Strhující barokní metamorfóza na koncertě Cecilie Bartoli
Mezzosopranistka Cecilia Bartoli patří k jedné z nejoceňovanějších světových umělkyň klasické hudby, jejíž jevištní kariéra trvá již více než třicet let. Na jejím počátku stálo setkání s dirigenty Danielem Barenboimem, Herbertem von Karajanem a Nikolausem Harnoncourtem, kteří jí pomohli formovat její rychle se rozvíjející mezinárodní kariéru. Brzy tak získala nabídky na prestižní vystoupení na mnoha slavných festivalech a debutovala ve velkých operních domech a koncertních sálech Severní Ameriky, Evropy, Dálného východu a Austrálie.
Cecilia Bartoli je však nejen excelentní zpěvačkou, jejíž hlas se vyznačuje virtuozitou, neutuchající po celá desetiletí, a dokonalou vyvážeností rafinovanosti a emocionální spontánnosti. Je rovněž zapálenou muzikoložkou, která se v rámci hudby Rossiniho, Mozarta, Händela a jejich současníků s vášní zaměřuje na historicky poučenou interpretační praxi a znovuobjevování málo známých hudebních zákoutí. V Praze tentokrát představila svůj projekt Farinelli a jeho současníci, do nějž mohla díky dobře promyšlenému názvu zařadit díla skladatelů, kteří pro tohoto slavného kastráta komponovali, stejně jako těch, kteří s Farinellim bezprostředně spjati nebyli.
Umění kastrátů Cecilii Bartoli vždy velmi zajímalo, což potvrzují také dvě alba, která tomuto tématu věnovala (CD Sacrificium z roku 2009 a CD Farinelli z roku 2019). Přestože se dochovala řada zpráv očitých svědků o tom, jak vlastně hlas kastrátů zněl, v současnosti se můžeme o jeho podobě pouze dohadovat. V kultovním filmu Gérarda Corbiau Farinelli z roku 1994 byl jeho zvuk například vytvořen elektronickou úpravou kombinace hlasu kontratenora Dereka Lee Ragina a sopranistky Ewy Małas-Godlewské. Reálná neuchopitelnost hlasu kastrátů však stále ponechává otevřený prostor pro uměleckou fantazii a tvůrčí přístup, který inspiroval také Cecilii Bartoli, aby se pokusila díky svému mistrovství nalézt vlastní cestu k jeho interpretaci.
Nedělní koncert, který byl výsledkem badatelského zájmu Cecilie Bartoli právě o tohoto slavného kastráta, legendární postavy působící na dvoře španělského krále Filipa V., představil dílo Händela, Porpory, Hasseho, Telemanna a Vivaldiho. Z dílny Farinelliho učitele Porpory zazněla virtuózní árie Lontan dal solo e caro… Lusingato dalla speme z opery Polifemo. Svou hlubokou procítěností přednesu zaujala také známá árie alegorické postavy Piacere (Potěšení) Lascia la spina, cogli la rosa z Händelova oratoria Il trionfo del Tempo e del Disinganno, stejně jako nádherná árie Sol da te, mio dolce amore z Vivaldiho Orlanda furiosa. Zpěvaččina nezkrotná energie, mistrně „usměrněná“ do gejzíru koloraturních kaskád, se pak plně zaskvěla při komunikaci s bravurními vstupy sólových nástrojů, jako byl hoboj (Pier Luigi Fabretti), trubka (Thibaud Robinne) či flétna (Jean-Marc Goujon) a svým hlasovým instrumentem, se kterým vyklenovala barokní koloratury až s chirurgickou přesností, jim byla rovnocenným partnerem.
Pěvecké árie z oper a oratorií byly vyváženě prokládány znamenitě provedenými orchestrálními částmi a jednotlivá čísla do sebe volně přecházela díky nenucenému instrumentálnímu přemostění, které ještě více podtrhovalo neutuchající scénografický rytmus. Samotný orchestr Les Musiciens du Prince – Monaco, jehož vznik Cecilia Bartoli iniciovala v roce 2016, získal prostor k rozvinutí svého podmanivého zvuku především v instrumentálních vstupech jako byla Sinfonia z Hasseho opery Marc’Antonio e Cleopatra, či brilantní Telemannův Koncert pro trubku a orchestr D dur. Zatímco v dynamických částech neztráceli hráči svou lehkost a hravost ani v nejrychlejším tempu, dokázalo orchestrální těleso, dokonale scelené taktovkou svého dirigenta Gianlucy Capuana, vyjádřit místy tak jemné dynamické nuance, které až dojímaly. Program celého koncertu symbolicky zakončila sopránová árie What passion cannot Music raise and quell z Händelovy Ódy na den svaté Cecilie, patronky hudby a hudebníků, kde se sólově představil také skvělý violoncellista Robin Michael.
Projekt Farinelli a jeho současníci předestřel ve Smetanově síni před posluchači strhující barokní metamorfózu. Kaleidoskop barev a zvuků byl bravurně protkán dramatickými gesty, hojnými změnami kostýmů i tanečními vstupy nejen v podání garderobiéra, ale také samotné Cecilie Bartoli. Záplava smyslů a vjemů, kdy byl barokní patos hned vzápětí zlehčován jemnou ironií a vtipem, byla v závěru gradována až do podoby specifické živé „show“, ke které Bartoli neváhala přibrat na pomoc kulisy, jako byl třeba rybářský prut s ptáčkem, či zařadit originální interpretaci písně Summertime.
Programy Cecilie Bartoli, jež jsou vždy pečlivě nastudovány a připraveny, tak nesou otisk klíčových rysů její osobnosti. Díky její hudebnosti, pevně spjaté s intelektuální představivostí, smyslem pro drama spolu se strhujícím charismatem, autenticitou a hloubkou emocionálního projevu, je každý její projekt ve světě artificiální hudby oprávněně považován za událost velkého významu, při němž ale stále zůstává mistrně svá.
Cecilia Bartoli: Farinelli a jeho současníci
7. května 2023, 19:30 hodin
Smetanova síň Obecního domu, Praha
Program
Georg Friedrich Händel: Sinfonia
Nicola Porpora: Lontan dal solo e caro… Lusingato dalla speme
Georg Friedrich Händel: Entrée des songes funestes
Georg Freidrich Händel: Lascia la spina, cogli la rosa
Johann Adolph Hasse: Sinfonia
Georg Friedrich Händel: Sinfonia „Il Parnasso“
Georg Friedrich Händel: V’adoro, pupille
Georg Philipp Telemann: Koncert pro trubku a orchestr D dur
Georg Friedrich Händel: Mi deride l’amante… Desterò dall’empia Dite
Antonio Vivaldi: Sol dà te mio dolce amore
Georg Friedrich Händel – Suite di danze
Georg Friedrich Händel – Augelletti, che cantate
Georg Friedrich Händel – What passion cannot music raise and quell
Účinkující
Cecilia Bartoli – mezzosoprán
Xavier Laforge, Nicolas Payan – herci, tanečníci
Les Musiciens du Prince – Monaco
Gianluca Capuano – dirigent
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]