Týden s hudbou
Co přinese tento týden? Výběr aktualit klasické hudby, opery a tance od 26. března do 1. dubna 2018 256
Zahraničí
Slovenská filharmonie má na programu ve středu 28. a ve čtvrtek 29. března v Koncertní síni Slovenské filharmonie Velikonoční koncerty, na nichž provede oratorium Felixe Mendelssohna-Bartholdyho Paulus, první z dvojice autorových monumentálních oratorií. Filharmonici v čele se svým šéfdirigentem Jamesem Juddem si k provedení přizvali Slovenský filharmonický sbor a šestici sólistů: izraelskou sopranistku Chen Reis, chorvatskou altistku Antheu Barac, německého tenoristu Dominika Wortiga, Matúše Trávničeka, Petera Kollára a Petera Mikuláše, který ztvární hlavní postavu svatého Pavla. Čtvrteční provedení zhodnotíme na našem portálu.
Praha
Se Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu se v pondělí 26. března ve Dvořákově síni Rudolfina poprvé představí Alexander Liebreich, který od sezony 2018/2019 rozhlasové symfoniky povede jako šéfdirigent. Program nastudovaný německým dirigentem přinese překvapivé spojení hudby Alexandra Zemlinského (Šest písní na texty Maurice Maeterlincka v podání mezzosopranistky Stefanie Irányi) a Leoše Janáčka (suita z opery Její pastorkyňa), v druhé polovině koncertu pak symfonickou báseň Smrt a vykoupení mladého Richarda Strausse a Rumunský koncert maďarského klasika druhé poloviny dvacátého století Györge Ligetiho. Z koncertu přineseme recenzi.
Händelův Mesiáš patří bezesporu k nejproslulejším opusům světové oratorní literatury, který se v průběhu staletí stal součástí anglické kulturní identity. Jak toto populární dílo nastudoval Václav Luks se svými soubory Collegium 1704 a Collegium Vocale 1704 se budou moci přesvědčit posluchači ve Dvořákově síni Rudolfina v úterý 27. března (a také o týden později v úterý 3. dubna). Kvarteto sólistů bude obsazeno mezinárodně: sopranistka Giulia Semenzato (soprán), Benno Schachtner (alt), Krystian Adam (tenor) a Krešimir Stražanac (bas). Soubor s nastudováním zavítá ještě v rámci svého koncertního cyklu Praha – Drážďany na Velikonoční pondělí 2. dubna do kostela sv. Anny v Drážďanech. Z pražského provedení 27. března přineseme recenzi.
K dalšímu večeru ze svého cyklu Procházky uměním, který proběhne v úterý 27. března, si violistka Jitka Hosprová přizvala kytaristu Lubomíra Brabce a akoredeonistu Ladislava Horáka. Dramaturgie koncertu, který nese název Smutné království aneb Hudba lidu, zahrnuje komorní díla Ástora Piazzoly, Julese Masseneta, Heitora Villa-Lobose, Eduarda Douši a Václava Trojana.
Multižánrový Epoque Quartet, který letos slaví devatenáct let od svého založení, se představí publiku v Atriu na Žižkově v úterý 27. března. Pestrý program Jarního koncertu tvoří mimo jiné díla Luboše Fišera a Luboše Sluky, ale i Mateusze Smoczyńského či Chicka Corey.
Pražská konzervatoř pořádá v úterý 27. března v Koncertním sále konzervatoře autorský večer z orchestrálních skladeb Pavla Trojana, ředitele školy. V první části večera přednese Marie Hasoňová Trojanův Koncert pro housle a orchestr č. 2. Koncert otevře symfonická předehra Via Carolina. Ve druhé části koncertu zazní nejprve čtyři árie a duety z opery Pastýřská pohádka v podání tenoristy Dušana Růžičky a sopranistky Anny Trojanové. Představí se i studentský sbor Punkt. Orchestr Praga Sinfonetta, jehož uměleckou vedoucí je Miriam Němcová, bude dirigovat Pavel Trojan jr.
Pražští symfonikové společně s Pražským filharmonickým sborem uvedou ve Smetanově síni Obecního domu již tradičně ve středu 28. března oratorium Stabat mater Antonína Dvořáka. Tentokrát jej se čtveřicí sólistů (Alžběta Poláčková, Ester Pavlů, Peter Berger, Martin Gurbal’) nastudoval dirigent Tomáš Brauner.
V komorní řadě FOK k Velikonocům připravil bachovský koncert, v rámci kterého se na Zelený čtvrtek představí Emsemble Inégal s postními kantátami (29. března v Kostele sv. Šimona a Judy).
Regiony
Klavírista Alexander Melnikov bude protagonistou dalšího z řady klavírních recitálů, jež pořádá Janáčkova filharmonie Ostrava. Pro svůj recitál, který je naplánován na pondělí 26. března v Domě kultury města Ostravy, si zvolil kompletní provedení Šostakovičových 24 preludií a fug, jež vznikly pod dojmem z interpretace Bachova Dobře temperovaného klavíru mladou pianistkou Taťánou Nikolajevou na jubilejních bachovských slavnostech v Lipsku v roce 1950.
V rámci festivalu Pardubické hudební jaro proběhne ve středu 28. března unikátní koncert souboru Mischa Maisky Trio, jehož členy jsou kromě světoznámého violoncellisty také jeho dcera Lily Maisky (klavír) a syn Sascha Maisky (housle). Komorní večer v Sukově síni Domu hudby v Pardubicích, věnovaný sedmdesátým narozeninám Mischy Maiského, nabídne komorní díla Sergeje Rachmaninova a Dmitrije Šostakoviče. Koncert pro vás zhodnotíme na našich stránkách.
Z bohatého programu, který nabízí Velikonoční festival duchovní hudby v Brně během Svatého týdne, vybíráme koncert v úterý 27. března v kostele svatého Augustina s názvem Zůstaňte a bděte se mnou. Vigilii pro šest hlasů a instrumentální soubor Wolfganga Rihma zde provede světově proslulý soubor Ensemble Musikfabrik, který se na festivalu představí vůbec poprvé. Kromě koncertů nabídne letošní ročník festivalu také oblíbené tenebrae, temné hodinky, tedy koncerty při svíčkách v jezuitském kostele Nanebevzetí Panny Marie (od středy 28. do pátku 30. března). Letos je tématem pašijových večerů pestrá hudba sedmnáctého století, jejíž interpretace se zhostí soubory: Motus Harmonicus, Capella Mariana a Musica cum gaudio. Z festivalových večerů 27. a 28. března přineseme recenzi.
Janovy pašije Johanna Sebastiana Bacha provede na Velký pátek v kostele Neposkvrněného Početí Panny Marie v Brně Filharmonie Brno. Roli Evangelisty svěřila Jaroslavu Březinovi, v roli dalších sólistů se představí Jakub Kubín, Jaromír Nosek, Lenka Cafourková a Roman Hoza. Z provedení chystáme recenzi.
Zaznamenali jsme v uplynulém týdnu Výběr aktualit klasické hudby, opery a tance od 19. do 25. března 2018
Zahraničí
Ve věku nedožitých devětasedmdesáti let zemřel v sobotu 24. března venezuelský hudebník, politik a ekonom José Antonio Abreu. Abreu vytvořil hudební sociální program pro mladé, známý pod názvem El Sistema, za který sklidil velké uznání a řadu ocenění po celém světě. Informovali jsme zde.
Praha
Pražské jaro v úterý 20. března představilo sedm osobností českého veřejného života, které se staly patrony letošního ročníku festivalu. Svou patronací chtějí zdůraznit, jak důležitou roli v jejich životě klasická hudba sehrává. Jsou mezi nimi například módní návrhářka Liběna Rochová, herečka Hana Maciuchová nebo sportovní moderátor Petr Vichnar. Pražské jaro také prezentovalo krátký videospot, který se sedmi vybranými osobnostmi natočil režisér Martin Suchánek. Podrobněji jsme informovali zde. Vedení festivalu také oznámilo, že novým partnerem Pražského jara je společnost Mastercard (zprávu jsme přinesli zde).
Ve středu 21. března přišlo Atrium na Žižkově s premiérou večera, na kterém hudba prostupovala v rovnocenném partnerství tancem ve spojení se světelným designem. Třemi hlavními hvězdami projektu, který nesl název Koncert pro NI, byli Michal Záhora, choreograf a tanečník, Petr Šporcl, violoncellista, a Jan Komárek, světelný designer a režisér.
Rezidenční umělec FOK José Cura opět přijel do Prahy, aby ve středu 21. a ve čtvrtek 22. března ve Smetanově síni Obecního domu dirigoval koncert k poctě Clauda Debussyho, neboť právě v těchto dnech uplynulo od smrti tohoto hudebního génia sto let. Z Debussyho díla zněla ve Smetanově síni Obecního domu v podání Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK skladba Potopená katedrála v orchestrální úpravě Leopolda Stokowského a orchestrální suita Obrazy. Jako protipól Debussymu zazněly Obrázky z výstavy Modesta Petroviče Musorgského v Ravelově instrumentaci. Naši reflexi koncertu najdete zde.
Před dvěma lety zahájila Česká filharmonie novou tradici uvádění významných soudobých děl jejich autory. Svou skladbu Totentanz (Tanec smrti) přijel do Prahy (ve středu 21., ve čtvrtek 22. a v pátek 23. března) dirigovat sedmačtyřicetiletý britský skladatel Thomas Adès. Tanec smrti, dílo pro velký orchestr, mezzosoprán a baryton, měl premiéru v roce 2013 na festivalu BBC Proms. Pro pražské uvedení jej skladatel upravil – ukázalo se totiž, že se celý předepsaný aparát na pódium Dvořákovy síně nevejde. Sólisty byli nizozemská pěvkyně Christianne Stotijn, která účinkovala i při prémiovém uvedení, a barytonista Bjørn Waag. V první polovině večera zazněla Symfonie č. 45 fis moll “Na odchodnou” Josepha Haydna a Skotská fantazie Maxe Brucha. V ní byl sólistou koncertní mistr České filharmonie Josef Špaček. Koncert jsme zhodnotili zde.
Opera Leoše Janáčka Výlety páně Broučkovy se vrátila do Národního divadla v Praze, kde měla 23. dubna 1920 světovou premiéru. První scéna připravila nové nastudování této opery, která vznikla podle novel českého básníka a prozaika Svatopluka Čecha, při příležitosti stého výročí vzniku samostatné Československé republiky. Inscenace slovenské režisérky Slávy Daubnerové a dirigenta a hudebního ředitele Opery Národního divadla Jaroslava Kyzlinka měla premiéru na scéně Národního divadla ve čtvrtek 22. března. V titulní roli se představil tenorista Jaroslav Březina. Naše videoreportáž k nové inscenaci je ke zhlédnutí zde, premiérovou recenzi si můžete přečíst zde.
Ruský dirigent Valerij Gergijev v pátek ve Smetanově síni pražského Obecního domu řídil Orchestr Mariinského divadla z Petrohradu. Přední hudební těleso, jehož je ředitelem, nabídlo díla Clauda Debussyho, Igora Stravinského a Petra Iljiče Čajkovského. Pražský koncert, který je součástí turné Orchestru Mariinského divadla po světových koncertních sálech, vyvolal bouřlivý aplaus. Recenzovali jsme zde.
Maida Hundeling a Svatopluk Sem v sobotu převzali v Národním divadle Ceny Thálie za mimořádné jevištní výkony v opeře v roce 2017. Za mimořádný baletní výkon byli oceněni Nikola Márová a Ondřej Vinklát, kteří obdrželi Thálie už v předchozích letech. Za celoživotní uměleckou činnost Ceny Thálie dostali tenorista Miroslav Švejda, tanečník Richard Böhm a také zakladatel Černého divadla Jiří Srnec. Podrobně jsme informovali zde.
Monumentální pašijové oratorium Křížová cesta od Lukáše Hurníka provedla na Květnou neděli 25. března v katedrále sv. Víta, Václava a Vojtěcha Filharmonie Hradec Králové. Pašijovou hru pro sóla, sbor, orchestr a recitátory, která vznikla před sedmi lety na objednávku Filharmonie Hradec Králové a jejíž text je koláží citátů evangelia, liturgických textů, lidových pašijových her a duchovní poezie, řídil István Dénes. V roli sólistů se představili sopranistka Michaela Gemrotová a barytonista Roman Hoza, role recitátorů se ujali Otakar Brousek mladší a Miroslav Táborský. Sborové party nastudovaly Kühnův smíšený sbor a Chlapecký sbor Bonifantes. Provedení zhodnotíme na našem portálu.
Regiony
Letošní šedesátý ročník Národního festivalu Smetanova Litomyšl má na programu i koncerty mladých talentů a rozhodl se také najít ty nejlepší z nastupující generace hudebníků. Minulý týden oznámil, že spouští projekt Zahraj si na Smetanově Litomyšli!, který je určen studentům konzervatoří, mladým hudebním tělesům, sborům i sólistům. Cesta na pódium, které je pro talentované hudebníky připraveno ve Festivalových zahradách, vede přes webový portál digitalnismetanka.cz. Mladí hudebníci potom budou mít příležitost vystoupit na jedné z festivalových scén v Klášterních zahradách, kde se letos již druhým rokem odehraje bohatý doprovodný program Smetanovy Litomyšle. Více se na našem portále dočtete zde.
Druhý koncert balíčku FOR a FROM CZECHOSLOVAKIA ze 7. koncertní řady brněnského souboru Brno Contemporary Orchestra uvedl v úterý 20. března v Besedním domě skladby věnované stému výročí republiky, tentokrát z per dvou světových skladatelů, a to za jejich přítomnosti. Brno Contemporary Orchestra oslovil významné světové skladatele, aby pro soubor zkomponovali díla s podtitulem „pro Československo“. Na koncertě tak zazněly dvě světové premiéry z roku 2018 (Plastový hrad Elliotta Sharpa a Brno Rolanda Dahindena), které byly doplněny „binárně opoziční“ kompozicí Concordanza od Sofie Gubajduliny a skladbou Quo vadis? Aloise Piňose z roku 2001. Dirigentské taktovky se ujal Pavel Šnajdr. Z koncertu jsme přinesli recenzi zde.
Balet Jihočeského divadla uvedl v pátek 23. března v českobudějovickém Domě kultury Metropol premiéru inscenace Klíče odnikud. Připravil ji bývalý šéf baletu Národního divadla Praha Petr Zuska. Inspiroval se příběhem osamocené ženy z opuštěného domu prarodičů. Zazněly části Rekviem Antonína Dvořáka a cyklu Po zarostlém chodníčku Leoše Janáčka. O chystané premiéře jsme informovali v Týdnu s tancem zde, recenzi připravujeme.
Další operní premiéru mělo minulý týden na programu Národní divadlo Brno. Tentokrát se ale operní soubor zaměřil na dětského diváka, když nastudoval operu Kocour v botách Jiřího Temla. Příběh o kocourovi z pražského Žižkova, který se vydá na dobrodružnou cestu do Francie, mohli nejen dětští diváci poprvé vidět v pátek 23. března v divadle Reduta. Hodinu trvající pohádku na libreto Elišky Toperczerové Hrubé a Jana Tůmy na jevišti ztvárnili nejen dospělí zpěváci, ale i dětský sbor, který tak tvoří jedinečnou spojnici mezi jevištěm a dětským publikem. Představení hudebně nastudovala Valeria Maťašová, režie byla svěřena Marku Mokošovi, recenzi chystáme z jedné z následujících repríz.
Zemřel významný brněnský architekt Ivan Ruller, informovala v neděli Česká televize. Loni v listopadu mu bylo jedenadevadesát let. Architektonický rukopis Ivana Rullera nese hala Rondo, podílel se i na projektu Janáčkova divadla v Brně. Zprávu jsme přinesli zde.
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]