Týden s tancem

Laterna magika představí na 1. Máje originální online dokument. Michal Záhora a Pulsar uvedou na Mezinárodní den tance záznam Slavnosti, Ponec uvede ve čtvrtek online Proces Dory Hoštové. Co chystají 420PEOPLE a Studio ALTA na Mezinárodní den tance. Jihočeské divadlo zpřístupní Šípkovou Růženku. Nové tipy ze zahraničí.
Zkoušení inscenace Zahrada v Laterně magice (foto Markéta Petříčková)

Laterna magika „In the Garden“ je trochu víc než jen backstage dokument
Tvorba představení krok za krokem: dokument mapující vznik původní inscenace Laterny magiky Zahrada, kterým Laterna magika završila 60 let své existence, uvede soubor online jako dárek svým fanouškům na 1. května. Zákulisí tvorby multimediálního projektu, rozhovory s tvůrci, reportážní záběry z dílen, studií, tanečních sálů i zákulisí Nové scény a neopakovatelná atmosféra tvůrčího procesu, to vše v dokumentu In the Garden divák nalezne.

Film vznikal paralelně s tvorbou premiéry inscenace Zahrada a vskutku netradičním způsobem. Stojí za ním mladý student filmové produkce z francouzského Lille, Tansi Makele, který je mimo jiné vášnivým filmařem a strávil v souboru Laterny magiky půlroční stáž v programu Erasmus, Prahu však navštívil ještě několikrát, mimo jiné i kvůli dokončení filmu.

Zvolil jsem si pro svou stáž Prahu, protože pro mne představuje umělecký ideál a získat profesionální zkušenost v zahraničí pro mne bylo významným kulturním, jazykovým i uměleckým obohacením. Vždycky jsem měl rád surrealismus v českém umění, Jan Švankmajer a Miloš Forman byli vždy mou velkou inspirací. Takže být v Praze znamenalo být naprosto v souladu s mým primárním zájmem – kterým je film – ale skrze umění Laterny magiky,“ říká Tansi Makele k inspiraci, která ho dovedla k tomu, že se ucházel o stáž právě v jednou ze souborů Národního divadla.

Proces tvorby inscenace ho tak nadchl, že se rozhodl natočit o něm sám dokument, k němuž si vytvořil scénář, realizoval i přes jazykovou bariéru rozhovory s tvůrci a tanečníky, materiál několikrát sestříhal a po řadě konzultací mu dal konečnou podobu. Anglické titulky připravila produkční Laterny magiky Sandra Malisová, o postprodukci a závěrečnou synchronizaci se postaral autor. „Vzniklo dílo zcela profesionálních kvalit, u něhož stěží uvěříte, že je téměř výlučně prací jediného člověka, nadto v opravdu nestandardních podmínkách. Natáčení nebylo naplánováno dopředu, Tansi Makele měl k dispozici vlastně jen digitální fotoaparát a počítač,“ komentuje vznik reportážního filmu vedoucí uměleckého souboru Pavel Knolle.

In the Garden – záběr z dokumentu Laterny magiky (na záběru choreograf Štěpán Pechar)

Snímek má klasické atributy dokumentu sledujícího po řadu měsíců tvorbu představení a vrcholícího vstupem umělců před premiérové publikum. „Dokument In the Garden chce divákům umožnit prozkoumat Zahradu společně s jejími tvůrci. Doufám, že jim film ukáže v úplnosti proces vzniku představení a zapojení umělců, ve filmu všichni sdílejí zkušenost ze své pozice a svého odborného hlediska. Představení samotné je nesmírně bohaté a živé a ve svém jádru má spoustu filmových prvků: scénografie, světelný design, kresby, projekce, tanec, hudba… Každý z mluvčích měl prostor popsat svůj přístup k projektu a osvětlit detaily, které může přiblížit jen on sám. A ačkoli jsme tento projekt vytvořili s prakticky nulovým rozpočtem a se mnou jako režisérem, který nemluví česky, doufám, že se nám podařilo hmatatelně zachytit umělecký vývoj představení v jeho křehkosti,“ dodává autor.

