Týden s hudbou (166)
Co přinese tento týden
Zahraničí
Český filharmonický sbor Brno pokračuje v hostování na festivalu v německém Heidenheimu – Opernfestspiele Heidenheim 2016, kde až do roku 2020 je rezidenčním sborem. Až do 6. srpna zde desetkrát scénicky vystoupí v Pucciniho La bohème a dvakrát ve Verdiho opeře Oberto se Stuttgartskými filharmoniky. Dále sbor vystoupí už v pátek a v sobotu na Mezinárodním Rheingau Music Festivalu v bazilice Eberbach (Německo), kde uvede Te Deum Antonína Dvořáka a kantátu Carmina burana Carla Orffa s Filharmonií Brno.
Praha
Festival Prague summer nights pokračuje v pondělí 4. července pořadem Jazz Cabaret v Reduta Jazz Clubu. Ve dnech 7., 8., a 9. července uvede ve Stavovském divadle operu Wolfganga Amadea Mozarta Don Giovanni. Dirigovat bude John Nardolillo, režírují Sherrill Milnes a Maria Zouves. Jedná se o obnovené představení legendární inscenace z roku 1969, autorem scény je Josef Svoboda, kostýmy vytvořil Theodor Pištěk.
Mezinárodní workshop festival tance, zpěvu, herectví, fotografie a dalších umění ProART Festival 2016 se ve svém třináctém ročníku představí od čtvrtka 7. do neděle 10. července také v Praze. Festival se koná mimo Prahy i v Brně a ve Valticích. Téma letošního festivalu je Shakespearovo “Svět je jako divadlo a my jsme jako herci v něm…”.
Regiony
Olomoucké barokní slavnosti nabídnou ve dnech od čtvrtka 7. do neděle 10. července v Jezuitském konviktu v uměleckém centru Univerzity Palackého barokní operu Františka Antonína Míči Operosa terni Colossi Moles z roku 1735. Hudebního nastudování a režie se ujal Tomáš Hanzlík. Rozhovor s ním přinášíme zde.
Hudební festival Znojmo bude zahájen ve čtvrtek 7. července v jízdárně Louckého kláštera Mozartovou operou Don Giovanni, v hlavní roli s Adamem Plachetkou, v nastudování Czech Ensemble Baroque Orchestra & Choir, pod taktovkou dirigenta Romana Válka. V pátek se v kině Svět bude promítat film Marguerite, na jehož natáčení se podílel také soubor Czech Ensemble Baroque. Sobotní večer bude patřit repríze Dona Giovanniho, nedělním dopoledním programem bude Tour de varhany, cesta od varhan k varhanám společně s diváky. Večer se odehraje derniéra opery Don Giovanni.
Pořad Karel, král a císař nabídne festival Lípa Musica v pátek 8. července ve zřícenině gotického kostela Oybin, vystoupí Schola Gregoriana Pragensis s uměleckým vedoucím Davidem Ebenem a Hana Blažíková (gotická harfa, zpěv). Koncert je věnovaný sedmistému výročí narození krále a císaře Karla IV.
Hudební léto Kuks uvede v sobotu 9. července koncert, na kterém se představí Ivan Kusnjer (baryton) a Aleš Bárta (varhany), s repertoárem složeným ze skladeb Antonína Dvořáka, Josefa Suka, Eduarda Nápravníka a Josefa Segera.
Zaznamenali jsme v minulém týdnu
Ze zahraničí
Ve věku jedenaosmdesáti let zemřel 25. června dirigent a hudební pedagog Jaroslav Opěla, ostravský rodák, jehož druhým domovem se stal Mnichov. Aktivní dirigentskou kariéru ukončil v roce 2014 koncertem orchestru Wilde Gungel, se kterým spolupracoval jako dirigent téměř půl století. V roce 1958 nastoupil jako nejmladší dirigent v tehdejším Československu do čela Filharmonie pracujících v Gottwaldově, o šest let později emigroval do západního Německa, kde spolupracoval s Bavorským rozhlasem. V sezoně 1971/72 byl šéfem Národního symfonického orchestru v Soulu, od roku 1986 byl jmenován docentem na Musikhochschule v Mnichově, kde vedl vysokoškolský orchestr.
Praha
Premiéra nové verze opery Bludiště seznamů se odehrála 27. června v divadle Alfred ve dvoře. Opera je výsledkem spolupráce Martina Smolky a Jiřího Adámka. Ostravský festival soudobých oper NODO dílo objednal a uvedl v premiéře v roce 2014, tehdy ještě pod názvem Sezname, otevři se!. Recenzi z premiéry nové verze opery jsme přinesli zde.
V rámci festivalu Prague Proms vystoupila v Praze Edita Gruberová, za doprovodu Českého národního symfonického orchestru pod vedením Petera Valentoviče nabídla árie z oper Wolfganga Amadea Mozarta Figarova svatba, Don Giovanni a Idomeneo, písně Alexandra Aljabjeva a Evy dell’Acquy a árii Leonarda Bernsteina. Zprávu jsme přinesli zde.
Pražské Národní divadlo v minulém týdnu uveřejnilo na svých webových stránkách pěvecké obsazení všech operních premiér nadcházející sezony. Zde najdete konkrétní obsazení jednotlivých premiérových titulů.
Posledním operním představením, odehraným v historické budově Státní opery před plánovanou rekonstrukcí, byla v sobotu 2. července Turandot Giacoma Pucciniho, fotoreportáž jsme přinesli zde. Na 12. července je ještě ohlášen mimořádný večer věnovaný sedmdesátinám tanečníka Vlastimila Harapese. Soubor Státní opery se od nové sezony přesune především do Hudebního divadla v Karlíně a do historické budovy Národního divadla, hned v úvodu sezony jej čeká více než měsíční hostování v Japonsku s inscenacemi Mozartovy Kouzelné flétny a Belliniho Normy. Zde jsme přinesli ohlédnutí za obdobím minulé rekonstrukce této druhé pražské operní scény.
Regiony
Severočeské divadlo opery a baletu v Ústí nad Labem začne s opravami historické budovy. V havarijním stavu je technologie, která zajišťuje bezpečnost provozu. Krajští zastupitelé schválili zvýšení příspěvku o deset milionů tři sta tisíc korun. Stejnou částku dá divadlu letos navíc také město, v dalších letech pomohou kraj a město se zvýšením mezd umělcům. Divadlo získá schváleným dodatkem smlouvy jistotu minimálně do roku 2020, právě do té doby se město a kraj o podporu divadla podělí. Zprávu přinášíme zde.
Ve čtvrtek 29. června byl zahájen čtvrtý ročník Olomouckých barokních slavností. Prvním odehraným představením v uměleckém centru Univerzity Palackého, byla barokní opera pro děti Antonia Caldary Ghirlanda di fiori z roku 1726. Duší celého projektu jsou členové Ensemble Damian v čele se skladatelem, dirigentem, režisérem a výtvarníkem Tomášem Hanzlíkem.
Moravské divadlo Olomouc nachystalo na prázdniny rozsáhlou rekonstrukci části svých prostor. Novou podobu získají toalety u hlediště a především již několik let uzavřená divácká galerie. Náklady přesáhnou osm milionů korun. Kvůli rozsahu prací bude posunut začátek nové sezony, která tentokrát začne až 11. září.
Poslední červnový den byla dokončena rekonstrukce fasády a části technologií v Janáčkově divadle v Brně, která začala loni na podzim. Opravy stály pětapadesát milionů korun. Město chce v příštích dvou letech opravit i vnitřek budovy za stovky milionů korun. Divadlo tak bude po nějakou dobu zavřené a vystoupení se přesunou do jiných budov. Práce jsou v plánu v letech 2017 a 2018.
Celkem sto milionů korun dá Jihomoravský kraj na výstavbu Janáčkova kulturního centra v Brně. Centrum bude domovským místem Filharmonie Brno, které scházejí odpovídající prostory na zkoušení a vystupování. Úvodní etapou výstavby jsou vznikající garáže na rohu Besední a Veselé ulice, které budou v podzemí pod centrem. Stavba koncertního sálu má začít koncem příštího roku.
Uvedení Verdiho opery Aida uzavřelo 1. července v přírodním amfiteátru na Lochotíně divadelní sezonu plzeňského Divadla J. K. Tyla. Na představení pod širým nebem se podílely tři stovky lidí včetně orchestru, baletu a sborů. Mezi vystupujícími bylo osm tanečníků s ohněm, dvanáct akrobatů a padesát dětí. Podrobnější zprávu jsme přinesli zde.
Premiéra baletního představení Ludwiga van Beethovena, které pod názvem Prométheovi lidé aneb Moc hudby a tance uvedla společně Musica Florea v čele s Markem Štrynclem a taneční soubor Hartig Ensemble, se odehrála v sobotu, 2. července v Zámeckém divadlo Valtice. Obsáhlý rozhovor s Markem Štrynclem a Helenou Kazárovou o premiéře jsme zveřejnili zde.
Závěrečným koncertem České filharmonie s dirigentem Jakubem Hrůšou v neděli skončil mezinárodní operní festival Smetanova Litomyšl. Letošní ročník nabídl celkem osm operních titulů a velký počet dalších programů. Pořadatelé ohlásili, že se těšil mimořádnému zájmu návštěvníků, kdy návštěvnost dosáhla 97 procent. Podle ředitele festivalu Jana Pikny by se nejeden z letos nabízených programů prodal několikrát.
Výročí
Před devadesáti lety v Praze zemřel basista a režisér Opery Národního divadla Robert Polák (7. 3. 1866 – 8. 7. 1926). Divadelní dráhu nastoupil v oboru buffo basu v roce 1884 u Pištěkovy společnosti, v roce 1891 přešel ke společnosti Pavla Švandy ze Semčic. Tam upoutal svými výkony pozornost ředitele Národního divadla Šubrta. Po několika pohostinských vystoupeních byl v červnu 1894 přijat do souboru Národního divadla, v němž setrval až do své smrti. V Kovařovicově období byl jmenován i režisérem. K osobnosti Roberta Poláka se vrátíme jeho zevrubným portrétem v příštích dnech.
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]