Týden s tancem

  1. 1
  2. 2
Přinášíme nové taneční zpravodajství k 22. lednu 2019. Co se děje a kam vyrazit? V Praze na derniéru jednoho z projektů VerteDance nebo na improvizaci, v Brně chystá premiéru PorART Company, v Trutnově hostují tanečníci z Litvy, a kdo neholduje výslovně současnému tanci, možná ocení hosty Národního divadla v Brně, kam přijede slovenská Lúčnica i Maďarský národní balet. Co chystají naše hlavní baletní scény na jaro, možná už víte, ale my vám to raději také připomeneme.

VerTeDance naposledy uvádějí projekt Ceviche
Improvizované představení, ve kterém se setkávají tanečníci pod hlavičkou souboru VerTeDance s choreografem Davidem Zambranem a kapelou Zrní, mělo premiéru v listopadu 2015. Choreograf pojmenoval projekt podle tradičního latinskoamerického pokrmu z ryb bezpočtu dalších ingrediencí, ve kterých viděl paralelu ve spolupráci s tanečníky a živou hudbou, která vždy probouzí nové varianty tanečního chodu při každé repríze.

Představení se udrželo na repertoáru tři roky, což je v současném tanci známka úspěchu. Naposledy bude uvedeno v holešovickém Studiu ALTA 24. ledna, tančí Martina Hajdyla Lacová, Tereza Ondrová, Lucia Kašiarová a Barbora Látalová.

V Altě Po pás a už po sedmé
Ve Studiu ALTA probíhá dále série improvizačních večerů Po pás v režii skupiny CreWcollective. Sedmý díl se koná 25. ledna. Dobrodružství improvizace, jedinečnost a neopakovatelnost sledovaného, spontánnost a překvapení: divák i performer jsou na tom podobně, ani jeden neví, co se bude dít, ale jsou v tom až „Po pás“. Na jevišti se spolu potkávají umělci z různých oborů, podmínkou pro účast je, že spolu déle než rok nespolupracovali, společně vytvářejí improvizované představení. Každý večer má dvě až tři části o délce 20 až 30 minut. Kombinaci hráčů vybírá publikum losem těsně před začátkem představení. Diváci tak nejen že rozhodují, kdo s kým bude vystupovat, ale stávají se součástí celého konceptu tím, že přinášejí nápady na konkrétní úkoly pro umělce. Tentokrát v tom budou až po pás Tina Afiyan Breiová (tanečnice, která v současnosti také v Altě vede workshopy), tanečnice Lucia Kašiarová, Michal Wróblewski (skladatel a saxofonista), Václav Zimmermann (divadelník, improvizátor, člen různých skupin a autorských projektů), herec a mim Vojta Švejda nebo houslistka Anna Romanovská-Fliegerová.

Ema Destinn_Bouře a klid (foto Jan Vrba)

ProART Company uvede program k poctě Emy Destinnové

Multižánrová scénická báseň jako pocta opěrní pěvkyni Emě Destinnové (1878–1930) je nejnovějším projektem ProART Company a uskuteční se v premiéře 28. ledna, v brně ve vile Tugendhat. Operní pěvkyně a národní ikona Ema Destinnová inspirovala představení Ema Destinn_Bouře a klid. Slavná umělkyně se vedle své operní dráhy realizovala jako autorka básní, románů, písní, překladů a jednoho dramatu. Autor projektu, tanečník a choreograf Martin Dvořák tak vyzval spisovatelku Alenu Mornštajnovou, skladatele Antonína Fajta, Omara Rojas Ruize, Kryštofa Okrouhlého, Jana Hanáka a choreografku Golde Grunske, aby společně s ním z pocitu o Emě Destinnové vytvořili vlastní dílo. Mozaika z těchto děl bude tvořit kostru večera, jímž jako leitmotiv prostoupí Destinnové písně z cyklu Zahrada srdce a vybrané písně Antonína Dvořáka. Podoby a pocity národní hrdinky ztělesňuje pětice interpretek – tanečnice, herečka a zpěvačka – doplněná o postavu mužského protihráče, glosátora a jevištního partnera Enrica Carusa. Účinkující jsou jmenovitě Irene Bauer, Kateřina Beranová, Kateřina Jebavá, Golde Grunske, Zaida Ballesteros Parejo, Martin Dvořák a Marta Vašková (klavír). Inscenace vzniká v koprodukci s německou Tanzkompanie Golde. Více zde.

Současný tanec z Litvy v Trutnově
Taneční večer s názvem Contemporary čeká publikum ve Společenském centru Trutnov UFFO také v pondělí 28. ledna 2019. Contemporary znamená současný, dnešní. Představení, které nese tento název, je pravděpodobně v Litvě první, kdy tři umělci – tanečníci spolupracovali na tvorbě představení, které se dívá na současnou litevskou taneční scénu se sebeironií. A humor je nejkratší cesta k srdci diváka, který zatím není rozhodnutý, jestli žánru současného tance dá šanci. Dle organizátorů je toto představení nejen sebekritické, ale také humorné, mladistvé a téměř celou hodinu je schopné bavit publikum, ironicky se soustředí na procesy tvorby tance, na klišé, fráze i kostýmní detaily. „O čem „mluví“? O tom, jaké je současné taneční dílo. Klade si také otázku – pochopí diváci, o čem to všechno je, potřebujeme vysvětlit význam díla publiku? Odpověď zní – prostě to udělej!“ Také citují z litevských médií, kde se například píše: „Toto představení se doporučuje lidem, kteří se obávají současného tance nebo se jim prostě nelíbí. Nebo ještě víc pro ty, kteří obdivují tento typ tance. Nedoporučuji ho lidem bez smyslu pro humor a pro ty, kteří nerozumějí ironii.“ (Goda Dapšyté, Magazine 370). V inscenaci vystupují performeři Agnė Ramanauskaitė-Dahm, Paulius Tamolė a Mantas Stabačinskas. Více zde.

Slovenská Lúčnica i Maďarský národní balet Budapešť v Brně
Brněnské Národní divadlo představuje v nedávno zrekonstruovaném Janáčkově divadle taneční hosty. 26. ledna to bude slavný slovenský soubor písní a tanců Lúčnica. Hlavním posláním Uměleckého soboru Lúčnica je starat se o uchovávání a rozvoj slovenských národních tradic. Představení, které Lúčnica 26. ledna 2019 představí v Janáčkově divadle, vychází tradic slovenského lidu z rolnického, pastýřského i řemeslnického prostředí a přináší výběr neúspěšnějších tanečních choreografií prof. Štefana Nosáľa (1927–2017), dlouholetého uměleckého šéfa Lúčnice, jehož památku tímto programem soubor připomíná.

  1. 1
  2. 2

Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na