Dokument byl zařazen do online přehlídky Manchester Lift-Off Film Festival Online 2020. Lift-Off Film Festival je festival pro mladé tvůrce, který má pomoci objevovat talenty a zviditelnit nadějné nízkorozpočtové projekty. Odehrává se v online prostředí a dokument In the Garden byl vybrán do této showcase letos v březnu. Filmy vidí jen platící diváci, účastníky vybírá porota, aby podpořila mladé talenty. Určen je pro krátké filmy a dokumenty, tzv. festure. Lift-Off Film Festival se pomyslně odehrává v jedenácti městech světa, ačkoli reálně jde o online prostředí, celou akci zaštiťují slavná britská Pinewood Studios.

In the Garden – záběr z dokumentu Laterny magiky

IN THE GARDEN
Režie, scénář, kamera, střih, postprodukce: Tansi Makele
Titulky: Sandra Malisová
Konzultace střihu: Lucie Kocourková
Spolupráce a produkce: Laterna magika a tvůrčí tým inscenace Zahrada

? Online premiéra v pátek 1. května od 20:00 hodin:
na Youtube
bit.ly/Laterna_In_the_Garden
na FB Laterny
www.facebook.com/laternamagikaND/

Tansi Makele se narodil a vyrostl na pařížském předměstí ve velmi kulturně zaměřené rodině, oba rodiče pracují v divadelní oblasti. Tansi je synem uznávaného francouzsko-konžského dramatika, prozaika a nakladatele Cayi Makhélé, známého také v České republice svými hrami Bajka o lásce, pekle a márnici, Čarování nebo Sedm Mythových proměn. V 17 letech se přestěhoval na sever Francie, aby mohl studovat v jedné z nejhezčích i nejlepších francouzských škol, Sciences Po Lille, která se zaměřuje na politologická a humanitní studia. Vždy chtěl pracovat ve filmovém odvětví, nejraději jako filmař, a uvědomoval si také, že díky této škole bude mít mnohem víc možností pracovat v jakémkoli oboru. Jeho specializací se stala produkce a financování filmů ve francouzském prostředí, v současnosti pracuje na diplomové práci Francouzský filmový horor a jeho produkce.

Díky dokumentu In the Garden jsem měl možnost pracovat na natáčení i režii: uvažovat o zarámování příběhu, o kompozici, střihu, práci s barvami, míchání zvuku, ale i o narativu, jak vyprávět samotný příběh. To mi pomohlo uvědomit si, že skutečné uspokojení nacházím za kamerou, kdy se snažím zachytit každý okamžik pro film,“ dodává ke své praxi v Laterně magice a Národním divadle.

 

Slavnost on-line na Meznárodní den tance – Pulsar uvolní záznam za mírný poplatek
Dílo Slavnost Michala Záhory bylo jednorázovou událostí v roce 2018 u příležitosti výročí 100 let české státnosti. Odehrálo se jen jednou, pod širým nebem, s podtitulem Taneční pouť krajinou u Galerie Klenová. „Rozhodli jsme se tuto taneční poť uveřejnit v tomto čase a v rámci svátku Mezinárodního dne tance 2020. Pořízením vstupenky za symbolickou částku 100 Kč vám pošleme link na spuštění záznamu z představení, které bylo taneční poutí krajinou,“ uvádí produkce Pulsaru, pod jejíž hlavičkou Michal Záhora posledních několik let tvoří.

Online záznam by měl být spuštěn 29. dubna ve 20:00 na portále GoOut, kde zakoupíte i vstupenky: https://goout.net/cs/kultura-online/slavnost/chtpf/+bawjq/

Michal Záhora se pro výjimečnou příležitost oslav české státnosti spojil v roce 2018 s P. ThLic. Ing. Petrem Vacíkem, aby skrze taneční obrazy a mluvené slovo provedli poutníky introspektivní cestou vnější krajiny do krajiny vnitřní, posvátné. Na české umělecké scéně ojedinělé tanečně-výtvarné dílo bylo setkáním dalších umělců, profesionálních tanečníků a studentů konzervatoře Duncan Centre.

Zájemci, kteří chtějí platformu Pulsar a tvorbu Michala Záhory podpořit ještě více, mají také možnost si koupit Vstupenku na NIC, neboť i Pulsar se k této iniciativě přidal. Ale čas už se krátí, 1. května je již tento pátek: https://goout.net/cs/divadlo/pulsar-predstaveni-o-nicem/muopf/+efpjq/

Michal Záhora / Pulsar – Slavnost (foto Vojta Brtnický)

Ponec online: Proces ironizující choreografickou tvorbu
Již pravidelné čtvrteční online vysílání divadla Ponec připomene jednu z nejoblíbenějších inscenací s humorným nádechem, Proces z dílny choreografky Dory Hoštové. Jde o mimořádnou možnost záznam inscenace vidět, protože je již po derniéře (v říjnu 2018), což v oblasti současného tance skutečně znamená, že dílo z živé scény mizí natrvalo. Ponecké vysílání bude ještě okořeněno krátkým filmem stejného jména v režii Johany Švarcové, který ironicky vypráví spolu s choreografií „o kreativitě, finančním zázemí a dotacích v tanečním světě“. Jako vždy jsou videa dostupná pouze do půlnoci! Divadlo Ponec můžete stále podporovat na stránkách Donio, Darujme a vstupenkou na NIC.

Proces Dory Hoštové nabízí pohled na vznik díla z různých úhlů. Diváci zřídkakdy přemýšlejí o tom, co stojí za hotovým tanečním představením. Co by se však stalo, kdyby proces jeho vzniku sledovali? Co znamenají jednotlivé pohyby, jaký obsah nesou výraz a gesta, jak moc ovlivňuje dojem z představení zvuk a hudba? „A proč tak málo chodíme na tanec a mnohdy mu nerozumíme …  bez příběhu, bez humoru, bez nadhledu… dost často pořád málo, a přesto příliš moc,“ říká autorka Dora Sulženko Hoštová, která v inscenaci také sama tančí spolu s hercem Janem Čtvrtníkem. Inspirace proslulým románem Franze Kafky není náhodná.
Premiéra se konala už téměř před šesti lety, tehdejší recenzi najdete zde: „Aha, řekne si divák, takže ono to vlastně nemělo žádný skrytý smysl, šlo jen o chození sem a tam. Tedy, asi se shodneme na tom, že inscenace současného tance obvykle smysl či sdělení mají, ale někdy hledáme krkolomné a složitě vykonstruované významy tam, kde žádné nejsou, kde je třeba jen prostá chuť zkusit nějaký pohybový princip. A to nám dvojice performerů ukáže dokonale, s velkou dávkou sebeironie a nadhledu.
Na Proces navázala choreografka loni inscenací Progres, která je v aktuálním programu divadla Ponec (recenze zde).

Mezinárodní den tance s divadlem Ponec můžete zahájit online lekcí s tanečnicí Helenou Arenbergerovou hned v 9:30 ráno.

 

420PEOPLE oslaví Mezinárodní den tance v pohybu a diváci jsou zváni
Připojte se k nám na DEN TANCE, který oslavíme pohybovým workshopem pod vedením Václava Kuneše společně se souborem Dia da Dança živě z Lisabonu,“ zve soubor 420PEOPLE. Půlhodinové lekce Václava Kuneše pro protažení, zahřátí, imaginaci a dobrou náladu, které vysílal několik týdnů dvakrát denně na sociálních sítích, také stále na Facebooku najdete. Na Mezinárodní den tance se ale bude vysílat speciální stream:

Pohybový workshop se uskuteční v rámci projektu CLASH!, kterého jsme se souborem Dia da Dança a s dalšími Evropskými partnery součástí. Současná situace nám nyní nedovoluje, aby se naše plánované laboratoře a workshopy uskutečnily a proběhly osobně po celé Evropě, přesto se však průzkumu taneční techniky, publika i dalších oblastí věnujeme online!
29. 4. 2020 / 19:00 (našeho času)
LIVE STREAM pod odkazem https://zoom.us/j/7865700512 (Meeting ID: 786 570 0512)

Soubor 420PEOPLE můžete také podpořit na Darujme, Donio a vstupenkou na NIC. A ještě stále se na internetové Mall.tv můžete podívat na záznam inscenace The Watcher!

 

Pražská Invalidovna, nové sídlo Studia ALTA  (foto Darja Lukjaněnko)

ALTA Live! A Mezinárodní den tance online
I když za zavřenými dveřmi, Mezinárodní den tance v ALTĚ nebude chybět. Pro diváky připravuje ve spolupráci se soubory CreWcollective a Ufftenživot video z rozpohybovaných chodeb Invalidovny, kterou tým a spolupracovníci ALTY připravují na nový taneční život, který se měl rozběhnout už od května (uvidíme, jak se budou vyvíjet bezpečnostní opatření).

Site-specific multižánrová improvizace oživí známý prostor kulturní památky. „Poznejte Invalidovnu jinak a sledujte videozáznam z neobvyklé spolupráce několika známých hudebníků a tanečníků. Stream a záznam sledujte na Facebooku ALTY!

Pohyb: Jitka Čechová, Lukáš Karásek, Markéta Jandová, Marie Gourdain, Lucia Kašiarová, Florent Golfier, Štěpána Mancová, Helena Arenbergerová, Radim Klásek, Mirka Eliášová, Mish Rais.

Hudba: Petr Vrba, George Cremaschi, Zdeněk Závodný, Ken Ganfield, Elia Moretti, Pasi Mäkelä.

 

Cirk La Putyka – #kulturunezastavis, foto Jiří Šeda

Iniciativa Cirku La Putyka vyzývá umělce k samostatným akcím

Už pár týdnů můžeme sledovat aktivitu #kulturunezastavis, která je iniciativou Cirku La Putyka a jejich spřátelených umělců z branže. Herecká či pěvecká vystoupení, akrobaté projíždějící ulicemi města nebo promítání záznamu divadelních vystoupení na fasády domů. To jsou některé z uměleckých počinů, ze kterých se mohou těšit lidé rovnou z oken a balkonů svých domovů, nemocnic nebo domovů pro seniory. Vše probíhá v souladu s bezpečnostními nařízeními vlády. Nyní company oslovuje a zároveň vyzývá i další umělce z ostatních krajů, aby se samostatně vydali roznášet radost svým divákům.

V současné době za sebou mají akce pod hlavičkou #kulturunezastavis více než 50 odehraných vystoupení, někdy třeba až na 16 různých místech v jeden den. Zapojilo se přes 60 účinkujících, mezi kterými jsou i mnohá zvučná jména. Sestřih z akcí naleznete zde. Iniciativa Cirku La Putyka se rozšiřuje o další a další artisty, kteří chtějí tímto způsobem poděkovat svým divákům za léta přízně a zároveň znovu zažít nezaměnitelné pouto mezi divákem a vystupujícím, na kterém jsou jak existenciálně, tak emočně závislí. Odkazují se při tom na Manifest, který má povzbudit i další umělce, aby potvrdili, že heslo #kulturunezastavis je pravdivé, aby se přidali a samostatně a v souladu s aktuálními bezpečnostními opatřeními vyšli do ulic dokázat lidem, že si jich váží a jsou tu pro ně i v těchto nelehkých časech. „V současné době se do iniciativy zapojili i kamarádi a kolegové v Brně a Ostravě. Cirk La Putyka je rád, když si #kulturunezastavis vezmou za své také v ostatních městech i za jejich hranicemi a vezme ji za svou co nejvíce umělců se stejným cílem,“ říká k tomu principál Cirku La Putyka Rostislav Novák ml.

Umělci, kteří vystoupí, jsou plni silných dojmů, které plynou z ovací a upřímné vděčnosti, jež je z diváků zřejmá. „Na včerejším vystoupení byla jedna starší paní, která je většinou proti všemu, co se kolem děje, a vypadalo to, že to tak bude i při našem vystoupení ‚Co tady budete dělat? Koncert? A čeho? Tak to NE!‘, říkala. A pak byla nadšená jak malá! Všichni tam tleskali, ptali se, co jsme za divadlo, prý jsme dostali dokonce dárky,“ komentuje reakce lidí jedna z vystupujících, Anna. Od dalších účinkujících je slyšet slova jako: radost, nadšení, super atmosféra a společně se shodují, že chtějí v otevřené iniciativě #kulturunezastavis pokračovat. Všichni umělci jsou anonymní, mývají často kromě roušek i masky přes celý obličej. „Nevnímejte, kdo konkrétně zpívá, hraje nebo žongluje, ale podstatu a čistotu toho, co se odehrává pod vašimi okny. Třeba je to zrovna ten váš oblíbený zpěvák nebo herec.“ vysvětluje Rostislav Novák ml.

Cirk La Putyka se doposud při organizováním těchto happeningů setkal jen s pozitivními ohlasy, a to možná právě i proto, že dbali na bezpečnost herců i diváků. Dodržují například rozestupy a vybízejí lidi, pro které hrají, aby zůstali doma a sledovali vše z pohodlí bytů. O dodržení těchto pravidel žádají i další uskupení, která se k iniciativě #kulturunezastavis připojí, protože je otevřená všem umělcům a má za cíl roznášet radost lidem kdekoli je to možné. Pro všechny, kdo mají zájem se připojit nebo se podívat, co všechno se v rámci této otevřené iniciativy děje, shrnuje web https://kulturunezastavis.cz/ veškeré informace.

Manifest zní:

My, umělci, potřebujeme publikum. Jsme na něm závislí. Jak emočně, tak fyzicky.

Vy podporujete nás, my v téhle nelehké době podpoříme vás. Jak umíme.

Živé umění ze dne na den usnulo a bude trvat nejspíš několik týdnů či měsíců, než ho společně oživíme. Než se zase vrátíme do divadel, na koncerty, do kin.

My ale už teď chceme ukázat, že živou kulturu lze pěstovat i za těchto časů.

Rozhodli jsme se, že když nemůžete vy za námi, přijdeme my k vám. Pódiem budou ulice, dvorky, parkoviště. Hledištěm se stanou okna a balkony vašich bytů, nemocnic nebo domovů důchodců.

Budeme zase spolu! Zvládneme to! Bezpečně a s respektem k vládním opatřením. #kulturunezastavis

Cirk La Putyka se aktuálně jako většina podobných subjektů přesunula i na internet a pod hlavičkou Cirk La Putyka (A)live nabízí pravidelné live streamy a nedělní workshopy (na Facebooku a Youtube). To vše za dobrovolnou virtuální vstupenku zakoupenou prostřednictvím darujme.cz. „Nechci, aby naše company ustrnula a následovala očekávání široké či odborné veřejnosti. Chci tvořit svobodně a s energií, která dala možnost company vůbec vzniknout a žít.“ slova Rosti Nováka. Rosťa a Vítek Novákovi jsou potomky slavného českého loutkáře Matěje Kopeckého. Přestože jim v žilách koluje kočovná krev, jako jediní z rodu založili kamenné divadlo – Jatka78.

 

Jihočeské divadlo zpřístupní na Youtube Šípkovou Růženku
Jihočeské divadlo už zpřístupnilo na Mall.tv záznam inscenace Klíče odnikud, nyní připravilo na 1. května na 18:00 hodin na svém Youtube kanálu také záznam baletní pohádky Šípková Růženka:

https://www.youtube.com/watch?v=baMOPRksX1o

Zemřel tanečník Libor Čihař, bývalý sólista DJKT
Minulý čtvrtek oznámilo Divadlo J. K. Tyla v Plzni skon tanečníka Libora Čihaře. Bývalý sólista baletu DJKT Libor Čihař zemřel ve věku pouhých 53 let. V Plzni účinkoval v letech 1985–1990, poté byl až do roku 2009 členem baletu Jihočeského divadla v Českých Budějovicích.
Libor Čihař se narodil 17. února 1967 v Praze. Do angažmá v plzeňském baletu nastoupil hned po absolvování pražské taneční konzervatoře v roce 1985, od roku 1987 zde vystupoval jako sólista. Stal se tak výraznou postavou souboru a dostal příležitost ztvárnit několik titulních rolí tehdejšího repertoáru. Do historie Divadla J. K. Tyla se zapsal především rolí Romea v baletu Romeo a Julie Sergeje Prokofjeva (1987), ztvárněním Hoffmanna v Hoffmannových povídkách J. Offenbacha a J. Lanchberyho (1987), jako Macbeth v Macbethovi K. V. Molčanova (1988) či rolí Václava v taneční inscenaci na motivy poémy Alexandra Sergejeviče Puškina Bachčisarajská fontána (1989).
Po svém odchodu z Plzně začal účinkovat v Jihočeském divadle, kde pracoval pod vedením bývalé kolegyně, tanečnice, choreografky a tehdejší umělecké šéfky budějovického baletu Libuše Králové (1969–1990 členkou souboru DJKT). Za svou kariéru na jihočeských scénách byl Libor Čihař obsazen do více než 30 baletních, operních a operetních inscenací. Zpodobnil mnoho hlavních postav v klasických baletních dílech, z nichž jmenujme Hamleta v Shakespearovských siluetách P. I. Čajkovského a V. Trojana (1994), Dona José v taneční adaptaci Bizetovy Carmen (2000) nebo Rudovouse v Labutím jezeře P. I. Čajkovského (2002).

Divadlo J. K. Tyla Plzeň – Libor Čihař jako Macbeth 1988 (zdroj web DJKT)

 

Baletní tréninky, záznamy, streamy ze zahraničí
Zpřístupňování představení a online tréninky se už staly pravidlem u mnoha zahraničních souborů. Přinášíme novou inspiraci do dnešních dní:

Pařížská Opera vysílá živě baletní tréninky se svými étoile na Instagramu, a to každý pátek od 17 hodin. Přibližně hodinový trénink pak najdete také na Youtube PO. Zadávající:
30. 4. Eleonora Abbagnato
7. 5. Dorothée Gilbert
14. 5. Germain Louvet
20. 5. Valentine Colasante
28. 5. Léonore Baulac

První hodina s Hugo Marchandem:

Mezitím pokračují i hodiny Anglického národního baletu, které vede Tamara Rojo, hodiny najdete všechny na Youtube a je jich už plných 23!

https://www.youtube.com/watch?v=gZ5_p9sF5sw

Nebo to můžete zkusit s Nizozemským národním baletem a mnoha dalšími.

Aktivity Anglického národního baletu můžete sledovat přehledně online, rozvrh zahrnuje tréninky, diskuse i plán představení, která budou ke zhlédnutí. Na Mezinárodní den tance ve středu bude na Youtube a na Facebooku možné sledovat choreografii Akhrama Khana Dust.

English National Ballet, Dust (foto Dave Morgan)

Do 25. května je na France TV k dispozici inscenace choreografky Crystal Pite pro pařížskou Operu Body and Soul.

Hamburském baletu se na stránce https://www.hamburgballett.de/en/news/video_on_demand.php chystá další vysílání choreografie Johna Neumeiera, bude to Beethoven Project a ke zhlédnutí bude od 30. dubna do 2. května a znovu od 9. do 11. května. Premiéra se konala v roce 2018 a šlo o Neumeierův první celovečerní balet vytvořený výhradně na hudbu Ludwiga van Beethovena.

Trailer:

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat