Poulenc, Sandström a Martinů. Pražský filharmonický sbor zahájil svůj sborový cyklus
Jako první tři skladby vybral Lukáš Vasilek díla francouzského skladatele Francise Poulenca. První dílo, Litanies à la Vierge Noire pro sóla, ženský sbor, smyčce a tympány, je zajímavé tím, že jeho vzniku předcházela Poulencova ztráta blízkého přítele a inspirační zážitek v podobě černé sošky Panny Marie, která na autora zapůsobila natolik silně, že se pod tímto silným dojmem navrátil ke křesťanské víře. Provedení lze vytknout snad jen nepříliš přesvědčivou francouzštinu, ovšem jednalo se spíše o ojedinělá místa jako například ve spojení „afin que“, jež znělo jako [afen k] místo [afɛ̃kə]. To jsou ale opravdové drobnosti a dílu to vcelku nevadilo. Naopak odstíněnost dramatických ploch, jako například pozoruhodné gradační části Reine, à qui… Reine, dont… Reine, dont … priez pour nous a následné pasáže začínající Notre-Dame …, byla vskutku úchvatná. Výborný výběr díla na úvod koncertu jak z hlediska obsahového, tak z hlediska obsazení: ženský sbor, smyčce a tympány. Nikdo z interpretů neharmonicky nevyčníval. Druhá skladba, Quatre petites prières de Saint François d’Assisi pro mužský sbor a cappella, vytvořila zajímavý bezprostřední kontrast k předchozímu sboru ženskému, aby se v následujícím motetu Exultate Deo oba sbory spojily. Skladby nejsou z hlediska intonace a rytmu lehké, ovšem v podání Pražského filharmonického sboru zněly naprosto přesvědčivě a z posledního díla sršela hravost a jistota souboru.
V pořadí čtvrtá skladba, průzračné O magnum mysterium od soudobého švédského skladatele Jana Sandströma, publikum doslova nadchla. Vokální skladba vznikla roku 2009, Sandström uplatňuje své zkušenosti sborového zpěváka a do jemných detailů pracuje s vrstvením prodlev hlasů, které vytvářejí krásné harmonie. Přirozené vibrato lidského hlasu prosvítilo kostel sv. Šimona a Judy paletou alikvótních tónů a posluchači okouzleni dílem téměř až bouřlivě aplaudovali. Jan Sandström je také autorem úspěšné úpravy staré oblíbené evropské koledy Es ist ein Ros entsprungen, kterou dříve harmonizoval Michael Praetorius, a právě tuto verzi Sandström upravil. Koleda již od prvních tónů svým duchem výrazně připomněla blížící se Vánoce a uzavřela první část programu.
Návštěvnost dělala jistě organizátorům radost, neboť loď kostela byla zcela naplněna. Ovšem v maličkém předsálí se posluchači nepříjemně kumulovali a k baru vznikla obrovská fronta až do útrob kostela. Lidé, kteří se chtěli jinak občerstvit na čerstvém vzduchu, se museli doslova protlačit davem.
Večer zakončila pastorela Narození Páně Bohuslava Martinů ze třetího dějství opery Hra o Marii. Skladba pro sóla, smíšený sbor a komorní orchestr krásně zaokrouhlila dramaturgickou rovinu z hlediska obsazení a i po ostatních stránkách perfektně zapadla do drážek programu večera, který se mi jeví jako bezchybný. Že Pražský filharmonický sbor pod vedením Lukáše Vasilka získává za provádění děl Bohuslava Martinů kladné kritiky i v zahraničí, jistě není náhoda, a tento večer toho byl dalším důkazem. Pastorela Narození Páně spadá do skladatelovy české orientace. Na konec večera se výborně hodila tato méně dramatická skladba s jednoduchými melodiemi přirozeně „padnoucími“ na texty moravské lidové poezie. K provedení nemám nejmenších výtek. Hudebníci a zpěváci pod rukopisem šéfdirigenta zprostředkovali dílo, a bezvadně.
Hodnocení autora glosy: 90%
Samostatný sborový koncert
Pavla Vykopalová (soprán)
Jiří Brückler (bas)
Dirigent: Lukáš Vasilek
Zemlinského kvarteto
Pražský filharmonický sbor
6. prosince 2017 Kostel sv. Šimona a Judy Praha
program:
Francis Poulenc: Litanies à la Vierge noire FP 82 pro sóla, ženský sbor, smyčce a tympány
Francis Poulenc: Quatre Petites prières de Saint François d’Assise FP 142 pro mužský sbor a cappella
Francis Poulenc: Exultate Deo FP 109 pro smíšený sbor a cappella
Jan Sandström: O magnum mysterium pro smíšený sbor a cappella
Jan Sandström / Michael Praetorius: Es ist ein Ros entsprungen pro smíšený dvojsbor a cappella
Bohuslav Martinů: Narození Páně H 236/3 pro sóla, smíšený sbor a komorní orchestr
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]