Týden s hudbou

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4

Harfistka Jana Boušková absolvuje tento týden mimořádné turné s premiérovým uvedením částí Smetanovy Mé vlasti v úpravě pro sólovou harfu. Plzeň, České Budějovice, Olomouc, Pardubice, Brno a Praha budou mít možnost od 13. do 19. listopadu posoudit, jak plnohodnotně dokáže harfa nahradit celý orchestr, a zaposlouchat se do úpravy ikonické skladby české hudební literatury v podání královského nástroje. Jana Boušková kromě vlastních úprav Mé vlasti nabídne i Americkou suitu Antonína Dvořáka nebo Letní dojmy Josefa Suka. Turné s Mou vlastí slavnostně vyvrcholí v Sukově síni Rudolfina v neděli 19. listopadu.

Jana Boušková (zdroj BellArte / foto Vojtěch Vlk)

Další česká přední harfistka Kateřina Englichová se spolu s Vilémem Veverkou představí rovněž v neděli 19. listopadu publiku v Hlavním sále Valdštejnského paláce. V rámci Malostranských hudebních slavností zde provedou díla Maurice Ravela, Luboše Sluky a Clauda Debussyho. Z koncertu přineseme recenzi.

Ballet Hommes Fatals – soubor baletních umělců, který představuje nejznámější scény klasického baletního repertoáru ve svérázném provedení – se představí v neděli 19. listopadu v Divadle na Vinohradech. Slavné a virtuózní ženské role ze známých baletů, jako jsou například Labutí jezero, Giselle, Umírající labuť nebo Šípková Růženka, tančí muži – tanečníci.

 

Regiony
Jednou z „ochutnávkových“ akcí šestého ročníku mezinárodního operního a hudebního festivalu Janáček Brno 2018, který se odehraje v termínu od 22. listopadu do 8. prosince 2018, je koncert v pondělí 13. listopadu v Mozartově sále brněnského divadla Reduta. Brno Contemporary Orchestra pod taktovkou Pavla Šnajdra, Soňa Červená a klavíristé Jan Jiraský a Daniel Wiesner na něm uvedou Příběh vojáka Igora Stravinského, Capriccio pro klavír levou rukou Leoše Janáčka a Divertimento pro klavír levou rukou a malý orchestr Bohuslava Martinů. Reflexi koncertu přineseme na našem portálu.

Soňa Červená (zdroj archiv foto © Aerofilms)

Premiéru komorní opery inspirované soukromým i tvůrčím životem spisovatelky Boženy Němcové připravuje pod názvem Jsem kněžna bláznů na pátek 17. listopadu brněnský soubor Ensemble Opera Diversa. Libreto na základě její korespondence, básní Františka Halase, Vladimíra Holana a Františka Pavlíčka sepsala dokumentaristka Olga Sommerová. Hudbu složila skladatelka Lenka Nota Foltýnová. V hlavní roli spisovatelky Němcové se představí mladá pěvkyně Jarmila Balážová. Mluvenou roli jejího muže ztělesní herec Lukáš Rieger. Nástrojové obsazení je vzhledem k tématu tradiční – flétna, hoboj, klarinet, fagot, klavír a smyčce. Postavy ze života Boženy Němcové ztvární čtyřčlenný sbor. Z premiéry chystáme recenzi.

Manon – dílo světové klasiky, uvede Divadlo J. K. Tyla v Plzni poprvé ve své historii v baletním zpracování v pojetí neoklasického rozměru. Pro scénu Velkého divadla se otevře příběh Manon Lescaut Alexandra Konstantinoviče Glazunova v sobotu 18. listopadu. Hudebního nastudování se ujal Jiří Petrdlík, autorem choreografie Filip Veverka. Premiéru zhodnotíme na našich stránkách.

A. K. Glazunov: Manon – foto ze zkoušky – Divadlo J. K. Tyla v Plzni 2017 (zdroj FB Divadla J. K. Tyla v Plzni)

 

Zaznamenali jsme minulý týden

Ze zahraničí
V berlínském archivu se našla skladba Kurta Weilla, považovaná za nenávratně ztracenou. Weill ji složil pro svou ženu, herečku a zpěvačku Lotte Lenya. Objev třístránkové partitury označují experti za malou senzaci. Lenya píseň Lied vom weissen Käse (Píseň o bílém sýru) zpívala v listopadu 1931 v politické revue na berlínské scéně Junge Volksbühne. V šedesátých letech se marně pokoušela rukopis najít. Podrobnou zprávu jsme přinesli zde.

 

Praha
U příležitosti stého výročí založení samostatného Československa, které si republika připomene příští rok, vypsala Česká filharmonie soutěž. Zúčastnit se jí mohou čeští a slovenští skladatelé a skladatelky do 40 let, mladí hráči na jakýkoli nástroj do dvaadvaceti let a zpěváci mladší osmadvaceti let. Tvorbu a umění finalistů filharmonie přestaví při koncertech v roce 2019. Podrobněji jsme informovali zde.

Na 13. ročníku Festivalu hudebního divadla Opera 2017 u diváků i kritiků uspěly inscenace Thaïs a inscenace Hamlet. Opera Julese Masseneta Thaïs v provedení Divadla F. X. Šaldy Liberec získala čestnou cenu kritiků, takzvanou Libušku, za nejlepší inscenaci. Opera Hamlet Ambroise Thomase v podání Národního divadla moravskoslezského v Ostravě se stala nejlepší inscenací podle diváků. Na osmnáct představení sedmnácti souborů z celé České republiky a Slovenska přišlo 7.500 diváků. Odbornou porotu i diváky zaujali také představitelé titulních rolí oceněných inscenací. Cenu kritiků za mimořádnou interpretaci role Hamleta získal Thomas Weinhappel, diváci stejnou cenu přisoudili Lívii Obručník Vénosové za ztvárnění Thaïs. Cenu ředitelky festivalu získal Ensemble Opera Diversa za inscenaci opery Ondřeje Kyase a Pavla Drábka Čaroděj a jeho sluha. Zprávu jsme přinesli zde.

J. Massenet: Thaïs – Lívia Obručník Vénosová (Thaïs) – DFXŠ Liberec 2016 (foto Petr Našic)

V úterý 7. listopadu zemřel významný český operní pěvec, dlouholetý sólista Národního divadla a řady českých operních scén Karel Petr. Jeho umění po léta oceňovali také návštěvníci německých operních scén a na našich jevištích se velmi zasloužil o výbornou interpretaci špičkových rolí z německé operní tvorby, především v dílech Richarda Wagnera, Wolfganga Amadea Mozarta a Richarda Strausse. Více o Karlu Petrovi se dočtete zde.

Koncertní jednatelství FOK uvedlo v úterý 7. listopadu v kostele sv. Šimona a Judy koncert Stamicova kvarteta u příležitosti oslav tří set let od narození Jana Václava Stamice. Na programu byla kromě jeho kvartetu také skladba jeho syna Antonína Stamice a nechyběli ani velikáni Mozart a Beethoven. Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK doprovodil ve středu 8. a ve čtvrtek 9. listopadu ve Smetanově síni Obecního domu klavíristu Garricka Ohlssona v Brahmsově Druhém klavírním koncertu. Uvedl také v české premiéře Pohřební píseň Igora Stravinského a suitu z opery Legenda o neviditelném městě Kitěži a panně Fevronii Rimského-Korsakova. Z komorního i orchestrálního koncertu FOK jsme přinesli recenze.

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4

Související články


Napsat komentář