V Rudolfinu zaznělo Brittenovo Válečné rekviem jako prosba o konec války na Ukrajině

V úterý 21. února 2023 proběhl v pražském Rudolfinu Koncert za konec války na Ukrajině, v rámci něhož bylo uvedeno jedno z největších vokálně-instrumentálních děl 20. století, Válečné rekviem (War requiem) britského skladatele Benjamina Brittena.
Koncert za konec války na Ukrajině, 21. února 2023 (zdroj Pražský filharmonický sbor)
Koncert za konec války na Ukrajině, 21. února 2023 (zdroj Pražský filharmonický sbor)

Provedení se pod taktovkou Lukáše Vasilka ujala PKF – Prague Philharmonia, ve spolupráci se členy České filharmonie a Kyiv Symphony Orchestra, Pražským filharmonickým sborem a Dětským sborem Radost Praha. Sólových partů se chopila německá sopranistka Susanne Bernhard, americký tenorista Kyle van Schoonhoven a švédský barytonista Arvid Fagerfjäll. Koncert byl zahájen českou a ukrajinskou hymnou a proslovem ministra kultury Martina Baxy, který se nesl ve znamení podpory Ukrajině a touhy po konci válečných útrap.

Pro danou příležitost nemohlo být zvoleno vhodnější dílo než právě Válečné rekviem, neboť se jedná o kus se silnou protiválečnou tematikou. Britten jej zkomponoval k příležitosti vysvěcení nové katedrály v Coventry v roce 1962, za války téměř zničené bombardováním německou Luftwaffe, a zároveň jej věnoval památce válečných obětí včetně svých čtyř přátel. Latinský text zádušní mše obohatil o básnický text anglického důstojníka Wilfreda Owena, který padl v roce 1918 ve Francii a své básně psal přímo v zákopech. Owenův text nesou dvě mužská sóla – tenorové a barytonové – vedle nichž je dílo tvořeno ještě sólovým partem sopránovým a mohutným vokálně-instrumentálním aparátem. Kromě velkého symfonického orchestru je to orchestr komorní, dále varhany, smíšený sbor a dětský (chlapecký) sbor.

Velikost a rozmanitost obsazení poskytuje možnost neustálé práce s velkým množstvím výrazových prostředků, zejména s barvou a intenzitou zvuku, což se Brittenovi daří nadmíru přirozeně. Všem složkám věnuje stejně důležitou úlohu, a to v charakteru poměrně kontrastním. Zpěváci i instrumentalisté tak mají možnost předvést široký rámec svých interpretačních schopností, a projevit jak lyričnost a zpěvnost tak dramatičnost a zvukovou monumentalitu. A nutno říci, že všechny tyto polohy se v Rudolfinu podařilo předvést opravdu úspěšně.

Sbor zněl po celou dobu jednotně, jednotlivé hlasové skupiny byly vyrovnané a intonačně jisté. Zaujal zvukovou kvalitou jak v pasážích naléhavě jemných (například hned v úvodní Requiem aeternam) tak dramaticky monumentálních (Dies irae) a citlivě reagoval na dirigenta. V kontrastu s hutnější a temnější barvou dospělých hlasů krásně kontrastoval lehký a svěží projev dětského sboru, zpívajícího po celou dobu jako jakýsi symbol naděje zpoza pódia. Orchestr nebyl ve vztahu k vokální složce ani upozaděn ani na sebe nestrhával pozornost a stejně, jako byl zřetelný a vědomý kontrast mezi projevem smíšeného a dětského sboru, se projevil rozdíl mezi pasážemi symfonickými a komorními. Navzdory velkému množství zvukově a barevně odlišných participujících uskupení fungovalo dílo po celou dobu jako celek, a všichni interpreti byli neustále „ve službě“ hudbě i jeden druhému. Velkou zásluhu na tom má jistě dirigent Lukáš Vasilek, na němž byla znát (i díky poněkud subtilnějšímu, ale přesto velmi energickému gestu) vedle vokálně-instrumentálních děl velká zkušenost s řízením děl čistě vokálních.

Koncert za konec války na Ukrajině, 21. února 2023 – Lukáš Vasilek (zdroj Pražský filharmonický sbor)
Koncert za konec války na Ukrajině, 21. února 2023 – Lukáš Vasilek (zdroj Pražský filharmonický sbor)

Co se týče sólistů, oba muži svým projevem dokázali velmi věrně a vokálně různorodě vyjádřit naléhavost i dramatičnost básnického textu, a to zvláště v lyrických částech, kde zejména mladý barytonista Arvid Fagerfjäll (například v závěrečné části Libera me), zaujal hloubkou a působivostí prožitku. Sopranistka Susanne Bernhard působila oproti svým mužským kolegům místy lehce strnule, nicméně vládla jistým hlasem a dobrou technikou.

Celkově se v Rudolfinu podařilo toto výjimečné dílo 20. století provést ve vší jeho bohatosti a vzhledem k účelu konání i s velkou důstojností, což diváci na závěr ocenili nadšeným aplausem.

Koncert za konec války na Ukrajině
21. února 2023, 19:30 hodin
Dvořákova síň Rudolfina

Program
Benjamin Britten: Válečné rekviem, op. 66

Účinkující
Susanne Bernhard – soprán
Kyle van Schoonhoven – tenor
Arvid Fagerfjäll – baryton

Pražský filharmonický sbor
PKF — Prague Philharmonia
členové Kyiv Symphony Orchestra
členové České filharmonie

Dětský pěvecký sbor Radost Praha (Jan Pirner – sbormistr)
Linda Sítková – varhany

Lukáš Vasilek – dirigent

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


5 1 vote
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments