Operní panorama Heleny Havlíkové (393) – Tourout jako další skladatel na hudební mapě Prahy
![Cappella Mariana (zdroj Cappella Mariana)](https://operaplus.cz/wp-content/uploads/2022/12/Cappella-Mariana-zdroj-Cappella-Mariana.jpg)
Jméno Johannese Tourouta písaři různě komolili, takže identita tohoto skladatele zůstávala dlouho zahalená tajemstvím. Dnes víme, že byl Vlám, narodil se ve Flandrech a v nedávno objevené listině z roku 1460 je v žádosti o prebendu v kostele Panny Marie v Antverpách vedený jako kantor, zpěvák císaře Fridricha III. Habsburského ve Vídni. Z dochovaných skladeb lze soudit, že se mohl pohybovat i v prostředí frankofonního dvora. Ačkoli toho o jeho životě víme – zatím – takto málo, z množství opisů jeho děl je zřejmé, že Tourout musel patřit ve střední Evropě k velmi oblíbeným skladatelům. Jeho kompozice lze nalézt v řadě rukopisů té doby – v Tridentském kodexu, ale i českých pramenech, jakými jsou Kodex Strahov, v němž Touroutovy kompozice zaplňují celý jeden oddíl v rámci tří stovek skladeb, a utrakvistický Kodex Speciálník, který zahrnuje na dvě stovky vícehlasých skladeb z patnáctého století. Jestli Tourout do českých zemí někdy zavítal, nevíme. Je možné, že sem své skladby poslal nebo je dovezl někdo jiný.
Na kompaktním disku souboru Cappella Mariana s hudebním portrétem Johannese Tourouta je zařazena část čtyřhlasé Missa Mon oeil. Vychází z francouzského chansonu Mon oeil / Mé oko, který se však nedochoval. Díky naší znalosti dobové kompoziční praxe je mši na nahrávce předřazena i rekonstrukce pravděpodobného znění tohoto chansonu. Druhý blok alba je věnovaný Touroutovu Magnificat a další část CD představuje jeho moteta a šansony na latinské a francouzské texty.
![](https://operaplus.cz/wp-content/uploads/2019/07/2019_1_Vojtech-Semerad_Petra-Hajska-600x450.jpg)
Nový kompaktní disk s kompozicemi Johannese Tourouta vydal belgický label Passacaille, který se zaměřuje na klasickou hudbu především období renesance, baroka a klasicismu. Spolupracoval přitom s vlámskou kulturní a vědeckou institucí Alamire Foundation, která nedávno iniciovala projekt orientovaný na zmapování českých hudebních sbírek, v nichž se nacházejí dosud neprobádané kompozice franko-vlámských mistrů patnáctého a šestnáctého století. A interprety navýsost povolané k tomuto propojení muzikologického výzkumu s jeho digitálním zpřístupňováním a uváděním do praxe našly Pasacaille a Alamire Foundation v českém souboru Cappella Mariana.
Kompaktní disk s kompozicemi Johannese Tourouta s podtitulem Portrét císařského kantora navazuje v diskografii souboru Cappella Mariana na alba Praga Rosa Bohemiae a Praga Magna jako další objevný dílek hudební Prahy coby rušné křižovatky renesanční Evropy za vlády uměnímilovného císaře a krále Rudolfa II. Habsburského, kde se mísily různé vývojové styly tehdy dominantního franko-vlámského kontrapunktu s českou tradicí literátských bratrstev. Do této linie patří také CD souboru Cappella Mariana s výběrem skladeb z konvolutu Kodex speciálník. Albem s kompozicemi Johannese Tourouta tak Cappella Mariana pokračuje v záslužné antologii objevování zapomenutých děl, které zněly v renesančních Čechách.
Soubor Cappella Mariana se pod vedením Vojtěcha Semeráda vypracoval i v mezinárodním kontextu k předním uskupením, která se věnují historicky poučené interpretaci hudby středověku a renesance. Soubor v roce 2008 založil a vede Vojtěch Semerád, všestranný muzikant, který se uplatňuje mnohostranně – nejen jako tenorista a kontratenorista, ale také jako houslista a violista, ba se dokázal adaptovat i na speciální kvintové housle, na které se hrálo na královském dvoře Ludvíka XIV. ve Versailles. Nejen to, propojuje své zkušenosti interpreta jak se svou vlastní Cappellou Marianou a s Collegiem Marianum, které vede jeho sestra, flétnistka Jana Semerádová, ale vystupuje i s tak významnými soubory jako jsou Le Poème Harmonique, Les Folies Françoises, Huelgas Ensemble. Jako absolvent Conservatoire National Supérieur de Musique v Paříži zapojuje také hluboké teoretické znalosti. A k tomu se věnuje badatelskému objevování hudby hlavně patnáctého a šestnáctého století se zaměřením na české země v evropském kontextu.
![Barbora Kabátková, Jaromír Nosek, Saša Rašilov, Ondřej Holub, Vojtěch Semerád, Hana Blažíková - Capella Mariana - Pražské jaro 2021 (foto Pražské jaro)](https://operaplus.cz/wp-content/uploads/2021/06/51206146636_95a162659a_k.jpg)
Na nejnovější nahrávce se sešlo muzikantsky a názorově spřízněné obsazení sólistů, kteří právě se souborem Cappella Mariana začínali. Mnozí dnes patří k předním interpretům staré hudby: sopranistky Hana Blažíková a Barbora Kabátková, tenorista Ondřej Holub a basista Jaromír Nosek – ti všichni s velkou zkušeností s renesanční polyfonií pod citlivým vedením Vojtěcha Semeráda. Ten se na nahrávce podílí nejen svým světlým tenorem, ale i hrou na vielle, nástroj podobný houslím, který patřil v období středověku i renesance k velmi populárním.
Do interpretace Touroutových kompozic Vojtěch Semerád zapojil ještě další instrumentalisty – zobcovými flétnami Jakuba Kydlíčka a renesanční violou da gamba Mélusine de Pas. Podle něj k zapojování nástrojů do interpretace vokální polyfonie sice dnes máme jen velmi málo pramenů, ale i tak je zřejmé, že využívání smyčcových i dechových nástrojů pro doprovod motet či chansonů a jejich kontrafakt, to znamená skladeb opatřovaných novými texty, bylo časté. Této interpretační volnosti Vojtěch Semerád na nahrávce využívá i proto, že podle něj je v Touroutových skladbách nápadná instrumentálnost spodních hlasů, které doprovázejí hlavní vokální linku.
Zapojení nástrojů tak zajímavě oživuje interpretační přístup souboru Cappella Mariana. V základním principu vychází ze znalosti pramenů. Zároveň ale bere v úvahu, že dnešní publikum nemá „uši“, vkus, ale ani světonázorové zázemí tehdejších posluchačů. Cappella Mariana se tak stává významným reprezentantem pojetí, které se po generaci prvních průkopníků s až rigorózním lpěním na dobových pramenech zaměřuje na svěží, výrazově i barevně bohatou interpretaci, která zaujme, ba nadchne současného posluchače.
![Barokní podvečery: Praga Rosa Bohemiae – Cappella Mariana 10. října 2022, Praha, Anežský klášter (zdroj Collegium Marianum)](https://operaplus.cz/wp-content/uploads/2022/10/311592566_571484441393429_7759385842237106737_n-1.jpg)
V akustice kostela sv. Vavřince v Praze, kde Cappella Mariana nové album loni v lednu a v dubnu nahrála, se hlasy i nástroje plasticky proplétají v polyfonním předivu melodických linií a zároveň souzní ve stmeleném vyrovnaném prolnutí. Nahrávka tak svrchovaně splnila svůj cíl: představit Johannese Tourouta jako dosud zapomenutého představitele renesanční franko-vlámské polyfonie, jehož kompozice lze srovnávat s díly jeho vrstevníků – Johannesem Ockeghemem nebo Josquinem Desprezem.
Rozhovor s Vojtěchem Semerádem nejen k nové nahrávce hudebního portrétu Johannese Tourouta si přečtěte na Opera Plus zde.
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]