Tomáš Pilař s Oliverem Dohnányim chystají Dvořákovu Rusalku v Jekatěrinburgu

  1. 1
  2. 2
  3. 3
Operní kukátko (93). Týden od 8. do 14. května 2017. V dnešním vydání najdete: Úspěch pařížské inscenace Pellea a Melisandy. Rusalka v Jekatěrinburgu. Vídeňská Tosca opět se změnou obsazení. Domácí inscenace v zahraničních ohlasech. Donizettiho Rosmonda d'Inghilterra v nahrávce z festivalového Bergama. Opera na ČT art. Operní humor – co vše se může stát na operním jevišti…


Úspěch pařížské inscenace Pellea a Melisandy
Nová inscenace Debussyho opery Pelleas a Melisanda ve francouzské metropoli sklidila převážně velmi pozitivní až nadšený ohlas (zejména za režijní a hudební složku) u kritiků i diváků. Po premiéře 9. května následují tento měsíc ještě čtyři reprízy.

Claude Debussy: Pelléas et Mélisande – Théâtre des Champs-Elysées Paříž 2017 (zdroj YouTube/Théâtre des Champs-Elysées)

Za skvostným hudebním nastudováním stojí jeden z předních francouzských dirigentů, specialistů na hudební impresionismus – Louis Langrée, v zahraničí nepříliš známý, ale považovaný za jednoho z nejlepších současných interpretů Debussyho hudby. Rafinovaně, stylově a koncepčně řídí Orchestre National de France, který vytváří opojný, průzračný zvuk.

Důmyslnou režii, postavenou na symbolických obrazech (se zdůrazněním nebe, vody a sítí) v neurčitém záhadném přímořském prostředí, vystavěl herec a režisér Éric Ruf, který je od roku 2014 ředitelem nejprestižnější francouzské činoherní scény – pařížské Comédie-Française. Vizuální působivost dovršují kostýmy z návrhářské dílny světové proslulého designéra Christiana Lacroixe (pro kterého je divadlo a především opera velkou láskou) i důmyslná světelná režie.

Vynikající je představitel Pellea, francouzský barytonista Jean-Sébastien Bou, v současnosti jeden z nejžádanějších interpretů Dona Giovanniho. Stylově jemného a přesného zpěváka doplňuje herecky vynikající věhlasná francouzská sopranistka Patricia Petibon, známá nám spíše z koloraturních rolí staršího repertoáru (ale také jako razantní představitelka Bergovy Lulu). Přes herecký zážitek se zdá, že její hlasový typ roli tajemné Melisandy tak docela nevyhovuje. I tak jde o velký výkon. V tomto směru nemívají ryze koloraturní pěvkyně v roli Melisandy vždy štěstí, ostatně i Melisanda Natalie Dessay na scéně Theater an der Wien vzbudila spíše rozporuplné ohlasy než nadšení. Naopak bezvýhradně nadšeně popisují kritici vystoupení tří basistů v dalších rolích, Kyle Ketelsena jako Golauda, Jeana Teitgena jako mladistvě působícího Krále Arkela a Arnauda Richarda jako Lékaře.

Ostatně díky takřka kompletně frankofonnímu obsazení rolí je zajištěna jazyková autenticita představení, která je pro tento operní opus tak důležitá. Pěvecký soubor spolehlivě doplňují altistka Sylvie Brunet-Grupposo jako Genevieve a dětská postava Yniolda není obsazena dětským představitelem, ale lyrickou sopranistkou Jennifer Courcier. Inscenace se po Paříži vydá na turné, jehož zastávkami budou Klagenfurt, Dijon a Toulouse. 14. června bude inscenace vysílána na stanici France Musique.


Rusalka v Jekatěrinburgu
Novou inscenaci Dvořákovy nejznámější opery Rusalka připravil pro scénu Státního divadla opery a baletu v Jekatěrinburgu, kde uvádí již sto pátou operní sezonu, česko-slovenský tým tvůrců.

Antonín Dvořák: Rusalka – vizuál – Yekaterinburgskiy Teatr Opery i Baleta 2017 (zdroj FB Yekaterinburgskiy Teatr Opery i Baleta)

Za hudebním nastudováním stojí dirigent Oliver von Dohnányi (poznámka autora pro zvídavé čtenáře: na stránkách divadla je uvedeno jméno se šlechtickým predikátem), režie je dílem Tomáše Pilaře, scénografii vytvořil Pavel Kodeda a kostýmy pak navrhla Ivana Miklošková, Daniel Tesař se postará o světelnou režii představení. Ruská strana do tvůrčího týmu dodala sbormistra (Anželika Grozin) a choreografa (Vjačeslav Samodurov).

Antonín Dvořák: Rusalka – záběr ze zkoušky – Yekaterinburgskiy Teatr Opery i Baleta 2017 (zdroj FB Yekaterinburgskiy Teatr Opery i Baleta)

K premiéře 19. května 2017 byla připravena i novinářská prezentace vznikající inscenace s tvůrci, kde na otázky odpovídal i režisér představení, a také byly vystaveny návrhy kostýmů a scény (více najdete zde). Mladý režisér Tomáš Pilař inscenoval tuto Dvořákovu operu zcela nedávno, v dubnu tohoto roku, na své domovské scéně Divadla J. K. Tyla v Plzni (naši recenzi najdete zde). V Jekatěrinburgu bude opera uvedena celkem v sedmi reprízách do konce června 2017.

Repertoár této uralské scény (toto sídlo je čtvrtým největším městem v Rusku) obsahuje v současnosti jednadvacet operních titulů od nejznámějších oper, jako je Bohéma, Carmen, Rigoletto, přes tradiční ruské tituly (Kníže Igor, Evžen Oněgin, Boris Godunov, Sněguročka a Carská nevěsta Rimského-Korsakova) až k titulům, které se málo objevují na scénách (Rossiniho Hrabě Ory). Nechybí ani současné světové tituly – Glassova opera Satyagraha nebo Weinbergova opera Pasažérka.


Vídeňská Tosca opět se změnou obsazení
Kombinatorní hru začíná připomínat obsazovací politika Pucciniho Tosky na scéně Wiener Staatsoper. Po odřeknutí Angely Gheorgiu, která zpívala první představení květnové minisérie (5. května 2017), nastoupila do titulní role Martina Serafin (repríza 8. května) a v další repríze 11. května odřekl krátce před vystoupením pro změnu zase Jonas Kaufmann. Nahradil ho „silový“ tenorista Aleksandrs Antonenko a v roli jeho milované Tosky znovu zazářila Martina Serafin.

Giacomo Puccini: Tosca – Martina Serafin (Floria Tosca) – Wiener Staatsoper 2017 (zdroj FB Wiener Staatsoper / foto © Michael Pöhn/Wiener Staatsoper)

Nezměnil se ale představitel brutálního Scarpii, italský barytonista Marco Vratogna. Další reprízy jsou naštěstí ohlášeny až na říjen letošního roku (23., 27. a 30. října), kdy se má kompletně vyměnit obsazení tří hlavních rolí. Jako slavná zpěvačka Floria Tosca má vystoupit Adrianne Pieczonka, Cavaradossim bude Yonghoon Lee a jako zrádný Scarpia se představí Ambrogio Maestri.

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Mohlo by vás zajímat


0 0 vote
Ohodnoťte článek
16 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments