V Plzni budou soutěžit neprofesionální tanečníci flamenka

V Plzni se 21. května už popáté sejdou neprofesionální a poloprofesionální tanečníci flamenka na mezinárodní soutěži Flamencopa. Festival, určený pro nešpanělské tanečníky, je v Evropě ojedinělý. Jezdí na něj účastníci z Česka, Německa, Rakouska či Slovenska. Loni jich bylo v několika kategoriích téměř sto.

Flamencopa - Plzeň 2015 (zdroj flamencopa.eu)
Flamencopa — Plzeň 2015 (zdroj flamencopa.eu)

Flamenkové tance, kterých existují stovky, upoutávají temperamentem, podmanivou hudbou, rychlými tanečními kroky, pestrými kostýmy i tleskáním a podupáváním okovanými botami do rytmu. Do Česka začalo flamenko v kurzech a tanečních studiích více pronikat zhruba před dvaceti lety. Jeho popularita roste, do kurzů se hlásí dost lidí, zdaleka ne všichni ale u náročného tance vydrží. „Je to běh na dlouhou trať, pro mě na celý život,“ řekla Martina Košanová z pořádajícího Centra španělské kultury a vzdělávání, která se i po šestnácti letech s flamenkem stále cítí být na cestě za jeho poznáním a prožitím.

Právě v prožitku se podle ní flamenko liší od ostatních tanců. „Flamenko je specifické tím, že je to fyzický projev emoce, tam nejde jen o to nacvičit nějaké kroky a pak je předvést, jde o to to na pódiu odžít, o to je to složitější“ míní Košanová. Čechům navíc není podle tanečnice a několikanásobné vítězky Flamencopy Kamily Bradové příliš blízký ani dvanáctidobý rytmus, v němž většina flamenkových tanců je.

Flamencopa - Plzeň 2014 (zdroj flamencopa.eu)
Flamencopa — Plzeň 2014 (zdroj flamencopa.eu)

K tanci se povoláním zubařka dostala asi před sedmi lety, jako bývalou hudebnici ji zaujal hlavně rytmus. „To je to, co vyťukáváme nohama o podlahu, pro mě je ale důležitá i ta ženskost, v tu chvíli mohu být, jakákoliv chci,“ řekla Bradová. Pro tanec a úspěch v soutěži je důležitá nejen choreografie, dodržení rytmu, ale také vhodnost kostýmů a doplňků, které musí korespondovat s motivem a náladou tance.

I přes nemalou fyzickou náročnost a důraz na rytmus je ale flamenko hlavně o procítění a vnímání. Je to tanec, který může tančit kdokoliv, ženy i muži bez ohledu na věk i postavu, pokud mají vůli a chuť, řekla Košanová. „Ve Španělsku jsou vidět i úctyhodné starší silnější dámy, které už jen sedí, tleskají a podupávají do rytmu, a přesto nikoho nenechají na pochybách o tom, kdo je mistr,“ řekla Košanová.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]