Standing ovation pro Iva Kahánka v Olomouci

Mezinárodně uznávaný český pianista Ivo Kahánek vystoupil 19. listopadu 2018 v olomoucké Redutě se skladbami Beethovena, Janáčka a Chopina. Publikum si podmanil poutavým a emocionálním přednesem. Diváci tleskali vestoje a dožadovali se stále dalších přídavků.
Ivo Kahánek (zdroj ivokahanek.cz / foto Dušan Martiníček)

Po úspěchu z roku 2015, kdy se Ivo Kahánek olomouckému publiku prezentoval svou interpretací Lisztova Klavírního koncertu Es dur jako precizní pianista s dokonale zvládnutou technikou hry, velkým dynamickým rozsahem a vkusným přednesem, předstoupil nyní před totéž publikum v nelehké roli obhájce své vynikající pověsti. Kahánek všechna očekávání splnil a předvedl špičkový výkon. Ačkoliv se v jeho životopisu třpytí takové úspěchy, jako je absolutní vítězství v soutěži Pražského jara, vystoupení s orchestrem BBC či s Berlínskou filharmonií, předstupuje před publikum skromně bez zbytečných okázalostí, hraje s maximální soustředěností a potlesk přijímá s pokorou.

Na program byly zařazeny klasické repertoárové skladby. Jako první zazněla Patetická sonáta Ludwiga van Beethovena. Kahánkovo pojetí se drží v mezích tradičních představ o interpretaci skladby. Dramatický úvod s virtuózně pojatými běhy, svižné Allegro di molto e con brio, jemné Adagio cantabile v druhé větě, Rondo rostoucí z piana do fortissima po celé dynamické škále. Kahánek se v první větě nedrží striktně závratného metronomického tempa, jak jsme byli zvyklí slýchávat na nahrávkách Friedricha Guldy, ani s tempem „nevlní“ jako na příklad Daniel Barenboim, u něhož některé prvky hraničí s manýrou. Kahánek si udělá pohodlí tam, kde je ústupek tempu žádoucí ve prospěch krásného vyslovení fráze, ovšem nepřekračuje hranice dobrého vkusu a celá hra se nese v duchu starořecké kalokagathia, tedy vyrovnanosti a vyváženosti. Vedlejší téma v expozici i v repríze hraje programově lehce pod tempem. Překlep bychom v celé skladbě hledali marně.

Další na programu byl cyklus čtyř klavírních skladeb V mlhách Leoše Janáčka. Kahánek dílo podal opravdu velice expresivně a publikum udržel po celou dobu v napětí a pozornosti.

Po krátké přestávce následovala Čtyři scherza Fryderyka Chopina. Zde čeká vždy pianistu obtížný úkol: Jak podat tak závažná díla s lehkostí takovou, aby alespoň vzdáleně dostála svému názvu, který v italštině znamená “žert“ ? První tři scherza jsou navíc psána v mollových tóninách a mají velmi hustou klavírní sazbu! Kahánek se s tímto úkolem vypořádal znamenitě: volil vhodná tempa, tvořil výrazné dynamické rozdíly a jasně odlišoval prvky lyrické, prvky virtuózní a prvky taneční. Další výzvou potom bylo, rozvrhnout síly tak, aby poslední, nejobtížnější a jediné durové scherzo působilo gracilně a snadně. Klobouk dolů, Kahánkovi se poslední scherzo podařilo jako málokterému jinému pianistovi. Přirovnal bych ho k interpretaci Krystiana Zimermana, která se mi osobně líbí nejvíce. Běhy byly zahrány lehce, tiše, srozumitelně a neuvěřitelně rychle!

Potlesk vstoje byl opravdu zasloužený. Jako první přídavek zvolil Kahánek Frýdeckou Pannu Marii Leoše Janáčka z první části cyklu Po zarostlém chodníčku. Potom přidal Bugatti-step Jaroslava Ježka. Diváci se bouřlivým potleskem domáhali dalších přídavků, jejich přání však pianista skromně zamítl.

Několik malých nedostatků jsem přece našel. V hlavním tématu prvního scherza se dnes opakovaně nedařilo trefit nejvyšší h, respektive e. V prostředním tématu zase Kahánka pozlobila paměť. Závěr už byl potom viditelně opatrný. První tři scherza mají místy tak hustou sazbu, že v rychlém tempu a s pedálem již nebylo rozumět všem detailům – ale to je vina akustiky sálu. Možná stačilo i pomalejší tempo? Tyto drobnosti nic nemění na faktu, že přednes a výraz jsou na prvním místě a Ivo Kahánek připravil Olomoučanům skvělý kulturní zážitek. Celkové hodnocení recitálu je vynikající.

 

Hodnocení autora recenze: 90 %

Klavírní recitál Ivo KahánkaKomorní koncerty Moravské filharmonie Olomouc, 19.11.2018 Reduta

Ludwig van Beethoven: Sonáta č. 8 c moll op. 13 „Patetická“

Leoš Janáček: V mlhách

Fryderyk Chopin: Čtyři scherza pro klavír

Reklama

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na