzhmoť!, jednoaktová opera pro šest ženských hlasů Svatba Any Sokolović na základě textů srbské lidové poezie, hudebně-divadelní inscenace Nauka o afázii Michala Rataje, multižánrová opera Miro Tótha Muž v skafandri a skladba pro bas, ensemble a soundtrack No. 50 (The Garden) Richarda Ayrese (na NODO 2016 bylo z tohoto Ayresova cyklu uvedeno No. 42 V Alpách).

Podoba Olomouckých barokních slavností zatím známá není. Nadále ovšem pokračuje nabídka záznamů představení na internetu, jak je stále poskytují portály Opera Vision, ARTE Opera Season, Opera on Video nebo je v čase koronaviru zdarma zpřístupnila některá divadla (Vídeňská státní opera, Metropolitní opera, Berlínská státní opera, Mariinské divadlo) nebo festival v Aix-en-Provence.

Richard Ayres: No. 42 (In the Alps) – Lydia Brotherton (Dívka) – Ostravská banda – Rolf Gupta – NODO 2016 (foto Roman Polášek)

Konečně „normální“ koncert

Začínáme koncertovat! Tímto radostným zvoláním po více než dvouměsíčním koronavirovém půstu otevřel Spolek přátel hudebních talentů vystoupení mladých pěveckých talentů v další sérii koncertů v Novoměstské radnici. A třebaže ještě v úvodu zazněla douška, že všichni umělci mají negativní test na koronavirus, toho 19. května vlastně už nebyla potřebná, protože právě od toho dne stačilo pro účinkující už „jen“ měření teploty a sledování příznaků nemoci COVID-19.

A bylo to setkání dychtivě očekávané všemi – publikem, které sice muselo sedět s odstupy a v rouškách, i sólisty, kteří si v mezidobí povídali se svými příznivci alespoň prostřednictvím Facebooku a dávali vybrat, co by měli na koncertě zazpívat. Dramaturgii koncertů tak určila přání posluchačů a vznikla pestrá směs písní a operních, operetních i muzikálových árií v uvolněné šťastné atmosféře, nikoli však odlehčených nárocích na pěvecké umění.

Koncert na přání – talenty světové opery: Lada Bočková (zdroj FB, foto Petr Dyrc)

Lada Bočková, která má za sebou působení v operním studiu ve Spoletu, loňskou účast v pěvecké soutěži královny Sonji i postup do semifinále v Operalii a od podzimu ji čeká Theater Bonn, se blýskla jásavou sopránovou špičkou v operetním valčíku Buongiorno a te, který na svém albu Ti adoro v roce 2003 proslavil Luciano Pavarotti, stejně píseň Cesara Andrey Bixia Vivere, jejíž radost z nádherného dne a života bez výčitek okořenila Bočková laškovným nadhledem frašky nad komedií lásky. V árii Deh vieni, non tardarFigarovy svatby uplatnila nejen vyrovnanost legata, ale i ženské šibalství, se kterým Zuzana před schovaným Figarem předstírá, jak se těší na dostaveníčko s Hrabětem.

Zkušenosti z prestižní Bavorské státní opery, jejímž sólistou je od loňské sezony po působení ve zdejším operním studiu, uplatnil basbarytonista Boris Prýgl v Bixiově písni Parlami d’amore, v jejíž vášnivé zamilovanosti si „pohrál“ s dynamikou. Svůj mozartovský repertoár prezentoval v opeře Così fan tutte árií Donne mie, la fate a tanti, v níž Guglielmo komentuje ženskou nestálost a nemůže si odpustit škodolibou radost ze svého milostného úspěchu u snoubenky jeho přítele (aniž tuší, že vzápětí bude nevěrou své vyvolené postižený i on). Na hranice svých dosavadních možností však Boris Prýgl poněkud narážel v Curtisově písni Non ti scordar.

Koncert na přání – talenty světové opery: Tadeáš Hoza (zdroj FB, foto Petr Dyrc)

Tadeáš Hoza, který své působení dělí mezi operu (aktuálně Blasio v ostravské inscenaci Salieriho Školy žárlivých nebo Guglielmo v olomouckém nastudování Così fan tutte) a starou hudbu v historicky poučené interpretaci (mj. s Collegiem 1704 nebo Czech Ensemble Baroque), svým pružným barytonem dodal „šmrnc“ sinatrovskému hitu Strangers in the Night, smysl pro humor uplatnil v árii Ženy, ženy z Lehárovy Veselé vdovy a z jeho interpretace Gershwinovy árie I Got Plenty o’Nuttin tryskala radost postiženého Porgyho ze šťastně vyhlížejícího života.

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5
  6. 6

Mohlo by vás zajímat