Týden s tancem

Premiéra baletu Princezna Hyacinta v Liberci, aktivity Centra choreografického rozvoje Se.s.ta, premiéra tanečního filmu o Marii Kudeříkové, Česká taneční platforma a další aktuality
Zkoušky inscenace Princezna Hyacinta (foto Petra Svojšová, Divadlo F. X. Šaldy Liberec)

Premiéra baletu Princezna Hyacinta v Liberci
Soubor baletu Divadla F. X. Šaldy v Liberci připravil na poslední březnový den premiéru humorného pohádkového příběhu z prostředí Českého ráje. Autorkami a „restaurátorkami“ Nedbalova zapomenutého celovečerního baletu Princezna Hyacinta jsou choreografka a režisérka Marika Blahoutová a PR manažerka Baletu Národního divadla Kateřina Hanáčková jako libretistka. Premiéry se konají 31. března a 2. dubna.

Choreografka dostala od šéfky libereckého baletu volnou ruku i ve volbě titulu: „Jediné přání bylo, abych vytvořila rodinný balet. Oslovila jsem tedy Kateřinu Hanáčkovou, která má přehled o baletní historii, a společně jsme hledaly téma. Měla jsem představu objevit balet s krásnou hudbou, a to se Kateřině vskutku podařilo. Když jsem si přečetla libreto a zjistila, že se celý děj odehrává na Troskách, tak jsem zajásala. Našla jsem třicet pět minut hudební ukázky z Princezny Hyacinty a v té chvíli bylo rozhodnuto. Až později jsme přišly na to, že více hudebních nahrávek nikdy zaznamenáno nebylo. Představení se hrálo pokaždé živě,“ přibližuje choreografka vznik nové inscenace v rozhovoru na stránkách divadla.

Zkoušky inscenace Princezna Hyacinta (foto Petra Svojšová, Divadlo F. X. Šaldy Liberec)

Původním záměrem byl inscenovat balet jen na Nedbalovu hudbu, jenže neexistuje žádná jeho nahrávka, jen partitura. Autorky však nechtěly vytvořit historickou rekonstrukci, ale nové dílo, proto oslovily ke spolupráci ještě současného hudebního skladatele Zbyňka Matějů, který již složil několik baletů (např. Malou mořskou vílu nebo Čarodějova učně) a s jeho pomocí vznikla nová partitura. O výtvarnou stránku představení postarali proslulý kostýmní návrhář Josef Jelínek a scénografka Lucie Loosová.

„Na Princezně Hyacintě je nejznámější asi plakát, který k premiéře vytvořil Alfons Mucha. Je to výjimečné dílo, secesní skvost – všichni ho známe. Co už tak v povědomí veřejnosti není, je fakt, že k němu existoval původní balet s hudbou Oskara Nedbala, choreografií Achille Viscusiho a libretem Ladislava Nováka. Navíc byl balet ovlivněný zednářskou symbolikou, takový český pokus o Kouzelnou flétnu,“ vysvětluje Kateřina Hanáčková. „Není se čemu divit, když si uvědomíme jak významné postavení Mucha – zednář měl, navíc jsem v jiném archivu našla i potvrzení o Nedbalově přijetí do konkrétní zednářské lóže. Pokud si prohlédnete vlastní plakát, nenechá vás na pochybách, o co tu jde, a i v původním libretu odkazy na tyto zednářské a jasné atributy najdeme. Už hlavní postava Kováře s jeho kladivem a nářadím je velmi symbolická – a v rámci respektu k původní myšlence, jsme ji pro libereckou Princeznu Hyacintu nechaly i my.“

Zkoušky inscenace Princezna Hyacinta (foto Petra Svojšová, Divadlo F. X. Šaldy Liberec)

Vesnický kovář, ústřední postava, touží získat bájný poklad a dostává se tak na hrad. Potkává krásnou princeznu Hyacintu, kterou unese černokněžník Aratron. Při pokusu o její vysvobození se dostává až do bájné říše Hyacint. Pohádkovému příběhu nechybí humor, dramatické momenty, dokonce ani láskyplný závěr.

Balet se již počátkem století odehrával na hradě Trosky, proto se nabízelo uvést tuto inscenaci v libereckém divadle. Tajemný svět pod hradem, chodba, která nás přivede do jiného světa, sen versus realita. Původní Hyacinta byla spíš pantomimickou fraškou, libreto bylo velmi složité, spletité a dobová kritika tvůrčí tým téměř „popravila“. I proto se možná i přes nádherný výtvarný počin Alfonse Muchy nestala stálicí na českých jevištích – jako třeba jiný Nedbalův balet Z pohádky do pohádky. „Každopádně je to překrásné téma a my se ho snažíme oživit a přetavit s úctou k odkazu, který původní inscenační tým v českém umění zanechal. Snažíme se vytvořit inscenaci, která bude bavit jak děti, tak jejich rodiče. Skutečné rodinné představení, jež přinese láskyplný příběh, šťastný konec, upozorní na hodnoty, za které má smysl bojovat,“ dodává Kateřina.

Plakát Alfons Mucha zaplnil řadou skrytých významů a symbolů. Je zřejmé, že šlo o dílo (jako Mozartova Kouzelná flétna) s přesahy do jiných „nedivadelních“ souvislostí. Nádherná secesní Princezna Hyacinta Alfonse Muchy se stala nedílnou součástí našeho výtvarného bohatství a byla by škoda, kdyby stejnojmenný kouzelný Nedbalův balet upadl v zapomnění. Plakát inspiroval tvůrce také při fotografování aktuálního vizuálu nové inscenace, použili Muchovu stylizaci a ponechali v našem plakátu hned několik jeho tajemných symbolů:
Pravá ruka princezny Hyacinty zobrazuje gesto Velké Bohyně a představuje ženský princip.
Levá ruka – mužský princip, zaujímá gesto Rohatého Boha – ‚paroháče‘.
Princezna má na sobě bílý šat, který definuje její panenskou nevinnost a vystoupení z temnoty
Foto: Radek Teope Drbohlav, tanečnice: Johana Březinová.

DFXŠ: Princezna Hyacinta (plakát k inscenaci, foto Radek Teope Drbohlav)

Uctěním památky odbojářky Marie Kudeříkové začal Týden mučednic, v jeho rámci proběhne premiéra tanečního filmu Maruška
V neděli uběhlo 80 let od popravy mladé antifašistické odbojářky Marie Kudeříkové, kterou nacisté sťali 26. března 1943 v dnešní polské Vratislavi. Komentovaná prohlídka po brněnských uměleckých dílech z doby socialismu pod vedením sochaře a experta na antifašistické a socialistické umění Pavla Karouse byla zakončena u památníku Marie Kudeříkové za Městským divadlem Brno.

V úterý 28. března pořádá město Brno na Špilberku vernisáž výstavy soutěžních návrhů na sochu Marii Restituty. V dalších dnech mohou lidé navštívit filmové projekce, setkat se Magdou Vášáryovou, účastnit se premiéry filmové adaptace taneční inscenace o Marii Kudeříkové či vypravit se na zájezd do Vídně k hrobu blahoslavené Marii Restituty.

Martin Dvořák, ProART Company – Maruška (foto Mila Vašíčková)

Matěj Hollan z Meetingu Brno vysvětluje důvody pro uspořádání akce: „V roce 2021, když odbojářka Marie Kudeříková měla výročí 100 let od narození, jsme jako Meeting Brno dělali několik akcí. Těmi hlavními výstupy byla taneční hra Martina Dvořáka a skupiny Proart Maruška a aktualizace pomníku Marie Kudeříkové sochařem Pavlem Karousem. Už tehdy jsme měli představu, že stejně jako 100. výročí narození bude vhodné připomenout i 80. výročí zavraždění. Tím druhým důvodem je, že Marie Kudeříková je jediná žena, která má v Brně doteď sochu a Marie Restituta bude na základě nedávno ukončené soutěže druhá. Tato soutěž, kterou pořádalo město Brno, se uskutečnila na základě aktivity tehdejší prezidentky a programové ředitelky Meetingu, Kateřiny Tučkové, která při Meetingu 2017 udělala kampaň I žárovka má sochu upomínající na fakt, že v Brně až na Kudeříkovou žádná ženská socha není. Díky této iniciativě se v anketě jako první novodobá socha významné ženy zvolila právě Marie Restituta, řeholní sestra pocházející z Brna Husovic. Tím, že obě byly bojovnice proti nacismu a zemřely jen pár dní od sebe stejnou smrtí, nám přišlo logické připomenout jejich památku dohromady.“

Program týdne je kompletně k nahlédnutí zde.

Martin Dvořák, ProART Company – Maruška (foto Mila Vašíčková)

Například ve středu 29. března v Kině Art proběhne od 20 hodin promítání filmu …a pozdravuji vlaštovky a následná diskuse s Magdou Vášáryovou. Paní Vášáryová přijela na pozvání Meetingu Brno už před dvěma lety. Ve filmu …a pozdravuji vlaštovky z roku 1972 hraje právě Marii Kudeříkovou. Po skončení filmu bude následovat beseda právě s ní.

V pátek 31. března proběhne od 19 hodin v prostorách Institutu Paměti národa na Radnické ulici program premiéra filmové adaptace divadelní inscenace MARUŠKA choreografa Martina Dvořáka a Company ProART. Dvořák před dvěma lety pro Meeting Brno vytvořil udělali v Káznici zajímavé taneční divadlo o Marii Kudeříkové do prostor bývalé Káznice na Cejlu a tato inscenace se později rozšířila na její umělecký záznam s její rozšířenou podobou, který tedy spadá do žánru dance for camera.


ZE SÍTÍ A REDAKČNÍ POŠTY, POZVÁNKY, AVÍZA


Navždy spolu! – choreografie Viliam Dočolomanský – Farma v jeskyni 2017 (foto Viktor Kronbauer)

Farma v jeskyni: Derniéra Navždy spolu!
Soubor Farma v jeskyni posílá do derniéry inscenaci Navždy spolu! Poslední příležitost ji vidět bude 3. a 4. dubna od 19:00 v Centru současného umění DOX.

Jak obstát ve vztahu s narcistní matkou? Kam až dojdeme v honbě za láskou a porozuměním, které nám ten druhý prostě neumí dát?

Inscenace propojující seniorské tanečníky/ce s profesionálními performerkami. Eliška Vavříková jako dcera toužící po lásce a Hana Varadzinová jako komplikovaná matka.


Nespoutaní v premiéře ve čtvrtek
Losers Cirque Comapny
uvádí už za dva dny, 30. března od 19:0 hodin, novou premiéru, inscenaci Nespoutaní. O připravované premiéře jsme informovali zde, na premiéru zbývají poslední vstupenky.
Tvůrčí tým: dramaturgie Matěj Randár, režie Petr Horníček, choreografie Michaela Kadlčíková, hudba Jan Šikl, kostýmní výtvarník Petra Vlachynská, scéna Petra Vlachynská, Petr Horníček, light design Michael Bláha, zvuk Karel Mařík.


Tereza Ondrová a Silvia Gribaudi – Insectum in… Prague (foto Vojtěch Brtnický, Tanec Praha 2022)

Česká taneční platforma za dveřmi
Showcase současného tance a pohybového divadla vypukne v pátek 31. března a potrvá do neděle. Do letošního ročníku se přihlásilo 34 děl, z nichž odborná Dramaturgická rada vybrala 10 nejzajímavějších. (Složení dramaturgické rady: Marta Ljubková, Martin Macháček, Markéta Málková, Jitka Pavlišová a o jeden hlas se dělily Yvona Kreuzmannová a Markéta Perroud.)

Dramaturgická rada hledala inscenace, které patří právě na ČTP, a vybrala taková díla, v nichž cítí potenciál zkoumání tance jako výrazového jevištního jazyka: inscenace, které důvěřují tělu a pohybu jako komunikačnímu kódu, posouvají jeho hranice a experimentují s nimi. Inscenace, které se otevírají směrem k publiku s důvěrou ve vzájemné porozumění, ale nepodbízejí se osvědčenými cestami.


SE.S.TA INFORMUJE – DVĚ POZVÁNKY CENTRA CHOREOGRAFICKÉHO ROZVOJE


Coaching Residency for Choreographers 2023
Se.s.ta, Centre for Choreography Development
is organising coaching residency for Choreographers under the guidance of Jean Gaudin (FR) and Alice Chauchat (FR/DE): 16.–24. 8. 2023 in Prague

Develop your project in an intensive residency with the support of experienced art coaches and an international group of other creators. A number of established choreographers have used the unique concept of artistic coaching for more than ten years, get a place in the sixteenth edition! Applications should be sent by April 12, 2023.

The goal of the Residency is to support the artistic work of emerging choreographers and guide them in reflection of their initiated projects. The Residencies are the platform for developing a discourse in contemporary dance, art and life echoing the Czech and international dance and art scene.

The objective of the Residency is not aiming to form professional dancers, nor to direct aesthetic aspect of the expression. Rather it wants to encourage the invention or reinvention of variable modes of choreographic work and to boost the research of unusual ways of expressing artistic intention. The Coaching Residencies have a form of a dialogue between emerging choreographers and hosting coaches who navigate them in their artistic work.

The Residency last ten days and apart from intensive tutoring of the choreographers it includes lectures and everyday feedback sessions, common discussions and mutual presentations of the artistic processes in the frame of open rehearsals and public presentations. Both the public presentations and common discussions offer artists the possibility to confront and share their work with their potential audience.

The Residency 2023 will be under the guidance of Jean Gaudin (FR) and Alice Chauchat (FR/DE).

“The reflections and questions that the coaches asked throughout this experience allowed us to move forward without judgment and with respect for each of the participants. Focusing on the creative process is the essence of this accompaniment, which has provided me with a space, and a place of safety, where I can continually develop and try new things.” (Agata Jarošová, Choreographers’ Residency with Coaching 2022)

“This coaching residency is an amazing opportunity for all stages of working in progress. It’s a good way to build a new network. It gives you the possibility to grow in your way of working and it gives you new tools. Pay attention to last day/evening. Keep on going! Such an inspiring, educational and cosy space.” (Elena Iachininoto, performer, choreographer, participant on Residency)

Artistic coaching brings a shift in thinking about artistic creation and its process.

Programme:

/ Morning Studio practice session (opened for public)
/ Work in the studio independently and with the coaches (4 – 6 hours daily)
/ Moderated team discussion every evening
/ References of the Trade Fair Palace, National Gallery Prague
/ One-day seminar with lectures and video screenings
/ Two public presentation of the choreographic project

Work with experienced art coaches will take the form of independent work in the studios as well as evening debates and a conference day. Work in progress and morning trainings will take place with the participation of the public.

Practical information:

We offer
/ Dance studio of sufficient capacity for their interpreters
/ Supervision of a professional coach
/ Peer-to-peer cooperation with other choreographers
/ Constructive discussion and feedback
/ Morning trainings
/ Conferences and lectures by experts from various fields
/ Record of the work of progress
/ Meeting with the audience
/ International networking
/ Sharing know-how and possibilities leading to actual results
/ Half of the Travel costs covered
/ Help with finding an affordable accommodation (we do not cover accommodation costs)

PRICE: 200 € (the cost of accommodation is not included).

Applications

Send your application form including CV and project description at the latest 12th April 2023.

APPLICATION ONLINE FORM HERE !

Obligatory attachment: Together with the application send a link to a video extract of your choreography, from which you will come out on the residency if you have now or at last till 30. 6. 2023.

You can specify the name of the coach you would like to work with during your stay. We will endeavour to meet your demands.

This year we will favorise projects that are in the process of its creation and not in the final phase. The project should not be less than two months before the premier.

Contact: Eva Dryjová, e-mail.

More information here.


Centrum choreografického rozvoje Se.s.ta (foto Se.s.ta)

CHOREOGRAFICKÉ CAFÉ: Diskuze k představení SOFT SPOT

Kdy: 18. 4. 2023, kde: divadlo Ponec

CHOREOGRAFICKÉ CAFÉ je moderovaná diskuze odborníků a příznivců tance, která reflektuje na základě zhlédnutého představení po choreografické a taneční stránce konkrétní téma. Tentokrát se zaměří na téma POZICE TVŮRCE A POZICE PUBLIKA.

Centrum choreografického rozvoje SE.S.TA vytvořilo CHOREOGRAFICKÉ CAFÉ jako platformu pro dialog mezi umělci a veřejností, která obohacuje kritickou reflexi tvorby na současné taneční scéně. Dialog klade otázky a rozvíjí teoretické odkazy k tématům, na kterých umělci v současnosti pracují nebo která zkoumají.

Pro koho je akce určená:

(1) Odborná veřejnost: taneční profesionálové – aktivní tanečníci, choreografové, taneční pedagogové, studenti tance, taneční kritici a novináři, kurátoři, teoretici, i umělci z jiných oborů – výtvarníci, architekti, scénografové atd.
(2) Další veřejnost: diváci, kteří mají zájem porozumět současné choreografii.

Program:
Termín konání: 18. 4. 2023

20:00 představení Soft Spot
21:10–⁠22:30 Diskuze

Diskuze následuje po představení současného tance Soft Spot (ME-SA). Společně se podíváme na představení z hlediska tématu POZICE TVŮRCE a POZICE PUBLIKA.

(1) Jaký je vztah mezi tvůrcem a publikem v představení Soft Spot?
(2) Jak spolu tvůrce a publikum komunikují?
(3) Co chtěli tvůrci sdílet s diváky, když už nás pustili do svého bezprostředního světa –⁠ tak blízko, že cítíme každý jejich pohyb a dech?


Diskuze bude vedena v angličtině. Večer bude moderovat Marie Kinsky a hosty budou Marta Ljubková (CZ) a Peter Šavel (SK).

Zájemce prosíme o registraci přes online formulář ZDE.

ODBORNÁ VEŘEJNOST:

Pro Choreografické café v termínu 18. 4. 2023 otevíráme pracovní skupinu, která bude složená z odborníků – tanečních profesionálů, tanečních kritiků, studentů tanečních oborů atd. Máte-li zájem se přidat do pracovní skupiny, vyplňte prosím přihlášku (viz odkaz shora).

Co znamená být součástí pracovní skupiny:

(1) před konáním Choreografického café vám zašleme pracovní materiály k prostudování
(2) v den konání se sejdeme jednu hodinu před představením Soft Spot, tedy již v 19 hod a společně se připravíme na následnou diskuzi
(3) aktivně se spolu s námi zúčastníte následné diskuze

V rámci pracovní skupiny máme místo pro 10 až 20 účastníků z řad odborné veřejnosti.

10 VSTUPENEK ZDARMA: Pro prvních deset přihlášených účastníků z řad odborné veřejnosti garantujeme ve spolupráci s Divadlem Ponec vstupenky na představení Soft Spot zdarma.

OSTATNÍ: Diskuze po představení je pro všechny zájemce (zaregistrované i volně příchozí) zdarma až do naplnění kapacity a není nutné se k diskuzi registrovat.

Vstupenky na představení můžete zakoupit přímo v divadle Ponec online zde:

Těšíme se na Vás!
Centrum choreografického rozvoje SE.S.TA, z. s.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments