170. výročí Leoše Janáčka ve zvuku hukvaldské obory

Sobotní festivalový program s názvem „Vše nejlepší, Leoši!“, který byl věnován oslavě 170. výročí Janáčkova narození v jeho rodných Hukvaldech, iniciovala Nadace Leoše Janáčka a Mezinárodní hudební festival Leoše Janáčka ho za její podpory uspořádal ve spolupráci s Českou filharmonií. Vedle doprovodného programu se na večerním narozeninovém koncertě představili čeští i zahraniční interpreti zvučných jmen.
Mezinárodní hudební festival Leoše Janáčka, Václava Krejčí Housková, Nicky Spence, 29. června 2024, Hukvaldy, amfiteátr – obora (zdroj Mezinárodní hudební festival Leoše Janáčka)
Mezinárodní hudební festival Leoše Janáčka, Václava Krejčí Housková, Nicky Spence, 29. června 2024, Hukvaldy, amfiteátr – obora (zdroj Mezinárodní hudební festival Leoše Janáčka)

Oslavy byly zahájeny v zahradě Janáčkova domku odpoledním komponovaným programem. V jeho úvodu vystoupila horňácká muzika Petra Mičky, studenti Janáčkovy konzervatoře v Ostravě, kteří v nastudování Václava Klemense přiblížili Janáčkovy kořeny, a Ivo Kahánek, jenž rozezněl Janáčkovo harmonium skladbou Frýdecká panna Maria. Následně zazpívalo Pěvecké sdružení moravských učitelů pod vedením sbormistra Jiřího Šimáčka Janáčkovy skladby pro mužský sbor (Dež viš – Klekánica – Ach, vojna, vojna). Večer pak již patřil narozeninovému koncertu v amfiteátru hukvaldské obory, který uváděl Jiří Vejvoda a jenž se mohl pochlubit hvězdným obsazením: Nicky Spence, Julius Drake, Václava Krejčí Housková, Ivo Kahánek a Jan Mráček.

Úvod koncertu, který se nesl v intimnějším rázu, patřil pěti písním z Janáčkova cyklu Moravská lidová poezie v písních. V nich se postupně představili za doprovodu klavíristy Julia Drakea hlavní pěvečtí interpreti včerejšího večera – brněnská mezzosopranistka Václava Krejčí Housková a skotský tenorista Nicky Spence, oba zkušení interpreti Janáčkova díla. Přestože úvodní „lidová“ část koncertu byla pozvolným vstupem do světa Janáčkovy tvorby, jejich jiskřivé podání naznačilo, že pěvecký vrchol večera bude stát skutečně za to.

Hluboce prožitý instrumentální vklad programu představovala Sonáta pro housle a klavír JW VII/7 v podání houslisty Jana Mráčka, koncertního mistra České filharmonie, a klavíristy Ivo Kahánka, jednoho z nejinspirativnějších umělců své generace. Čtyřvěté dílo se složitou genezí, jehož původní podoba vykrystalizovala na začátku první světové války a během dalších sedmi let byla výrazně přepracovávána, bylo v definitivní verzi premiérováno až 24. dubna 1922 v Uměleckoprůmyslovém muzeu v Brně. Sonáta, která je typická Janáčkovou prací s melodickými fragmenty, přinesla v podání interpretů fascinující škálu výrazových možností. Pozoruhodně zvukově vyvážená souhra, protkávaná soustředěnými sólovými pasážemi, vytvářela hudební meandry od dramatické, místy až temné první věty, ve které mohli posluchači zaslechnout reminiscenci války, již skladatel charakterizoval jako první impuls vzniku svého díla, přes hluboce procítěnou lyričnost v baladě až do závěrečných tónů andante, které se postupně rozplynuly ve zvucích hukvaldské přírody.

Mezinárodní hudební festival Leoše Janáčka, Jan Mráček, Ivo Kahánek, 29. června 2024, Hukvaldy, amfiteátr – obora (zdroj Mezinárodní hudební festival Leoše Janáčka)
Mezinárodní hudební festival Leoše Janáčka, Jan Mráček, Ivo Kahánek, 29. června 2024, Hukvaldy, amfiteátr – obora (zdroj Mezinárodní hudební festival Leoše Janáčka)

V této přírodní scenérii se v druhé polovině koncertu vokálně rozvinul příběh spořádaného venkovského mladíka Janíčka, který očarován vášní k cikánce Zefce nadobro opustil svůj domov.

Zápisník zmizelého JW V/12, Janáčkova originální kompozice na pomezí písňového cyklu a kantáty pro tenor, alt, tři ženské hlasy (Magdalena Rovenská, Klára Hlúšková, Monika Švandová) a klavír, jež odrážela jeho vášnivou inspiraci Kamilou Stösslovou, získala své premiérové koncertní uvedení 18. dubna 1921 v brněnské Redutě. Na Hukvaldech si ji měli posluchači letos možnost naživo vyslechnout od trojice interpretů, jež pořídili její CD záznam v roce 2019. Za něj získal Nicky Spence zcela oprávněně dvě klíčová ocenění roku 2020 – BBC Music Magazine’s Vocal Award a Gramophone’s Solo Vocal Award – neboť je to tenorista neuvěřitelných interpretačních možností, který svým libě znějícím hlasem, jež je v mžiku schopen proměny do dramaticky rozervaných výrazových poloh, zcela naplnil Janáčkův požadavek hlubokého prožití příběhu. Zefku velmi povedeně ztvárnila Václava Krejčí Housková, kterou její zjev sám o sobě vybízí k rolím uhrančivých žen, v nichž má prostor naplno rozvinout podmanivou barvu svého hlasu, zahaleného do kultivovaného hávu. Dramatičnost celého příběhu byla skvěle podpořena zvukomalebnou hrou vynikajícího britského pianisty Julia Drakea, jenž vytvářel brilantnímu umění vokálních interpretů rovnocennou instrumentální protiváhu.

Mezinárodní hudební festival Leoše Janáčka, Julius Drake, 29. června 2024, Hukvaldy, amfiteátr – obora (zdroj Mezinárodní hudební festival Leoše Janáčka)
Mezinárodní hudební festival Leoše Janáčka, Julius Drake, 29. června 2024, Hukvaldy, amfiteátr – obora (zdroj Mezinárodní hudební festival Leoše Janáčka)

Sobotní koncert byl skutečnou oslavnou lahůdkou Janáčkovy tvorby, která zasadila jeho hudbu do prostředí jeho kořenů, z nichž nejen vyrůstala a které nikdy neopustila, ale díky hluboké provázanosti s přírodou a hukvaldským prostředím je v jeho zvuku stále obsažena.

Mezinárodní hudební festival Leoše Janáčka: Vše nejlepší, Leoši!
29. června 2024, 19:00 hodin
Hukvaldy, amfiteátr – obora

Program:
Leoš Janáček: Moravská lidová poezie v písních, výběr (JW V/2)
Leoš Janáček: Sonáta pro housle a klavír (JW VII/7)
Leoš Janáček: Zápisník zmizelého (JW V/12)

Účinkující:
Nicky Spence – tenor
Václava Krejčí Housková – mezzosoprán
Julius Drake – klavír
Jan Mráček – housle
Ivo Kahánek – klavír
Jiří Vejvoda – úvodní slovo

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments