Velkopáteční ztišení v Brně
Dramaturg festivalu Vladimír Maňas vybral pro tuto příležitost skladby představitelů českého klasicismu Františka Ignáce Tůmy a Jana Křtitele Vaňhala. Tůmovy dvě chrámové sonáty, jednovětá č. 3 a moll a dvouvětá č. 2 e moll v přesvědčivém provedení studentů konzervatoře (Veronika Vechetová, Anna Neugebauerová – housle, Valérie Chomaničová – viola, Michal Raitmajer – violoncello, Jitka Koudelková, Barbora Jedelská – lesní rohy) a Tomáše Krejčího (dirigent a varhaník večera) program velmi sympaticky otevřely.
Následovalo komorní oratorium Stabat Mater Jana Křtitele Vaňhala, jež Vladimír Maňas v programové brožuře charakterizoval jako doplňující program bohoslužeb Svatého týdne (a připomněl i zajímavý fakt, že hrabě Questenberg měl ve zvyku uvádět oratoria v Jaroměřicích nad Rokytnou vždy na Velký pátek odpoledne, zatímco předchozího dne se táž skladba provedla například v Brně nebo v Olomouci). Vaňhalovo Stabat Mater bylo zřejmě komponováno pro konkrétního objednavatele, neboť jeho obsazení je dosti specifické: dva sólové ženské hlasy, ženský sbor a komorní orchestr.
Dirigent večera Tomáš Krejčí předešel možné jednotvárnosti působení téměř třičtvrtěhodinového, v nepříliš kontrastním plánu se odvíjejícího díla jeho rozdělením mezi šest sólistek, které dodaly skladbě na žádoucí proměnlivosti: ze studentek pěvecké katedry JAMU vybral posluchačky absolventského ročníku (Tereza Maličkayová, Ivana Pavlů, Pavla Radostová, Jarmila Balážová, Eliška Ouředníčková) a Dorotu Smělíkovou, které v sólech zaujaly perfektní hlasovou průpravou, technickou připraveností i barevnou odlišeností a v celku pak společně s Kristínou Kubovou, Kateřinou Kührovou, Zuzanou Machovou, Doubravkou Součkovou, Zuzanou Barochovou, Natálií Bordáczovou, Janou Dvořákovou, Veronikou Havasi, Marií Mičanovou, Martinou Forgáčovou a Zuzanou Hátlovou dokonale stmeleným, kultivovaným projevem. Malá připomínka k ne vždy optimální výslovnosti – zejména v koncovkách slov – jde spíše na vrub dnes nepříliš frekventované latiny a občasnou nedokonalost v partech lesních rohů bylo možno vzhledem k nízkému věku interpretek chápat jako autentickou interpretaci (těžko lze předpokládat, že tehdejší interpreti dosahovali absolutní dokonalosti dnešních mistrů nástroje/!/).
Velikonoční festival zdaleka nekončí, jeho Velkopáteční ztišení jen otevřelo druhou polovinu.
Hodnocení autorky recenze: 85 %
Velikonoční festival duchovní hudby 2017
Velkopáteční ztišení
Temné hodinky (tenebrae)
Dirigent: Tomáš Krejčí
Studenti katedry zpěvu JAMU a Konzervatoře Brno – Veronika Vechetová a Anna Neugebauerová (housle), Valérie Chomaničová (viola), Michal Raitmajer (violoncello), Jitka Koudelková a Barbora Jedelská (lesní rohy), Tereza Maličkayová, Ivana Pavlů, Pavla Radostová, Jarmila Balážová, Eliška Ouředníčková; Dorota Smělíková, Kristína Kubová, Kateřina Kührová, Zuzana Machová, Doubravka Součková, Zuzana Barochová, Natálie Bordáczová, Jana Dvořáková, Veronika Havasi, Marie Mičanová, Martina Forgáčová a Zuzana Hátlová
14. dubna 2017 kostel Nanebevzetí Panny Marie Brno
program:
František Ignác Antonín Tůma: Sonáty č. 2 a 3
Jan Křtitel Vaňhal: Stabat Mater
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]