Slavičí píseň rozezněla Břevnovský klášter

  1. 1
  2. 2
Cembalový koncert Le Chant du rossignol/Slavičí píseň v Tereziánském sále Břevnovského kláštera 24. července 2022 byl třetím koncertem 23. ročníku etablovaného mezinárodního festivalu Letních slavností staré hudby. Jak naznačil název, řada vybraných skladeb autorů sedmnáctého a osmnáctého století vycházela z dobově oblíbené zvukomalby a symbolického vyjádření živlů. Atmosféra této hudby připomíná Watteauvy pastelové obrazy a koketní symbolické dvorské hry.

Le Chant du rossignol – Marcos Magalhães, Aapo Häkkinen, 24. července 2022 (zdroj Letní slavnosti staré hudby)
Le Chant du rossignol – Marcos Magalhães, Aapo Häkkinen, 24. července 2022 (zdroj Letní slavnosti staré hudby)

Koncert měl dva výhradní interprety večera. Prvním byl Aapo Häkkinen, finský hráč na klávesové nástroje (cembalo, varhany, klavír) spolupracující s mnoha světovými soubory a orchestry – pro nás možná exoticky znějící například Laponský komorní orchestr nebo Vietnamský národní symfonický orchestr. Häkkinen je uměleckým vedoucím Helsinki Baroque Orchestra, vede Janakkala Baroque Festival a cyklus staré hudby v helsinské koncertní síni Musiikkitalo. Jeho nahrávky jsou dostupné na labelech Aeolus, Alba, Avie, Cantus, Naxos a dalších. Spolupracuje s rozhlasovou stanicí Classic FM, je autorem pořadů a textů o staré hudbě. Vyučuje na Sibeliově akademii v Helsinkách a pořádá řadu mistrovských kurzů. Na koncertě hrál na nové jednomanuálové cembalo postavené Jukkou Ollikkou, který působí v Praze.

Druhým interpretem večera byl lisabonský dirigent a cembalista Marcos Magalhães, který se věnuje bádání o portugalském barokním repertoáru a neapolských operách. Založil soubor Os Músicos do Tejo, který patří k nejvýznamnějším v Portugalsku. Soubor vydal šest CD (čtyři u Naxos) s vyhledávanými nahrávkami staré hudby. Na koncertě hrál na jednomanuálový nástroj postavený Františkem Vyhnálkem v roce 2012.

Repertoár programu obsahoval jak transkripce (Georg Friedrich Händel, Jean-Féry Rebel) nebo úpravy (Johann Sebastian Bach, realizovaný bez orchestru), tak původní skladby pro dvě cembala (například Allemande Françoise Couperina), skladby pro dvoumanuálové cembalo interpretované na dvě jednomanuálová a skladby sólové (například Jean-Philippe Rameau). Zvuk obou nástrojů byl odlišný. Vyhnálkův měkčí a zastřenější, Ollikkův jasnější, kovovější.

Le Chant du rossignol – Marcos Magalhães, 24. července 2022 (zdroj Letní slavnosti staré hudby)
Le Chant du rossignol – Marcos Magalhães, 24. července 2022 (zdroj Letní slavnosti staré hudby)

Koncert pro varhany a orchestr F dur „Kukačka a slavík“, HWV 295 Georga Friedricha Händela je znám z vynikajícího podání Juana de la Rubia na půvabně a autenticky znějící portativ F. Desmottesa. Intervalové stylizace kukaččího zpěvu i šestnáctinové běhy „zpěvu slavíka“ zde zní půvabněji než na větší varhany. Pro koncert festivalu upravili interpreti skladbu pro dvě cembala. Z mého pohledu má verze pro portativ a orchestr mnohem zajímavější zvukovou perspektivu a barevnost, trochu mi vadil v tomto případě zastřený zvuk Vyhnálkova nástroje, ale provedení bylo pro publikum přesvědčivé.

U Allemandy pro dvě cembala Françoise Couprina (1668–1733) z Druhé knihy z roku 1716–1717 naopak ihned vyniklo originální sladění sazby i zvuku a promyšlenost a propracovanost ozdob, kterou Couprin jako zkušený a uznávaný cembalista předepisoval.

Le Rappel des oiseaux/Svolávání ptáků Jeana Philippa Rameaua (1683–1764) patří k nejznámějším sólovým skladbách tohoto stylu. Všichni, kdo jsme kdy hráli na cembalo, jsme si ji s radostí zařadili do repertoáru. A nejen cembalisté, skladba je hrána v různých transkripcích pro kytary nebo flétny. Pochází z jeho Druhé sbírky, publikované roku 1724 se stručným pojednám o hře na cembalo. Vyslechli jsme ji v příjemném podání Marcose Magalhãese.

La Juillet/Červenec a Les Fauvètes plaintives/Naříkající pěnice ze Třetí knihy kusů pro cembalo z roku 1722 Françoise Couprina jsou dalšími filigránskými kusy autora. Zejména Naříkající pěnice zněla ve vysokém rejstříku v provedení Aapa Häkkinena neobyčejně křehce a jímavě.

Le Chant du rossignol – Aapo Häkkinen, 24. července 2022 (zdroj Letní slavnosti staré hudby)
Le Chant du rossignol – Aapo Häkkinen, 24. července 2022 (zdroj Letní slavnosti staré hudby)

Le Colin Maillard/Hra na slepou bábu Françoise d´Agincourta (někdy psáno Agincour, 1684–1758) z 2. suity, věnované královně Marii, manželce Ludvíka XV., je žánrovou utilitární skladbičkou s popisem provedení pro dvoumanuálové cembalo. Více upoutaly svižné a skutečně tanečně pojaté Les Dances provençales/Provensálské tance z 1. suity, rovněž věnované královně, interpretované oběma cembalisty.

Podobně slavné a hrané jako Svolávání ptáků je i Le Coucou/Kukačka Louise-Clauda Daquina (1694–1772), varhanního a cembalového dvorního virtuóza. Byla skvěle zahraná Aapem Häkkinenem.

Po přestávce následovala suita Jeana Féry Rebela (1666–1747) Les Éléments/Elementy z roku 1737–1738 v transkripci interpretů. Pozornost poutá zejména první část Le Cahos/Chaos, která, na tu dobu zcela ojediněle, používá jako symbolické zvukové vyjádření chaosu klastr tónů v rámci d moll ve forte hned v úvodní pasáži. Další vývoj skladby pomalu odvíjí symbolicky zrod nejen hudebního řádu. Opět zní suita barevněji v původní verzi pro orchestr, zatímco v transkripci dvou cembal více vyniknou jednoduché skladebné postupy. Z celé suity nejlépe vyzněl kromě Chaosu l´Air/Vzduch a závěrečné Caprice.

Koncert pro dvě cembala C dur BWV 1061 Johanna Sebastiana Bacha (1685–1750) je vysoce náročnou skladbou, zejména v závěrečné části Fuga.Vivace. Bachova hudba takřka vždy působí objektivně, jako by projevení vyššího řádu, ve kterém se stýká lidské racio a inspirace s přirozenou podstatou zvuku. I když i zde je realizace s orchestrem bezesporu barevnější (a tím i prokreslenější), sazba cembal je natolik hustá, že může být relativně i samonosná. S tím interpreti počítali a zaznamenali u publika nadšený potlesk.

Le Chant du rossignol – Marcos Magalhães, Aapo Häkkinen, 24. července 2022 (zdroj Letní slavnosti staré hudby)
Le Chant du rossignol – Marcos Magalhães, Aapo Häkkinen, 24. července 2022 (zdroj Letní slavnosti staré hudby)

Na závěr bych ráda poznamenala, že pořadatel festivalu a mistrovských kurzů Collegium Marianum – Týnská škola, podává pečlivý výkon ve všech složkách své činnosti – v dramaturgii, produkci, propagaci (zpracované materiály i program), vstřícné práci s publikem, se svými sponzory a zahraničními kolegy – kde vzájemná spolupráce komunity, předpokládám, usnadňuje i tvorbu kvalitní programové nabídky, interpretace a šetří prostředky. I proto zůstává festival na vrcholu zájmu donátorů i publika v rámci nabídky daného žánru a stylu.

Le Chant du rossignol
24. července 2022, 19:30 hodin
Břevnovský klášter, Tereziánský sál

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

  1. 1
  2. 2

Mohlo by vás zajímat


0 0 vote
Ohodnoťte článek
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments