Týden s hudbou

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Z bohatého programu, který nabízí Velikonoční festival duchovní hudby v Brně během Svatého týdne, vybíráme koncert v úterý 27. března v kostele svatého Augustina s názvem Zůstaňte a bděte se mnou. Vigilii pro šest hlasů a instrumentální soubor Wolfganga Rihma zde provede světově proslulý soubor Ensemble Musikfabrik, který se na festivalu představí vůbec poprvé. Kromě koncertů nabídne letošní ročník festivalu také oblíbené tenebrae, temné hodinky, tedy koncerty při svíčkách v jezuitském kostele Nanebevzetí Panny Marie (od středy 28. do pátku 30. března). Letos je tématem pašijových večerů pestrá hudba sedmnáctého století, jejíž interpretace se zhostí soubory: Motus Harmonicus, Capella Mariana a Musica cum gaudio. Z festivalových večerů 27. a 28. března přineseme recenzi.

Ensemble Musikfabrik (zdroj flickr.com)

Janovy pašije Johanna Sebastiana Bacha provede na Velký pátek v kostele Neposkvrněného Početí Panny Marie v Brně Filharmonie Brno. Roli Evangelisty svěřila Jaroslavu Březinovi, v roli dalších sólistů se představí Jakub Kubín, Jaromír Nosek, Lenka Cafourková a Roman Hoza. Z provedení chystáme recenzi.

 

Zaznamenali jsme v uplynulém týdnu Výběr aktualit klasické hudby, opery a tance od 19. do 25. března 2018

Zahraničí
Ve věku nedožitých devětasedmdesáti let zemřel v sobotu 24. března venezuelský hudebník, politik a ekonom José Antonio Abreu. Abreu vytvořil hudební sociální program pro mladé, známý pod názvem El Sistema, za který sklidil velké uznání a řadu ocenění po celém světě. Informovali jsme zde.

Praha
Pražské jaro v úterý 20. března představilo sedm osobností českého veřejného života, které se staly patrony letošního ročníku festivalu. Svou patronací chtějí zdůraznit, jak důležitou roli v jejich životě klasická hudba sehrává. Jsou mezi nimi například módní návrhářka Liběna Rochová, herečka Hana Maciuchová nebo sportovní moderátor Petr Vichnar. Pražské jaro také prezentovalo krátký videospot, který se sedmi vybranými osobnostmi natočil režisér Martin Suchánek. Podrobněji jsme informovali zde. Vedení festivalu také oznámilo, že novým partnerem Pražského jara je společnost Mastercard (zprávu jsme přinesli zde).

Ředitel Pražského jara Roman Bělor (zdroj PJ / foto Petra Hajská)

Ve středu 21. března přišlo Atrium na Žižkově s premiérou večera, na kterém hudba prostupovala v rovnocenném partnerství tancem ve spojení se světelným designem. Třemi hlavními hvězdami projektu, který nesl název Koncert pro NI, byli Michal Záhora, choreograf a tanečník, Petr Šporcl, violoncellista, a Jan Komárek, světelný designer a režisér.

Rezidenční umělec FOK José Cura opět přijel do Prahy, aby ve středu 21. a ve čtvrtek 22. března ve Smetanově síni Obecního domu dirigoval koncert k poctě Clauda Debussyho, neboť právě v těchto dnech uplynulo od smrti tohoto hudebního génia sto let. Z Debussyho díla zněla ve Smetanově síni Obecního domu v podání Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK skladba Potopená katedrála v orchestrální úpravě Leopolda Stokowského a orchestrální suita Obrazy. Jako protipól Debussymu zazněly Obrázky z výstavy Modesta Petroviče Musorgského v Ravelově instrumentaci. Naši reflexi koncertu najdete zde.

José Cura & Obrázky z výstavy – José Cura – Obecní dům Praha 21. 3. 2018 (zdroj FOK / foto © Petr Dyrc)

Před dvěma lety zahájila Česká filharmonie novou tradici uvádění významných soudobých děl jejich autory. Svou skladbu Totentanz (Tanec smrti) přijel do Prahy (ve středu 21., ve čtvrtek 22. a v pátek 23. března) dirigovat sedmačtyřicetiletý britský skladatel Thomas Adès. Tanec smrti, dílo pro velký orchestr, mezzosoprán a baryton, měl premiéru v roce 2013 na festivalu BBC Proms. Pro pražské uvedení jej skladatel upravil – ukázalo se totiž, že se celý předepsaný aparát na pódium Dvořákovy síně nevejde. Sólisty byli nizozemská pěvkyně Christianne Stotijn, která účinkovala i při prémiovém uvedení, a barytonista Bjørn Waag. V první polovině večera zazněla Symfonie č. 45 fis moll “Na odchodnou” Josepha Haydna a Skotská fantazie Maxe Brucha. V ní byl sólistou koncertní mistr České filharmonie Josef Špaček. Koncert jsme zhodnotili zde.

Opera Leoše Janáčka Výlety páně Broučkovy se vrátila do Národního divadla v Praze, kde měla 23. dubna 1920 světovou premiéru. První scéna připravila nové nastudování této opery, která vznikla podle novel českého básníka a prozaika Svatopluka Čecha, při příležitosti stého výročí vzniku samostatné Československé republiky. Inscenace slovenské režisérky Slávy Daubnerové a dirigenta a hudebního ředitele Opery Národního divadla Jaroslava Kyzlinka měla premiéru na scéně Národního divadla ve čtvrtek 22. března. V titulní roli se představil tenorista Jaroslav Březina. Naše videoreportáž k nové inscenaci je ke zhlédnutí zde, premiérovou recenzi si můžete přečíst zde.

Leoš Janáček: Výlety páně Broučkovy – Jaroslav Březina (Brouček) – ND 2018 (zdroj ND / foto Hana Smejkalová)

Ruský dirigent Valerij Gergijev v pátek ve Smetanově síni pražského Obecního domu řídil Orchestr Mariinského divadla z Petrohradu. Přední hudební těleso, jehož je ředitelem, nabídlo díla Clauda Debussyho, Igora Stravinského a Petra Iljiče Čajkovského. Pražský koncert, který je součástí turné Orchestru Mariinského divadla po světových koncertních sálech, vyvolal bouřlivý aplaus. Recenzovali jsme zde.

Maida Hundeling a Svatopluk Sem v sobotu převzali v Národním divadle Ceny Thálie za mimořádné jevištní výkony v opeře v roce 2017. Za mimořádný baletní výkon byli oceněni Nikola Márová a Ondřej Vinklát, kteří obdrželi Thálie už v předchozích letech. Za celoživotní uměleckou činnost Ceny Thálie dostali tenorista Miroslav Švejda, tanečník Richard Böhm a také zakladatel Černého divadla Jiří Srnec. Podrobně jsme informovali zde.

Bedřich Smetana: Dvě vdovy – Miroslav Švejda (Ladislav Podhajský) – ND 1971 (zdroj archiv ND/foto Jaromír Svoboda)
  1. 1
  2. 2
  3. 3

Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na