Tomáš Pilař s Oliverem Dohnányim chystají Dvořákovu Rusalku v Jekatěrinburgu

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Záznam nabízí vynikající výkony pěvců ve více rolích, tedy zpravidla v prologu a ve vlastním příběhu (například Philippe Huttenlocher / Orfeo; Trudeliese Schmidt / Hudba a Naděje; Roland Hermann / Apollo; Glenys Linos / Poselkyně a Proserpina) a jen výjimečně jsou úkoly zdvojeny mezi představitele, jako je tomu u role Euridice (herečka Dietlinde Turban, mimochodem tehdy manželka Lorina Maazela, a zpěvačka Rachel Yakar). Skvělá hudba a skvělá podívaná, zářivý kompromis mezi diváckostí a poučenou interpretací.

Další Ponnelleho režii budou mít možnost sledovat diváci již v sobotu 20. května 2017. Jeho filmová verze (o délce 147 minut) Pucciniho opery Madama Butterfly z roku 1974 si uchovává nadčasové kvality a dobře dávkuje umělecké kvality i sentimentalitu předlohy. Hvězdné obsazení přináší Mirellu Freni jako Čo-Čo-San, Plácida Dominga jako Pinkertona a Christu Ludwig jako Suzuki. Za pultem Vídeňských filharmoniků nestojí nikdo menší než Herbert von Karajan. Další dílo ze zlatého fondu zfilmovaných operních děl.

Domácí operní scéna je pak zastoupena časosběrným dokumentem Backstage: Poprask v opeře (26 minut), který mapuje vznik inscenace Donizettiho opery na scéně Stavovského divadla v Praze (recenzi z ní jsme přinesli zde). Inscenaci „opery o opeře“, jež vzbudila nevoli u kritiků i části diváků, jako svůj režijní operní debut na velké scéně připravil uznávaný choreograf a performer Radim Vizváry. Režii pořadu ze série zákulisních dokumentů měla Renata Šáchová. Repríza pořadu byla v pondělí 15. května 2017 ve 22.05, záznam je k dispozici na webu ČT.

Opakované nasazení bezesporu vynikajícího italského televizního seriálu Verdi z roku 1982 (režie Renato Castellani) tak trochu vyvolává otázku, zda by se na obrazovku neměl znovu vrátit třeba i jiný dechberoucí seriál Wagner Tony Palmera z roku 1983 nebo některý z paradokumentárních životopisných filmů z produkce BBC o slavných skladatelích.


Operní humor
Co vše se může stát na operním jevišti… Během inscenace Verdiho Maškarního plesu ve Stuttgartu v šedesátých letech dvacátého století musel za náhle onemocnělého představitele Renata zaskočit na poslední chvíli jiný německý barytonista. Ten ale vůbec inscenaci neznal a inspicient mu hereckou akci napovídal před scénami nebo přímo z kulis. Na konci již poněkud znervóznělý zpěvák, kterému zapomněli říci, jak vypadá maska a kostým Riccarda, dýkou bodnul jednoho z kostýmovaných sboristů, kterého považoval za bostonského guvernéra a svého soka v lásce.

Giuseppe Verdi: Un ballo in maschera – ilustrační foto (zdroj commons.wikimedia.org/Harvard Library)

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Mohlo by vás zajímat


0 0 vote
Ohodnoťte článek
16 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments