Týden s tancem

  1. 1
  2. 2
  3. 3
Pozvánky ze světa tance a pohybového divadla: tanec na festivalu Divadelní svět Brno, premiéra ProART Company o I. V. Psotovi, premiéra v brněnském prostoru Co.Labs a další.

Rami Be´er – Asylum (foto Udi Hilman)

Tanec divadlo na festivalu Divadelní svět Brno
Dnes začíná mezinárodní festival Divadelní svět Brno, který nabídne brněnskému publiku více než 50 inscenací ze zahraničí a výběr toho nejlepšího z českého divadla, bohatý doprovodný program, a dokonce i několik divadelních výletů mimo Brno. Potrvá do neděle 29. května.

Z tanečního a pohybového divadla se na programu objeví několik zahraničních i tuzemských produkcí. Dnes a zítra vystupuje v Mahenově divadle izraelský taneční soubor Kibbutz Contemporary Dance Company s inscenací Azyl. „Svými předchozími vystoupeními s bouřlivou diváckou odezvou prověřil statiku budovy Janáčkova divadla a my věříme, že i letos bude patřit k divácky nejatraktivnějším festivalovým produkcím a stane se taneční událostí sezony,“ komentují organizátoři z NdB. Proslulý izraelský soubor pod uměleckým vedením výjimečné osobnosti Ramiho Be´era patří vedle Naharinovy Batshevy k nejvýznamnějším souborům současného tance nejen izraelské provenience.

Choreografie Azyl se se zabývá jedním z nejžhavějších současných problémů ve světě, problémem postavení uprchlíka, imigrace, osudu žadatelů o azyl. Choreograf přistupuje k tématu z existenciálního hlediska a nastoluje otázky, které zkoumají pojmy spojené s imigrací, jako jsou vlast, identita, příslušnost, statut cizince, touha a domov… Azyl je Ramiho autobiografickým příběhem, v němž odhaluje své vnímání frustrace, zmatení a zcizení jako člen židovské rodiny přeživší holocaust.

„Příběh je o místech, kde si můžete odpočinout. O uprchlících, kteří hledají útočiště pro svou mysl, o místech a lidech, kteří chtějí někam patřit, být něčeho součástí. Chtěl jsem se věnovat tématu, do kterého se může vcítit každý člověk bez ohledu na národnost, pohlaví a tak dále, říká Rami Be’er. Každíé představení předchází dramaturgický úvod a po každém představení bude v divadle následovat diskuze s Rami Be´erem.

Na činoherní scéně Městského divadla Brno vystoupí 25. května soubor DEKKADANCERS s inscenací Proměna (recenzovali jsme zde).

Na Hudební scéně městského divadla Brno bude 26. května vystupovat od 17 hodin soubor Laterny magiky s inscenací pro děti Zázrak (s)tvoření.

Ve spolupráci s Tancem Praha se uskuteční 28. května na náměstí Svobody a 29. května na Moravském náměstí performance Woods, vždy od 17 a od 19 hodin.

Divadlo Polárka na Velké scéně uvádí představení pro nejmenší z produkce divadla Ponec: Škatulení Mirky Eliášové, 29. května od 14 a od 17 hodin.

Na scéně Janáčkova divadla přivítá NdB soubor Burki&Com s oceňovanou inscenací současného tance Ostrov!, představení se koná 29. května od 20 hodin.

Ve stejný den přijede také Cirk La Putyka se svou inscenací Runners, bude ji hrát od 18 hodin na Hudební scéně Městského divadla Brno.

Jana Burkiewiczová – Ostrov! (foto Václav Jirásek)

Kromě hlavní programové nabídky přináší letošní ročník festivalu řadu atypických divadelních formátů, ve kterých se může divák aktivněji zapojit do představení nebo vyrazit na netradiční divadelní výlet. Pro dospělé je připravena putovní hra na pomezí larpu Divadlo jsi Ty!, určená pro pětice odvážných diváků, kteří si chtějí vyzkoušet, zda by jako čerství absolventi herectví získali angažmá v brněnských divadlech. „Diváci si vyzkouší choreografii z inscenace Městského divadla Brno, základy rozhlasové tvorby v nahrávacím studiu nebo i kostýmovou zkoušku. Prozkoumají zákulisí jednotlivých divadel a setkají se i s řadou herců. Nemusíte umět hrát, stačí mít jen chuť si hrát,“ doplňuje k tomuto netradičnímu formátu lektorka Divadla Polárka Marie Bravencová. Putovní hra se dá zažít pouze ve skupině a je určena pro minimálně 3, ale maximálně 5 diváků, kteří si společně zakoupí dohromady jednu vstupenku.

Pro rodiny s dětmi je na podobném principu postavena i dobrodružná Cesta divadelní krajinou, která slibuje navíc i nečekané koncertní překvapení v Divadle Polárka na závěr celého putování.

Poprvé vezme festival DSB své diváky i na výlet, a to hned dvakrát. JEDL – letošní divadlo roku, vytvořil unikátní site-specific projekt Santini, jehož realizace se odehrávají pouze v architektonických stavbách navržených tímto slavným architektem. Představení ve Křtinách je již beznadějně vyprodané, ale týmu festivalu se podařilo dosadit ještě další uvedení v Rajhradě, které bude navíc rozšířeno o komentovanou prohlídku kostela, který je aktuálně v rekonstrukci. Druhý výlet se odehraje taktéž v unikátním prostředí, a to přímo uvnitř historického centra Prahy v prostorách barokního Paláce Hrzánů z Harasova, který s imerzivní inscenací Mistr a Markétka obydlí nezávislý soubor Tygr v tísni. Speciální předpremiéra projektu byla připravena přímo pro DSB. Diváci zde dostanou možnost stát se součástí inscenace, procházet se mezi dějstvími, či jen v netypických prostorech paláce okusit na vlastní kůži atmosféru nejslavnějšího Bulgakovova románu.

Not a Swan (foto archiv CO.LABS)

Brněnská CO.LABS uvede osobní zpověď ve formě autorské taneční inscenace performerky Patrície Pažické
Brněnská zóna nezávislého umění CO.LABS uvede 28. května premiéru sólové autorské pohybové inscenace Not a Swan. Inscenace je koprodukčním projektem CO.LABS a kolektivu Lidi, kteří v CO.LABS působí od září 2021 jako stálá rezidenční skupina.

Kolektiv Lidi je umělecká skupina, tvořící na pomezí fyzického divadla, performance, happeningu, vizuální či zvukové instalace. „Jejich cílem je prozkoumávat existenci člověka v prostoru. Pracují s introspektivními tématy lidství, civilní existencí a prožitkem autenticity. Jejich tvorba je intimní, často abstraktní a záměrně se vzdává možnosti jednoznačné interpretace. Lidi pracují kolektivně a jednotlivé role se v rámci procesu často stírají a proměňují,“ vysvětlují organizátoři.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]
  1. 1
  2. 2
  3. 3

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments