Pražské klarinetové dny nabídly masterclassy, koncerty i unikátní výstavu

Minulý týden, od neděle 30. června do úterý 5. července 2024, probíhal již třináctý ročník Pražských klarinetových dnů, za kterými stojí přední český klarinetista a pedagog Irvin Venyš. Ten zve každoročně do Prahy přední klarinetisty a pedagogy z celého světa, aby se podíleli na mistrovských kurzech, koncertech a přednáškách. Jakožto pasivní účastnice jsem měla možnost přihlížet festivalovému dění. Co jsem na něm v průběhu celého týdne zažila? O to se s vámi podělím v následující reportáži.
Wolfgang Amadeus Mozart: Kouzelná flétna – Pražské klarinetové dny, Clarimonia Ensemble & Jan Šťastný (zdroj Pražské klarinetové dny)
Pražské klarinetové dny: Clarimonia Ensemble a Jan Šťastný (zdroj Pražské klarinetové dny)

Letošní ročník festivalu Pražské klarinetové dny otevřel koncert ve Fortně – pražském klášteře bosých karmelitánů, který se nachází na jednom z nejpanoramatičtějších míst na Hradčanech, jen pár desítek kroků od Pražského hradu. Na koncertě zaznělo jediné dílo, a to Mozartova opera Kouzelná flétna v komorní úpravě pro dva klarinety (Irvin Venyš, Jana Krejčí), tři basetové rohy (Jochen Seggelke, Bernhard Kösling, Leo Dvořák). Slavné árie z opery v instrumentálním podání doprovodil mluveným slovem herec, dlouholetý člen Divadla na Vinohradech Jan Šťastný. Operní úprava pro malý klarinetový ansámbl byla skvěle hudebně vyvážená. Doprovodný text, který stručně a mnohdy vtipně doplňoval hudbu, zněl v podání zkušeného herce Šťastného plasticky, živě.

Pražské klarinetové dny (foto Michael Romanovský)
Pražské klarinetové dny (foto Michael Romanovský)

Za úpravou Mozartovy opery stojí Clarimonia Ensemble, jehož členové se zhostili partů basetových rohů. Jochen Seggelke je navíc mistr ve výrobě klarinetů. Vyrábí prvotřídní moderní i historické klarinety pod značkou Seggelke v německém Bamberku. Mnohé ze svých klarinetů přijel ukázat i na letošní pražský klarinetový festival. Celé pondělí, 1. července, bylo možné si klarinety přijít na HAMU prohlédnout i vyzkoušet. Na výběr byly i hubičky, plátky nejrůznějších značek a klarinetové soudky.

Na koncerty a přehlídku klarinetů se mohl dostavit kdokoliv. Naopak mistrovské kurzy byly určené jen pro aktivní účastníky festivalu. Probíhaly od pondělí do čtvrtka, 1. až 4. července, také v budově pražské HAMU. Kromě Irvina Venyše a Vlastimila Mareše, kteří oba na akademii klarinet vyučují, přijali na letošní ročník pozvání ještě další tři klarinetisté: Vitor Fernandes z Portugalska, Jan Jakub Bokun z Polska a Stephan Vermeersch z Belgie. Každý z účastníků kurzu měl dohromady osm hodin s klarinetovými pedagogy, většinou dvě denně, a navíc si mohl domluvit i hodiny s korepetitory (Daniel Wiesner, Miloslava Machová), kteří si v průběhu týdně i přes velkou vytíženost udrželi vstřícnou a laskavou náladu.

Pražské klarinetové dny (foto Michael Romanovský)
Pražské klarinetové dny (foto Michael Romanovský)

Mistrovských kurzů se zúčastnili čeští i zahraniční klarinetisté a klarinetistky různých věkových kategorií. Dohromady se vyučovacích hodin účastnilo hráčů sedm – Jana Krejčí, Evelína Havlová, Isabelle Beemsterboer, Matthew Hockaday, Leo Dvořák, Anna Paulová a Martin Kolář. Zeptala jsem se každého z nich na to, co si z kurzů odnášejí za nové poznatky. Pochvalovali si počet hodin i rozmanitost lektorů, z nichž každý měl jiný přístup k tvorbě tónu i k interpretaci skladeb.

Pražské klarinetové dny (foto Michael Romanovský)
Pražské klarinetové dny (foto Michael Romanovský)

Většina hráčů si na kurzy vybrala skladby pro A či B klarinet – Mozartův Koncert pro klarinet a orchestr A dur, Weberův Koncert č.1/ č.2 pro klarinet a orchestr, Poulencovu Sonátu pro klarinet a klavír, Debussyho První rapsodii, Schumannovy Fantazijní kusy pro klarinet a klavír op. 73, Arnoldovu Sonatinu pro klarinet a klavír, Muczynského Time Pieces, Janáčkovu Klarinetovou sonátu (úprava jeho houslové sonáty) a Sonatinu pro klarinet a klavír od Bohuslava Martinů. Jedna z účastnic, Anna Paulová, navíc využila jedinečné příležitosti zdokonalit se na basklarinet u Stephana Vermeersche, prvotřídního hráče na tento nástroj, pracovala s ním na Spohrově klarinetovém koncertu.

Pražské klarinetové dny (foto Michael Romanovský)
Pražské klarinetové dny (foto Michael Romanovský)

Belgický klarinetista, skladatel a pedagog Stephan Vermeersch v rámci kurzů zorganizoval přednášku na téma Brain-efficient learning (Efektivní učení pro mozek). Představil na ní jednotlivé části mozku, jejich funkce a doporučil techniky, skrze které se člověk může naučit svůj mozek používat co nejefektivněji, a to především v oblasti hudby. Zdůraznil, že mentální příprava je stejně důležitá, mnohdy dokonce i důležitější než samo cvičení na nástroj. Během přednášky se pouštělo i ilustrační video, které esteticky zábavnou formou v kostce navrhuje postupy, kterých by se měl hudebník během cvičení na svůj nástroj řídit. Nakonec Vermeersch požádal tři dobrovolníky, aby se zúčastnili malého experimentu. Nejprve dobrovolníky jednoho po druhém vyzval, aby si vybrali krátký úsek ze skladby, na které pracují. Nejprve si měli v duchu představit, jak ji hrají, zklidnit se a naplno soustředit. Až poté je vyzval, aby ji zahráli. Následně každému z nich dal neznámou skladbu, kterou si opět měli nejprve v duchu prohlédnout a až potom ji zahrát z listu. Bylo znát, že Vermeersch je sám velmi organizovaný a důsledný, že i on praktikuje techniky, které učí. O to větší dojem mohla jeho přednáška na posluchače zanechat.

Ke konci týdne se konaly ještě dva koncerty. Na prvním z nich, 3. července 2024, nazvaném EUropean Music Melting Pot, zazněl známý Beethovenův Septet pro smyčce a dechové nástroje Es dur, op. 20, méně známý Dechový sextet, op. 8 od Miroslava Kabeláče a dosud neznámý Septet Christopha Schickendanze, inspirovaného Beethovenovým septetem, který se na koncertě premiéroval. Zahráli na něm čeští i zahraniční instrumentalisté, pedagogové i účastníci festivalu.

Závěrečný koncert festivalu nazvaný The Best OF(F) proběhl 4. července 2024 v sále Martinů na HAMU. Zahrála na něm většina absolventů mistrovských kurzů (Martin Kolář, Leo Dvořák, Matthew Hockaday, Jana Krejčí) a také dva pedagogové (Stephan Vermeersch, Vitor Fernandes). Zazněly na něm první věty z již zmíněných Weberových dvou klarinetových koncertů, část z Time Pieces od Roberta Muczynského, Trio g moll pro housle, klarinet a klavír Arama Chačaturjana, Hommage a Louis Sclavis for Bass Clarinet and Amplification od Stephena Vermeersche v jeho vlastním podání a Sholem-Alekhem, rov Feidman! od Bély Kovácse.​​ Kdo se na koncert nemohl dostavit fyzicky, mohl streamovat online. A kdo nestihl ani živý online přenos, mohl a může si pustit záznam koncertu online z archivu.

Letošní ročník festivalu Pražské klarinetové dny se nesl v poklidném a přátelském duchu. V takovém naladění pravděpodobně probíhá festival každý rok – jak se zmínil jeden z účastníků, Leo Dvořák: „Pražské klarinetové dny jsou pro mě srdcovou záležitostí. Letošní ročník byl pro mě již 7. v řadě, kterého jsem se zúčastnil. Když jsem byl na kurzech poprvé, inspirovalo mě zdejší prostředí, profesoři a atmosféra natolik, že jsem se rozhodnul dělat přijímačky právě a pouze sem, na pražskou HAMU. Vyšlo to, a letos školu úspěšně dokončuji, právě proběhlé kurzy tedy pro mě byly také velmi nostalgické.“

Musím dodat, že i já jsem byla z festivalu nadšená. Skvělí hráči, učitelé, koncerty, podnětná přednáška, výstava klarinetů, prvotřídní organizace Josefa Dvořáka, nádherné prostory – vše bylo důmyslně promyšlené. Doufám, že se kurzům bude dařit i v následujících letech!

Pražské klarinetové dny (foto Michael Romanovský)
Pražské klarinetové dny (foto Michael Romanovský)

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments