Vyjádření ředitele NDM k údajném záskoku v roli Vendulky

Ředitel Národního divadla moravskoslezského Jiří Nekvasil se vyjadřuje k recenzi na inscenaci Hubičky B. Smetany od Karly Hofmannové, která v původním znění obsahovala mínění, že Lívie Obručník Vénosová byla v roli Vendulky jako záskok.

Jiří Nekvasil (zdroj festival Zlatá Praha)

Jiří Nekvasil k informaci o údajném záskoku v roli Vendulky:
Původní text recenze: „Ostravské Divadlo Antonína Dvořáka uvedlo Smetanovu Hubičku v neotřelém a svěžím podání. I přes záskok na poslední chvíli se představení udrželo na vysoké úrovni a v hravém duchu.“

První ostravské vystoupení paní Lívie Obručník Vénosové v roli Vendulky na 2. premiéře opery Bedřicha Smetany bylo nejen její debutem v Národním divadle moravskoslezském, ale i jejím debutem v roli Vendulky. Tuto roli se naučila speciálně pro naši inscenaci. Byla oslovena v průběhu července. V době, kdy jsme dostali zprávu, že do role původně obsazená a nazkoušená Kristýna Vylíčilová (prošla celým zkouškovým procesem a vystoupila i na 2. předpremiéře 12. června 2021) oznámila vedení opery, že ruší od příští sezóny veškerá svá umělecká vystoupení. Museli jsme tedy uprostřed divadelních prázdnin řešit novou alternantku pro naši novou inscenaci Hubičky Bedřicha Smetany. Nikoliv pouze jako záskok pro jedno představení! Tuto roli v současné době nemá aktuálně žádná sopranistka na repertoáru, tedy sehnat v případě někoho na rychlý záskok je v podstatě nemožné. Vzhledem k situaci, kdy se jedná o vstup do již hotové inscenace, může nový sólista dostat jen omezený počet zkoušek. Po hudebních zkouškách s dirigentem inscenace Markem Šedivým měla paní Livia Obručník Vénosová dvě intenzivní aranžovací zkoušky s režisérem, orchestrální zkoušku a generální zkoušku, a k dispozici měla pochopitelně videozáznam z 1.předpremiéry. Je to čas sice krátký, ale snažili jsme se jej maximálně využít. Ovšem příliš se ani toto neliší od podmínek pro vstupy sólistů do již hotových inscenací v jiných operních domech.

A ještě drobnost na konec: „Pašíři (pašeráci), kteří se tu schovávají, si svým vzhledem nezadají s loupežníky z Mrazíka.“

Vzhledem vedoucího pašíře Matouše i ostatních pašeráků vycházíme z autentické lidové figurky Krakonoše. Všichni jsou zde oblečení stejně. I režie s nimi místy pracuje jako s neviditelnými magickými postavami z lidové pohádky či báchorky. A píšeme o tom celkem obšírně v programu, kde je i otištěn návrh kostýmu, což je fotografie oné autentické lidové figurky ze dřeva a mechu, zakoupené téměř před 50 lety na poště v Pasekách nad Jizerou.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

Mohlo by vás zajímat


3.5 4 votes
Ohodnoťte článek
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments