Vasilij Sinajskij se energicky ujal postu šéfdirigenta v Ostravě

Ostravská filharmonie má nového šéfdirigenta. Je jím Vasilij Sinajskij – umělec řadící se k předním ruským dirigentům, který do této doby působil například v BBC Philharmonic Orchestra, v Lotyšském národním symfonickém orchestru, v Symfonickém orchestru v Malmö, v Moskevské filharmonii a v neposlední řadě byl šéfdirigentem a hudebním ředitelem Velkého divadla v Moskvě. Jako šéfdirigent Janáčkovy filharmonie Ostrava se představil ve čtvrtek 1. října 2020.

Vasilij Sinajskij – Inaugurační koncert šéfdirigenta JFO 2020 (zdroj FB)

Pro svůj první, inaugurační koncert zvolil repertoár, kterým dal jasně najevo, že jeho doménou je nejen ruská hudba, ale i díla klasických evropských velikánů. Večer tak patřil Richardu Straussovi a mágovi ruské hudby Igoru Stravinskému. Oběma je blízká hudba, která líčí dravou podstatu lidského nitra a obrací se k živočišným instinktům.

Tanec sedmi závojů Richarda Strausse z opery Salome evokuje divoké a nízké pudy, kterými chce titulní princezna vymámit z nevlastního otce hlavu Jana Křtitele. Dirigent nasadil od počátku dravé tempo a pomalým částem dal napětí, které gradovalo accelerandem do efektního závěru. Straussem se pokračovalo i ve druhé skladbě. Jeho Čtyři poslední písněFrühling (Jaro), September (Září), Beim Schlafengehen (Při usínání), Im Abendrod (Ve večerních červáncích) – přednesla královna zpěvu Kateřina Kněžíková. Její hlas měl krásnou hloubku, od prvních tónů, které jsou v hluboké poloze a které jí překvapivě zněly, vedla pěveckou kantilénu v chvějivém napětí a její tóny měly měkkou kulatost a svítily. Do projevu dala oduševnělý výraz a zasněnost, postupně vedoucí k prozření. Byl to jedinečný výkon, jakých slýcháme málo.

Vasilij Sinajskij a Kateřina Kněžíková – Inaugurační koncert šéfdirigenta JFO 2020 (zdroj FB)

Po přestávce zaznělo Svěcení jara Igora Stravinského. Ikonické dílo ruského skladatele, který se proslavil zejména hudbou k baletům Sergeje Ďagileva. V Obrazechpohanské Rusi přivedl na jeviště živočišnost, která pobouřila tehdejší publikum. Dnes si v díle ceníme jeho pudovou agresivnost, vyjádřenou především ostrou a rychle střídanou rytmizací, nepravidelnými akcenty, ale i neobvyklými harmonickými atonálními postupy. K závěru se stále zrychluje metrum a dynamické nárazy až k finální extázi.

Vasilij Sinajskij vedl orchestr přesnými a úspornými gesty, až asketicky, bez afektu a s přísnou kázní. Zvolil ostrá tempa a dal vyznít barevnosti instrumentace, takže orchestr zněl daleko dynamičtěji a plastičtěji, než jsme byli u něho zvyklí a hráči dávali do výkonu maximum soustředění a napětí. Bylo to efektní, přitom velmi ukázněné a sevřené provedení. Zdá se, že s novým šéfdirigentem nastoupila i nová éra orchestru, který má naději vyrůst v exkluzivní hudební těleso.

Mohlo by vás zajímat


0 0 vote
Ohodnoťte článek
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments