Týden s hudbou
Co přinese tento týden
Zahraničí
V pátek 19. května bude mít ve Státní opeře v Banské Bystrici v jednom večeru premiéru Rachmaninův Aleko a Čajkovského Iolanta v hudebním nastudování Mariana Vacha a v režii Marcella Lippiho. V roli Aleka se alternují Šimon Svitok a Šarūnas Šapalas. Iolantu ztvární Katarína Procházková nebo Michaela Popik Kušteková.
Designovaný šéfdirigent Slovenské filharmonie James Judd se ještě před nástupem do funkce představí dvěma dvojicemi koncertů. Ty první se odehrají ve čtvrtek 18. a v pátek 19. května. Sólistkou bude neslyšící britská perkusionistka Dame Evelyn Glennie. Program tvoří Concerto Johna Corigliana Conjurera, Osy (předehra) Ralpha Vaughana Williamse a Beethovenova Symfonie č. 7 A dur, op. 92.
Tento týden bude zahájena renovace slavné budovy Opery v australském městě Sydney. Cílem projektu za 273 milionů australských dolarů (4,95 miliardy Kč) je především zlepšit akustiku interiéru stavby, která je na seznamu kulturního dědictví UNESCO. Jako první bude uzavřen sál pojmenovaný po australské pěvkyni Joan Sutherland, kde modernizace začne v sobotu 20. května. Pro sydneyskou Operu to bude největší renovace od jejího otevření v roce 1973. Obnova sálu pro operní a baletní představení potrvá podle plánu sedm měsíců, tedy do prosince; ostatní sály Opery budou po tuto dobu v provozu. Podrobněji jsme informovali zde.
Praha
Pražské jaro nabídne v tomto týdnu mimo jiné v pondělí 15. května Zelenkovo italské velkopáteční oratorium Gesù al Calvario v podání souboru Ensemble Inégal pod vedením Adama Viktory. Sólových partů se ujmou Gabriela Eibenová (Maria Vergine), Lenka Cafourková (Maria Maddalena), Markéta Cukrová (Maria Cleofe), Franz Vitzthum (Gesù) a Benno Schachtner (San Giovanni). Od 18 hodin se před koncertem uskuteční přednáška Jan Dismas Zelenka český a světový – stále objevovaný mistr vrcholného baroka. O skladbě, jejím autorovi, českém i evropském baroku, katolické dramatičnosti a protestantské střízlivosti, o možnostech interpretace a našem vnímání historické hudby bude hovořit muzikolog a spolupracovník souboru docent Petr Daněk.
V úterý 16. května zavítá na Pražské jaro Diana Damrau spolu se svým manželem, francouzským basbarytonistou Nicolasem Testé. Koncert, který je součástí jejich evropského turné Belcanto Drammatico, představí výběr árií ze slavných operních titulů devatenáctého století. Ve středu 17. května přednese soubor La Compagnia del Madrigale v programu Lacrime d’amante výběr z madrigalů Claudia Monteverdiho. Na čtvrtek 18. května je naplánován koncert České filharmonie, kterou povede Kristjan Järvi, s Lukášem Vondráčkem (klavír). Zazní Labutí píseň Arvo Pärta, Rachmaninův Klavírní koncert č. 4 g moll op. 40 a Sinfonia domestica op. 53 Richarda Strausse. V pátek 19. a v sobotu 20. května vystoupí na Pražském jaru Toronto Symphony Orchestra vedený Peterem Oundjianem, s houslistou Maximem Vengerovem. Program tvoří Karnevalová předehra Oskara Moravce, Brahmsův Houslový koncert D dur, op. 77 a Dvořákova Symfonie č. 7 d moll, op. 70. Oba koncerty jsou poděkováním Torontského symfonického orchestru Karlu Ančerlovi, který působil čtyři sezony v orchestru jako šéfdirigent a zanechal po sobě hlubokou stopu. Teprve dvacetiletý korejský klavírista Jinhyung Park byl nejmladším finalistou hudební soutěže Pražského jara 2016, přesto se v konkurenci nejvyšší stal vítězem. Na pódium Dvořákovy síně Rudolfina se vrací v neděli 21. května s repertoárem sestaveným z děl Schuberta, Martinů, Liszta, Rachmaninova a dalších. Recenze z koncertů Pražského jara najdete v našem speciálu, který je festivalu věnován.
V úterý 16. května se v kostele sv. Šimona a Judy v Dušní ulici koná závěrečný koncert sborového cyklu Pražského filharmonického sboru v této sezoně. Pod vedením dirigenta Lukáše Vasilka zazní u nás málokdy uváděné oratorium Král David Arthura Honeggera. S Pražským filharmonickým sborem a instrumentálním souborem vystoupí jako sólisté sopranistka Alžběta Poláčková, altistka Markéta Cukrová a tenorista Martin Slavík. Partu vypravěče se ujme Jaromír Meduna.
Tak jako v minulém ročníku Stylových večerů i letos přispěje Harmonia Praga do jarního období svým večerem, tentokrát s názvem V jarním ladění. Koncert se koná v úterý 16. května na Novoměstské radnici a jeho rámec budou tvořit dvě skladby se stejným názvem Jaro, a to od Antonia Vivaldiho (se sólistou Miroslavem Vilímcem) a kompozice pro smyčcový orchestr od argentinského skladatele, propagátora klasického tanga, Astora Piazzolly. Zazní též populární Mendelssohnova Jarní písen v úpravě Štefana Britvíka pro smyčcový orchestr, zrovna tak jako úprava slavné Alžbětinské serenády od Miroslava Vilímce. Program ještě doplní slavnostní úvod francouzského skladatele Charpentiera pod názvem Te Deum a Mozartovo Divertimento F dur.
Deset milionů korun by měla přinést sbírka na rekonstrukci varhan v kostele sv. Jakuba v Praze. Barokní nástroj je největší v České republice. Na jeho podporu se koná ve středu 17. května přímo v kostele benefiční koncert. Ponese se v duchu barokních a klasicistních mistrů, v podání sopranistky Ludmily Vernerové, trumpetisty Jana Vernera a za doprovodu Ireny Chřibkové, která po koncertě povede komentovanou prohlídku varhan.
Spektrum žánrů a přesahy mimického divadla do tance, cirkusové artistiky, objektového divadla a vizuálního umění uvede druhý ročník mezinárodního divadelního festivalu Prague Nonverbal. Uskuteční se od neděle 21. do neděle 28. května v La Fabrice a zaplní i další prostory Prahy 7; některé ze dvou desítek produkcí budou hostit Jatka78, divadlo Alfred ve dvoře, Studio Hrdinů, Centrum současného umění DOX či Cross Club.
Regiony
Již osmý ročník festivalu Divadelní svět Brno se koná od 10. do 17. května. Představí projekty především činoherní, ale nebude chybět ani taneční a pohybové divadlo. Soubor Laterny magiky vystoupí v pondělí 15. května na Hudební scéně Městského divadla Brno se svou aktuální novinkou Cube, která spojuje projekce, videomapping a současnou taneční choreografii v hodinový kaleidoskop obrazů i situací (recenzi jsme přinesli zde). Ze zahraničních souborů pak tanec přiváží izraelská Kibbutz Contemporary Dance Company, která uvede v úterý 16. a ve středu 17. května v Janáčkově divadle inscenaci svého uměleckého šéfa, choreografa Rami Be’era Horses in the Sky, která měla premiéru minulý rok. Recenzi z představení připravujeme. Na festivalu již vystoupil 14. května Radim Vizváry, letošní držitel Ceny Thálie v kategorii Balet, pantomima a jiné tanečně dramatické žánry, a to se svým sólovým vystoupením, za které ocenění právě získal. Ve stejný den se v Divadle na Orlí brněnskému publiku představila i Lenka Vagnerová & Company také se svým nejaktuálnějším projektem – tanečním divadlem Lešanské jesličky.
Dvacátý první ročník festivalu Divadelní Flora Olomouc letos nabízí mnoho inscenací z oblasti tance a pohybového divadla. Festival začal 12. a potrvá až do 21. května. Kromě činoherních inscenací se dvě programové linie věnují tanečnímu a pohybovému divadlu – Pestré Nizozemsko a tradiční taneční platforma Visegrad Performing Arts. Nizozemí je zemí, která je všeobecně vnímaná jako líheň choreografů, tanečníků a performerů. Festival představí tvorbu střední a mladší generace tvůrců, kteří ale tvoří pestrou směs i svými národnostmi – Nizozemí je spojuje jako region, kde našli tvůrčí zázemí, ale pocházejí z různých koutů světa. Hlavním mottem festivalu je Tekutá Evropa, metafora světa, ve kterém se lidé se svými osudy přelévají bez ohledu na hranice. Neverbálnímu umění se v takovém světě daří nejvíce.
Hudební festival Antonína Dvořáka Příbram nabízí program i v tomto týdnu. V úterý 16. května se v kostele svatého Jakuba v Příbrami uskuteční společný koncert Kateřiny Englichové (harfa) a Viléma Veverky (hoboj), na němž zazní díla Maurice Ravela, Clauda Debussyho, Antonína Dvořáka nebo současného českého skladatele Luboše Sluky. Ve čtvrtek 18. května se rozezní Památníkem Antonína Dvořáka ve Vysoké u Příbrami program v podání laureátů Mezinárodní pěvecké soutěže Antonína Dvořáka. Na Dvořákovy písňové cykly – zazní i méně známé Písně večerní na text Vítězslava Hálka – naváží árie a dueta ze skladatelových oper. Na sobotu 20. května je připraven do zámecké kaple v Březnici sólový koncert Ave Maria české sopranistky Jany Sibery, na varhany doprovází Přemysl Kšica. Ohlášeny jsou sakrální kompozice Charlese Gounoda, Wolfganga Amadea Mozarta, Johanna Sebastiana Bacha, Antonína Dvořáka a dalších.
Závěr divadelní sezony v Liberci přinese premiéru opery Giuseppe Verdiho Rigoletto. Premiéra se uskuteční v pátek 19. května a pod její realizací jsou podepsáni Martin Doubravský (hudební nastudování), Oldřich Kříž (režie), Daniel Dvořák (scéna) a Roman Šolc (kostýmy). Z premiéry přineseme recenzi.
V pátek 19. května a v neděli 21. května se v Národním divadle moravskoslezském v Ostravě uskuteční Sborový galakoncert pod vedením hudebního ředitele opery Jakuba Kleckera a sbormistra Jurije Galatenka. Účinkují také členové Operního studia pod vedením Lenky Živocké, sopranistka Eva Dřízgová-Jirušová, basista Martin Gurbaľ a orchestr ostravské opery. Zazní sbory z oper Bedřicha Smetany, Antonína Dvořáka, Giuseppe Verdiho, Richarda Wagnera a dalších.
Zaznamenali jsme v minulém týdnu
Ze zahraničí
V neděli 7. května měl v curyšském operním domě premiéru Prokofjevův Ohnivý anděl. Hudebního nastudování se ujal Gianandrea Noseda, režie kontroverzní Calixto Bieito. Scénu navrhla Rebecca Ringst, kostýmy Ingo Krügler. V hlavních rolí se představili Ausrine Stundyte (Renata) a Leigh Melrose (Ruprecht). Recenzi z premiéry jsme zveřejnili na začátku minulého týdne zde.
Premiéry baletu Sergeje Prokofjeva Romeo a Julie – Tak ako včera… se uskutečnily sobotu 13. a neděli 14. května. Pro Slovenské národní divadlo ho nově připravila choreografka Natálie Horečná, která posunula příběh do dnešního kontextu. Hudebního nastudování se ujal Peter Breiner, scénu a kostýmy vytvořila Christiane Achatz Devos, Recenzi zveřejníme v nejbližších dnech.
Praha
Festival Pražské jaro odstartoval v pondělí první kolo mezinárodní hudební soutěže konané letos v oborech cembalo a housle. Podmínky pro účast v soutěži splnilo pětatřicet mladých cembalistů a šestadevadesát houslistů. Soutěž v oborech housle a cembalo probíhá v době od 7. do 15. května 2017 v Praze, finálová kola se konají v Rudolfinu za doprovodu Symfonického orchestru Českého rozhlasu řízeného Leošem Svárovským. Připravujeme zevrubné shrnutí. V prologu festivalu Pražské jaro v pražském klubu Royal vystoupil ve čtvrtek houslista Josef Špaček a klavíristka Pallavi Mahidhara, indo-americká hudebnice nahradila původně avizovaného Lukáše Vondráčka. Na Vyšehradském hřbitově se v pátek dopoledne uskutečnil pietní akt k uctění památky Bedřicha Smetany, položeny byly věnce a květiny u hrobů Antonína Dvořáka a Zdeňka Fibicha, čest byla vzdána i Josefu Sukovi. Slavnostní projev přednesla publicistka Vlasta Reittererová. Zahajovací koncert letošního ročníku Pražského jara, na němž tradičně zazněla Smetanova Má vlast, patřil 12. května Vídeňským filharmonikům, které vedl Daniel Barenboim. Zahajovací koncert byl rovněž živě promítán ve vybraných českých kinech. Letošnímu festivalovému ročníku byl věnován náš rozhovor s ředitelem Pražského jara Romanem Bělorem (přinesli jsme zde), více se o dění na Pražském jaru dozvíte a vybrané recenze si najdete v našem speciálu, který je festivalu věnován.
Ve středu 10. května byl večer České studentské filharmonie pod taktovkou Marka Ivanoviće věnován hudebnímu spojení klasicismu a dvacátého století, na programu byl Steve Reich a Ludwig van Beethoven. Recenzi koncertu jsme přinesli zde.
Na Nové scéně Národního divadla v Praze měla ve čtvrtek premiéru inscenace Křehkosti, tvé jméno je žena. Herečky Iva Janžurová, Jana Preissová, Johanna Tesařová, Taťjana Medvecká a Eva Salzmannová v ní společně pátrají, co znamená být ženou či herečkou, jediným mužským průvodcem na této cestě jim je Karel Dobrý. Nedílnou součást představení tvoří tanec. Choreografii vytvořila členka seskupení 420PEOPLE Nataša Novotná, která se na jevišti objevuje se svými kolegyněmi Helenou Arenbergerovou a Zuzanou Herényiovou (rozhovor se Zuzanou Heréniovou jsme přinesli zde).
Tržby hudebního průmyslu v Česku loni klesly o jedno procento na 733 milionů Kč. Za poklesem stojí snížení příjmů z provozovacích práv vybíraných Intergramem. Příjmy z prodejů fyzických nosičů poklesly o tři procenta, digitální naopak o tři procenta vzrostly. Vinylové desky zvýšily svůj podíl na fyzických prodejích o pět procentních bodů na 17 procent. Vyplývá to z tiskové zprávy české pobočky Mezinárodní federace hudebního průmyslu. Éra stahování hudby je na ústupu, na významu nabývá streaming. Ten loni tvořil již 77 procent digitální příjmů, o téměř osm procentních bodů meziročně víc.
Festival tanečních filmů uvedl od čtvrtka 11. do soboty 13. května v kině Světozor taneční filmy, které běžná kinodistribuce ani televize nenabízejí. Ukázal například prostředí, ve kterém pracuje slavný režisér Robert Wilson, nebo dokument Mr. Gaga o slavném izraelském choreografovi Ohadu Naharinovi. Představil i film, kde tanečníci ztvárňují novinové komentáře londýnských bankovních manažerů. V nejbližších dnech přineseme reflexi tohoto festivalu.
Tanečním vystoupením Chipping německé choreografky Anny Konjetzki začala v pátek v pražském multifunkčním prostoru Studio Alta víkendová série českých a německých představení, která uzavřela celoroční projekt RespondART. V sobotu s ukázkou z průběhu zkoušení nového projektu Keep Calm vystoupil český soubor Ufftenživot. Tanečnice a choreografka tureckého původu Ceren Oran připravila na neděli tvořivé odpoledne pro děti. Po představeních mohli diváci diskutovat s jejich tvůrci. I z této přehlídky přineseme reflexi.
Regiony
Lidé, kteří v Plzni propadli stepování, mají od čtvrtka po šesti letech v provizorních prostorách vlastní stepařské Studio. Prostor v kreativní zóně DEPO2015 vznikl v bývalých šatnách klempírny někdejšího depa dopravních podniků.
Ve čtvrtek 11. května se v Brně konal vzpomínkový pořad s názvem Domov je tam, daleko, daleko, daleko. Na tomto koncertu byl židovskou meziválečnou a válečnou poezií společně s hudbou čtyř významných židovských skladatelů, zavražděných v nacistických vyhlazovacích táborech, vzdán hold promarněným lidským životům. Jako smíření se s naší minulostí zazněl ve druhé polovině koncertu ve světové premiéře melodram Jiřího Miroslava Procházky. Recenzi z koncertu jsme přinesli zde.
Brněnská radnice i přes trvající politickou krizi očekává, že vláda do konce května definitivně rozhodne o peněžní podpoře nového koncertního sálu v Brně. Pokud stát peníze neposkytne, uvažuje město také o úvěru. Podle uzavřeného memoranda má stát vynaložit 600 milionů korun, celkové náklady 1.256 miliardy korun dorovná Brno s přispěním kraje. Podrobněji jsme informovali zde.
Plzeňské Divadlo J. K. Tyla uvedlo v sobotu premiéru muzikálu West Side Story. Legendární dílo se skladbami Leonarda Bernsteina je zde uváděno poprvé. V režii šéfa muzikálového souboru Lumíra Olšovského vystoupilo v inscenaci přes třicet mladých interpretů a sedmatřicetičlenný orchestr. Ústřední pár vytvořili Pavel Režný (Tony) a Kateřina Falcová (Maria). Z premiéry připravujeme recenzi.
V neděli 14. května se v Sukově síni Domu hudby v Pardubicích uskutečnil poslední koncert třicátého devátého ročníku festivalu Pardubické hudební jaro, na kterém Eva Urbanová za doprovodu Filharmonie Hradec Králové vedené Davidem Švecem přednesla díla Bedřicha Smetany, Antonína Dvořáka, Leoše Janáčka, Giuseppe Verdiho a dalších. V průběhu pondělí přineseme recenzi ze závěrečného koncertu.
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]